Activiteit

Workshop Aquarel schilderen

Vooraf

Eén van onze collega’s kan goed aquarel schilderen. We vonden het een leuk idee om de kinderen met deze manier van schilderen kennis te laten maken (ontwikkelingsstimulering).

We wilden dit in de vorm van een workshop doen. Wij werken veel met het open deuren beleid en zo konden de kinderen van de andere groepen ook deelnemen. Deze workshop duurde 4 weken op de maandagen en steeds werken dezelfde kinderen aan hun werkstuk. Na 4 weken moet het werkstuk afgerond zijn. Het kan natuurlijk eerder afgerond worden.

Speluitleg

We hebben de kinderen laten zien met welk materiaal ze gaan schilderen. We vertellen dat je met aquarellen geen kwasten gebruikt maar penselen van verschillende dikte. Vertel ook dat je aquarelverf niet zo ineens op het papier mag gebruiken, maar dat de de verf steeds eerst moet mengen met water. Je kunt de verf dan zo dik maken als je nodig hebt. Bij aquarelverf doe je een beetje op het palet waarop je het kunt mengen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, structureren en grenzen stellen).

Hoe gaan we schilderen met penselen? Er is speciaal aquarel papier (het kan ook op gewoon papier maar dit is eigenlijk te glad, je kunt dan beter gewone waterverf gebruiken). De kinderen krijgen een echt palet, dat van karton is gemaakt en met aluminiumfolie is omwikkeld, en aquarel papier. Om te beginnen krijgt elk kind: 2 kleurtjes verf, 2 penselen (één dik en één dun), een bekertje met water om het penseel uit te spoelen en keukenpapier om af te drogen.

Vertel de kinderen dat je bij aquarel nooit je penseel vanuit de verf direct op het papier zet, je penseel moet eerst gedoopt worden in het water. Vertel ook dat hoe vaker ze in het water dopen, hoe lichter de kleur wordt. Als het water erg vies is moeten ze nieuw water pakken, omdat anders de kleuren mengen. Ondersteun je uitleg door het een keertje voor te doen. De kinderen kunnen nu gaan proberen en experimenteren. Ze mogen schilderen wat ze zelf willen (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering).

Spelbegeleiding

Er kunnen een beperkt aantal kinderen deelnemen. Er moet namelijk voldoende ruimte zijn om de kinderen te begeleiden. De kinderen worden op weg geholpen door voor te doen hoe je de verf mengt en hoe je met het penseel werkt. We laten ze zo veel mogelijk zelf proberen (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering). Hier en daar sturen we bij en helpen waar nodig is (sensitieve responsiviteit). Voor de oudere kinderen hebben we kleine canvas doeken gekocht. Door hun fijnere motoriek kunnen zij al beter met een penseel en een kleiner oppervlak werken.

Afsluiting

Geef op tijd aan dat de activiteit bijna afgelopen is, zodat de kinderen hun kunstwerk af kunnen maken. Sluit de activiteit daarna af (structureren en grenzen stellen). De gebruikte materialen worden samen met de kinderen opgeruimd.

We gaan met z'n allen de schilderijen bekijken, wat zijn ze allemaal leuk geworden! Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden ze het leuk om de schilderijen te maken? Vonden ze het moeilijk of juist gemakkelijk (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit wordt binnen gedaan. We beschikken over een grote tafel waar de kinderen omheen kunnen zitten, zo heb je een beter overzicht en kun je een kind helpen. Heb je geen grote tafel dan kun je wat tafels tegen elkaar schuiven zodat je ook het overzicht houdt.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

De penselen moeten regelmatig worden schoon gemaakt. Dit doen we in een beker water. Met een keukenpapier wordt het penseel droog gemaakt. De verf moet dun gemaakt worden met water. Dit doe je door het penseel meer of minder nat te maken.

Benodigd materiaal:

  • Aquarel papier
  • Canvas doek
  • Penselen
  • Aquarel verf
  • Waterverf
  • Bekertjes
  • Keukenpapier
  • Palet
  • Aluminiumfolie
  • Dik karton
  • Verfschorten

Eventueel (zie variatiemogelijkheden):

  • Houten latjes
  • Zaag
  • Lijm
  • Materiaal om lijstjes te versieren

Omgang met risico's

Er zijn weinig of geen risico’s. De kleren worden beschermd door een verfschort. Er kan hooguit een beker water omvallen.

Ontwikkeling

De kinderen ervaren een andere manier van schilderen en leren hoe met aquarelverf en penselen gewerkt wordt (cognitieve ontwikkeling). Aquarelleren is best een moeilijke manier van verven. Door te oefenen met aqaurelleren wordt de fijne motoriek gestimuleerd (motorische ontwikkeling). De kinderen experimenteren met een nieuwe verftechniek en mogen hierbij hun fantasie de vrije loop laten, ze mogen schilderen wat ze zelf willen (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Een mooie lijst maken

Als een kind klaar is met het schilderij kun je er ook nog een mooie houten lijst omheen maken. Je plakt het schilderij dan op stevig karton. De kinderen moeten de maten van hun schilderij opmeten en plankjes/latjes van de juiste lengte in verstek zagen. Deze plankjes/latjes kunnen ze dan op de rand van het schilderij lijmen. Vervolgens mag het lijstje nog versierd worden.

Een tentoonstelling

Wij hebben samen met de kinderen een tentoonstelling gemaakt. Zo konden de andere kinderen en ouders de schilderijen bewonderen.

Algemeen

Er zijn veel mogelijkheden om te variëren. Elke pm’er heeft wel een kwaliteit waar zij/hij goed in is. Van deze mogelijkheden kun je gebruik maken om een workshop van te geven.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 8 kinderen

Leeftijd: 6 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn