Activiteit

Proefjesdag

Vooraf

Binnen ons vakantiethema “het menselijk lichaam” was de 'proefjesdag zintuigen' een leuke afwisseling.

Speluitleg

Op 3 groepen hebben we verschillende proefjes neergezet.

We hebben gekozen voor:

  • Proeven
  • Horen
  • Ruiken
  • Voelen

Vertel de kinderen dat er na een bepaalde tijd (bv. een kwartier, afhankelijk van het aantal kinderen) gewisseld wordt van groep zodat, alle kinderen alle proefjes kunnen doen (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Je kunt de activiteit zo uitgebreid maken als je wilt.

Proeven:

  • Salade
  • Zeewier
  • Citroensap
  • Ouwel (ziet er uit als papier) een stukje eraf scheuren en op eten
  • Poep? Gemaakt van ontbijtkoek. Laat de kinderen zien hoe het wordt gemaakt. (recept te vinden op proefjes.nl)

Ruiken:

Bekertjes afgedekt met aluminiumfolie met een gaatje erin:

  • Jam
  • Pindakaas
  • Aardbeiensiroop
  • Chocolade
  • Salami worst

Zie ook geurenmemory op deze website.

Voelen:

Dozen met een gat erin en afgedekt zodat de kinderen er niet in kunnen kijken.

  • Ontbijtkoek (kleverig gemaakt met water)
  • Spons nat of droog
  • Zachte knuffel
  • Klei
  • Harde borstel
  • Steen

 Horen:

  • 2 blikjes met elkaar verbonden met touw. Elk kind gaat in andere ruimte staan zodat ze elkaar niet kunnen zien. Laat ze ervaren dat het touw strak moet zijn wil je elkaar kunnen horen.
  • Verstop in een ruimte waar het stil is bv. een klok en laat ze zoeken waar het geluid vandaan komt. Doe dit (afhankelijk van het aantal kinderen) één voor één. Verstop de klok elke keer op een andere plek.
  • Geluiden memorie (staat op deze website: samenspelopdebso.nl)

Spelbegeleiding

Op elke groep is een pedagogisch medewerker aanwezig die vertelt wat de bedoeling is (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Stimuleer de kinderen om te omschrijven wat ze ruiken, proeven, voelen ect (ontwikkelingsstimulering). De kinderen krijgen een blaadje waarop ze zelf kunnen invullen wat ze hebben geproefd, gevoeld etc. zodat de andere kinderen niet weten wat er is geproefd (respect voor autonomie). Help de kinderen waar dat nodig is (sensitieve responsiviteit) of stimuleer de oudere kinderen om de kleintjes te helpen die nog niet kunnen schrijven (begeleiden van interacties tussen kinderen). De oudste kinderen kunnen de kleintjes ook begeleiden tijdens het wisselen van groep en het uitvoeren van de proefjes.

Afsluiting

Tot slot kan de activiteit worden afgesloten door de kinderen te vragen wat ze hebben geproefd, geroken etc. (sensitieve responsiviteit)

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit wordt binnen gedaan. Gebruik als het mogelijk verschillende ruimtes. Betrek evt. een gang of hal bij de activiteit.

Voor het proefje luisteren (waar is de klok) is een ruimte nodig waar het stil is. Als de ruimte er niet is, maak dan in de groep verschillende hoeken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Er zijn geen speciale aanwijzigingen nodig voor het gebruik van het materiaal. Het benodigd materiaal is afhankelijk van de gekozen proefjes. Bij voelen bv. dozen en de spullen die je erin wilt leggen.

Zorg wel voor een schoon rietje en lepeltje voor ieder kind bij het proeven.

Omgang met risico's

Er zijn weinig risico’s omdat je verantwoorde materialen gebruikt. Het zou kunnen gebeuren dat een kind misselijk wordt van iets dat het heeft geproefd of geroken.

Ontwikkeling

De kinderen worden zich op een speelse manier bewust van de zintuigen (cognitieve ontwikkeling). Daarnaast stimuleert het omschrijven en benoemen van de dingen die ze ruiken, proeven en voelen de taal (taalontwikkeling). Ook moeten kinderen aan dingen ruiken, dingen proeven en voelen die ze niet kunnen zien. Dit kan soms nog best spannend zijn (emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Er zijn heel veel verschillende variaties mogelijk. Laat de oudste kinderen bv. met een blinddoek om proeven.

Achtergrondinformatie

www.proefjes.nl

www.jeugdlab-online

Een aanrader is het boek en de DVD het menselijk lichaam van Willem Wever. Verkrijgbaar bij de Hema.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn

Techniek en wetenschap

Techniek en wetenschap