Activiteit

Ingrediënten tikkertje

Vooraf

Dit spel kan je met allerlei leeftijden doen en met heel veel kinderen of maar met een stuk of zes.

Speluitleg

Je verdeeld de groep in vier groepen en er is 1 tikker in het midden. Dan vraag je aan de kinderen wat ze willen eten; bijvoorbeeld 'tomatensoep'. Dit gaan wij nu met z'n allen maken.

Leg uit dat de tikker in 'het midden van de pan' staat. de groepjes kinderen zijn de ingrediënten van de soep: de kinderen in groep 1 zijn de tomaten, de kinderen in groep 2 zijn de gehaktballen, het derde groepje is het water en het laatste groepje is de bouillon. Als de tikker vraagt om gehaktballen gaat dat groepje snel een rondje rennen om de tikker. De tikker probeert 'de gehaktballen' te tikken. Als iemand getikt wordt, gaat die 'in de pan' (achter de tikker). Dan vraagt de tikker om water en gaat het groepje water een rondje rennen. Dit doet de tikker net zolang tot de pan met soep helemaal vol is. De tikker kan ook vragen om gehaktballen en tomaten. Dan gaan er twee groepjes tegelijkertijd rennen (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen het spel spelen. Verwoord wat er gebeurt: ‘Goed zo, Rick! Je hebt Miriam getikt! (sensitieve responsiviteit). Let erop dat de kinderen zich aan de spelregels houden (structureren en grenzen stellen). Wanneer de tikker het lastig vindt om de andere kinderen te tikken, kun je hem hier een beetje bij helpen. Je kunt zelf mee gaan tikken, of je kunt 1 van de kinderen die al in de pan zit mee laten tikken (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Laat de kinderen zo lang spelen als ze willen. De kinderen kunnen het spel meerdere keren spelen. Hoe meer kinderen meedoen, hoe leuker het is!

Afsluiting

Wanneer iedereen getikt is, is de pan met soep helemaal gevuld en is het spel dus klaar. Geef op tijd aan wanneer de kinderen het spel voor de laatste keer gaan spelen (structureren en grenzen stellen). Is het spel afgelopen? Bespreek het spel kort na. Vonden de kinderen het een leuk spel? Net zo  leuk als ‘gewoon’ tikkertje spelen? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg dat je genoeg ruimte beschikbaar hebt en dat je de groepjes in vier hoeken laat opstellen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Er is geen materiaal nodig.

Omgang met risico's

Laat de kinderen niet te hard rennen en zorg dat er geen materiaal in de weg staat.

Ontwikkeling

Dit spel is door het rennen en tikken goed voor de motoriek van de kinderen (motorische ontwikkeling). De kinderen moeten goed onthouden welke ingrediënten er zijn en welk groepje bij welk ingrediënt hoort. Daarnaast leren kinderen uit welke ingredienten tomatensoep bestaat (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Eventueel kun je het spel iets moeilijk maken door meer groepjes te maken, zodat de soep uit meerdere ingredienten bestaat.

Je kunt het spel bijvoorbeeld ook spelen met de ingrediënten van pannekoeken (water, meel, melk en eieren)

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 5 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Alysha_berenburg