Activiteit

Fruit memory

Vooraf    

Dit spel kan binnen en buiten gespeeld worden. Je hebt een tafel nodig om het spel op te spelen. Je hebt voor dit spel verschillende soorten fruit nodig, van ieder soort twee stuks. Ze moeten wel het formaat hebben dat ze onder een plastic bekertje passen. Je kunt er voor kiezen om zelf het fruit aan te schaffen, maar je kunt ook met de kinderen samen naar de groenteboer gaan zodat je de kinderen erbij betrekt en zo kunnen zij zelf ook bepalen welke fruitsoorten mee doen in het spel.

Speluitleg

Plaats het fruit onder de omgekeerde bekertjes op een tafel. Je kan bijvoorbeeld 20 bekertjes neer zetten, onder ieder bekertje ligt één stuk fruit. Zorg dat er in het spel van elke fruitsoort twee gelijke zijn. Bijvoorbeeld van fruit: druiven, stukjes appel,aardbeien enz

Leg uit dat elk kind steeds twee bekertjes mag optillen. Als onder beide bekers hetzelfde fruit zit, mogen ze de stukjes fruit houden en opeten. De lege bekertjes worden uit het spel gehaald. Om te voorkomen dat één kind bijna alles alleen opeet mag je niet nog een keer als je het goed hebt, maar is er een ander kind aan de beurt. Iedereen moet dus om de beurt (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Het is wel de bedoeling dat ieder kind de fruitsoorten benoemd die hij/zij ziet als de bekertjes worden omgedraaid (ontwikkelingsstimulering).

Spelbegeleiding

Zet het spelletje op een tafel, centraal, zodat alle kinderen erom heen kunnen staan of zitten. Leg het spelletje uit aan de kinderen. Zorg er voor dat alle regels duidelijk zijn bij alle kinderen. Spreek ook goed af met de kinderen dat ze het op mogen eten als ze een setje hebben gevonden van het zelfde fruit. Spreek ook goed af wat ze moeten doen als ze 2 bekertjes omdraaien en ze het gewonnen fruit niet lekker vinden (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Als alles goed is uitgelegd, dan kunnen de kinderen het spelletje helemaal zelfstandig spelen. Je kan dan op de achtergrond blijven voor als ze hulp nodig hebben (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

Als er nog maar een paar bekers op de tafel staan kun je aangeven dat dit het laatste spel is, of dat er nog een ronde komt zodat alle kinderen genoeg fruit op hebben. Geef duidelijkheid aan de kinderen wanneer het fruitspel is afgelopen (structureren en grenzen stellen).

Als het spel helemaal klaar is dan kun je met de kinderen bespreken wat ze van het spelletje vonden. Bespreek bv welk fruit ze erg lekker vonden en welk minder. En hebben ze misschien een soort op wat ze nog niet eerder op hadden? (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit) Houd  de bespreking kort en duidelijk maar zorg dat iedereen aan de beurt komt (structureren en grenzen stellen).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe dit spel binnen of buiten aan een tafel. Kijk wel uit als je het buiten doet voor de wespen!!!!

Aanwijzingen voor  benodigdmateriaal

  • Bekertjes (pas op dat ze niet doorschijnen)
  • Allerlei soorten fruit, het liefst heel veel verschillende soorten.

Omgang met risico's

Kinderen kunnnen een allergie hebben voor een bepaalde fruitsoort. Let hier op en geef dit aan collega's door. Bij hele heftige allergie dat fruitsoort niet gebruiken voor het spel. Het kan ook zijn als een kind het fruitsoort proeft dat hij/zij het niet lekker vindt.

Soms zal het kinderen niet gelijk lukken om 2 dezelfde fruitsoorten bij elkaar te vinden, terwijl anderen al wel een match hebben gevonden. Dit kan voor sommige kinderen moeilijk zijn om mee om te gaan. Help deze kinderen in het omgaan met deze frustratie (sensitieve responsiviteit).

Ontwikkeling

Het kind ontdekt spelenderwijs hoe verschillende etenswaren proeven. Om erachter te komen of het dezelfde fruitsoorten zijn, moet het kind de kleur en de vorm analyseren en met elkaar vergelijken. Ook oefenen kinderen hun geheugen want ze moeten goed onthouden waar welk stukje fruit lag (cognitieve ontwikkeling). Daarnaast probeert het kind de fruitsoorten te benoemen (taalontwikkeling). Zo leren dat er heel veel verschillende fruit soorten zijn.

Variatiemogelijkheden

Dit spelletje kan met van allerlei dingen gespeeld worden als je maar zorg dat er elke keer twee van elk zijn. Wat ik zo leuk vind aan dit spel is dat we op de BSO elke dag fruit eten. Dit geeft dit dagelijkse moment een leuke speels effect en zo proeven de kinderen ook eens ander fruit wat ze misschien normaal niet zouden pakken. Het is met dit spelletje dan ook wel leuk om er bijzonder fruit bij te doen (bv. kersen, besjes enz.)

Wat ook erg leuk is om met de kinderen samen naar een groente/fruit boer te gaan en het gezamelijk met de kinderen te kopen. Zo kunnen hun zelf ook kiezen wat er gebruikt wordt voor het spel.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Kroonjuweel