Activiteit

Kunst met een kleine K

Vooraf

Het speelterrein van onze BSO is wat kaal. Om de boel op te vrolijken bedachten we dat het maken van schilderijen en die daarna op het plein op te hangen de boel wat minder saai zou maken.We hebben gekozen voor canvas doeken en om diverse technieken te gebruiken. Als de schilderijen klaar zijn vernissen we ze zodat ze buiten kunnen hangen.

Speluitleg

We vertellen de kinderen wat de bedoeling is en laten de verschillende materialen zien (praten en uitleggen). We gaan 5 mooie schilderijen maken op echte schildersdoeken (canvas doeken). Ieder schilderij zal er anders uit komen te zien. We gaan hiervoor bij elk schilderij een andere verftechniek gebruiken:

  • spatten en blazen met rietjes en verdunde verf
  • met een verfroller met reliëf
  • stempelen
  • verven met brede behangslijm kwasten
  • sponzen

Vertel hoe ze de verschillende technieken kunnen uitvoeren. Leg uit dat de kinderen niet te veel verf moeten gebruiken en dat elke kleur zijn eigen kwast, spons etc. heeft. Ook heeft elk kind heeft zijn eigen rietje (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

We delen de groep in 5 kleinere groepjes. De kinderen mogen zelf beslissen welke techniek ze willen doen (respect voor autonomie). Je moet dit proces wel goed begeleiden aangezien niet iedereen in hetzelfde groepje kan (begeleiden van interacties tussen kinderen, structureren en grenzen stellen).

We doen de kinderen verfschorten aan, zodat ze (hopenlijk) geen verf aan hun kleren krijgen.

Spelbegeleiding

We zetten alle materialen die nodig zijn klaar op verschillende punten. Dat doen we om te voorkomen dat ze de technieken door elkaar gaan gebruiken (structureren en grenzen stellen).

We lopen rond en kijken naar de voortgang. We stimuleren de kinderen en geven aanwijzingen (sensitieve responsiviteit). De kinderen mogen zelf verven zoals zij willen en hun fantasie de vrije loop laten (ontwikkelingsstimulering). Echter, als we zien dat de kinderen de kleuren zo door elkaar gaan mengen dat er bruin ontstaat wordt er ingegrepen (structureren en grenzen stellen).

Afsluiting

Geef op tijd aan dat de activiteit bijna afgelopen is, zodat de kinderen hun kunstwerk af kunnen maken. Sluit de activiteit daarna af (structureren en grenzen stellen). De gebruikte materialen worden samen met de kinderen opgeruimd. De verfschorten gaan in de was en de handen worden gewassen.

We gaan met z'n allen de schilderijen bekijken, wat zijn ze allemaal leuk geworden en heel divers van kleuren! Iedereen is blij met het resultaat en het plein zal een stuk vrolijker worden. Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden ze het leuk om de schilderijen te maken? Vonden ze het moeilijk of juist gemakkelijk (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

De schilderijen worden daarna diverse malen met vernis bespoten. De schilderijen hebben we met tierips opgehangen en het ziet er nu een stuk vrolijker uit.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan het beste buiten worden gedaan.

Wanneer je binnen aan de slag gaat zou je 1 of 2 schilderijen kunnen maken, afhankelijk van de ruimte. De tafels of vloer worden dan afgedekt met kranten of plastic.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • canvas doeken
  • verf in diverse kleuren
  • behangerslijm kwasten
  • gewone kwasten, tamponeer kwasten
  • verdunde verf
  • voor ieder kind eigen rietjes
  • verf rollers
  • verf schorten
  • bakjes of bordjes om de verf op doen
  • stempels
  • sponzen
  • tie-rap
  • vernis

Omgang met risico's

Er zijn weinig risico's verbonden aan deze activiteit. Het grootste risico loopt de kleding van de kinderen. Er kan ondanks de schorten toch verf op komen.

Ontwikkeling

De kinderen leren spelenderwijs de verschillende mogelijkheden en technieken van de verschillende materialen (cognitieve ontwikkeling). De verschillende verftechnieken stimuleren bovendien de motoriek van de kinderen (motorische ontwikkeling). De kinderen mogen de schilderijen maken zoals zij dat willen, zo mogen hun fantasie de vrije loop laten (creatieve ontwikkeling).

De kinderen werken samen aan een schilderij. Eerst bedenken ze wat ze willen schilderen, daarna voeren ze hun plannen samen uit. Tijdens het verven moeten ze rekening houden met elkaar, elkaar een beetje de ruimte geven bijvoorbeeld. Bovendien kunnen ze samen aan een figuur werken (sociale ontwikkeling). Sommige kinderen van die leeftijd vinden het moeilijk als een ander kind het anders doet dan zij hadden gewild. Hier moeten zij ook mee leren omgaan (emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Er zijn vele variaties mogelijk: Andere verftechnieken, andere materialen enz.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 5 - 15 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn