Activiteit

Stemmen? Dat doe je zo!

Vooraf

Deze activiteit wordt het beste gespeeld als er verkiezingen zijn/ gestemd wordt. Dit kan zijn voor de 2e Kamer verkiezingen, maar ook voor de gemeenteverkiezingen. Veelal gaan kinderen mee naar het stemlokaal en/of is er een ruimte in school waar een stembureau is gevestigd. Op deze manier krijgen kinderen indirect met de verkiezingen te maken en willen zij graag weten wat dat nou inhoud: "Wat is stemmen?"

Speluitleg

Start de activiteit in de kring of aan tafel. Vertel dat je vandaag bent gaan stemmen en vraag aan de kinderen of zij weten wat dit is. Laat de kinderen ombeurten praten, geef ruimte om op elkaar te reageren (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Vraag wie er met vader en/of moeder mee is gaan stemmen en/of er in school ook een stembureau is. Tijdens het gesprek is het bealngrijk dat wordt verteld dat de Koningin de baas van Nederland is. Nederland is echter groot, er wonen veel mensen en er moet van alles worden geregeld. Zij kan dit allemaal niet alleen en heeft daarbij hulp nodig. Wie de Koningin gaat helpen dat mogen mensen van 18 jaar en ouder zeggen; dat wordt stemmen genoemd. Maar op wie stem je nou? Daar zijn partijen voor en die maken een programma wat zij heel graag zouden willen als zij de Koningin mogen gaan helpen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering).

Introduceer vervolgens de handpoppen en vertel dat jullie ook gaan stemmen. Je kan wel een beetje hulp op de groep gebruiken.

Gebruik bijv. vier handpoppen, je kan het volgende partijprogramma volgen maar je kan deze ook naar eigen inzicht inhoud geven.

Pop A: Als hij mag gaan helpen dan wordt er gedurende de gehele BSO-tijd alleen maar buiten gespeeld. Geen geknutsel, geen spelletjes alleen maar buiten spelen.

Pop B: Als deze mag gaan helpen dan wordt er op de BSO alleen nog maar met de WII of de Playstation gepeeld.

Pop C: Deze pop wil alleen maar eten, drinken en snoepen, heel veel snoepen.

Pop D: Als deze pop het voor het zeggen krijgt dan wil hij een BSO waar kinderen mogen spelen, binnen en buiten. Dan wil hij tussen de middag een boterham eten, na school fruit eten en siroop drinken. Af toe wil hij ook best een (knutsel)opdracht van de leidster krijgen, dat is soms best wel leuk. En hij vindt het belangrijk dat je op de BSO samen kan spelen en dat de leidsters aardig zijn en voor je zorgen.

Vervolgens geef je ieder kind een stembewijs (kan gewoon en klein gekleurd rechthoekig papiertje zijn). De handpoppen worden op een tafel gezet en ombeurten mogen de kinderen hun stembewijs bij hun voorkeur pop leggen (eventueel kun je ook een stembus maken van een kartonnen doos). Als alle kinderen hun bewijs hebben neergelegd dan worden de stemmen geteld. De pop met de meeste stemmen wint (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Dit spel kan met één leidster worden gespeeld. Zorg voor rust in de groep en blijf de gesprekleidster. Let er op dat iedereen de ruimte krijgt om iets te zeggen of te reageren. De kinderen mogen overleggen voor ze gaan stemmen maar iedereen mag stemmen op de pop die hij/zij zelf wil! Help kinderen die het moeilijk vinden bij het maken van hun keuze (begeleiden van interacties tussen kinderen, structureren en grenzen stellen, sensitieve responsiviteit).  

Zorg dat je goed bent voorbereid, weet welke verkiezing gehouden wordt en zorg dat je het handpoppenprogramma goed uit je hoofd kent. Zorg er ook voor dat je 'de stembewijzen' klaar hebt liggen.

Afsluiting

Je zult zien dat in bijna alle gevalen handpop D de meeste stemmen krijgt. Deze pop krijgt voorlopig een centrale plaats in het lokaal en het is leuk als hij soms 'deelneemt' tijdens activiteiten of om raad gevraagd wordt.

Wint een andere pop dan kun je het programma even volgen en na een uurtje evalueren; vinden we dit programma echt zo leuk. De kinderen komen zelf wel met een oplossing. Eventueel wordt er een nieuwe verkiezingsronde gehouden.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

N.V.T.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • 4 (hand)poppen
  • Stembiljetten
  • Eventueel de partijprogramma's op papier
  • Eventueel een stembus

Tip: De handpopppen blijven het beste staan als je deze op een (leeg) frisdrankflesje zet.

Omgang met risico's

Het is belangrijk dat je groep goed kent. De rust moet worden bewaard en er dient naar elkaar geluisterd te worden. Er mag zeker interactie plaats vinden maar dit moet zo gebeuren dat iedereen het gesprek nog kan volgen.

Ontwikkeling

Kinderen leren iets over de nederlandse politiek en krijgen zo inzicht in de maatschappij (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Als je deze activiteit met oudere kinderen (10-12 jaar) uitvoert dan moet je een complexere inhoud aan het programma van de poppen geven. Je kan hiervoor eventueel een aantal punten pakken uit het bestaande programma van de deelnemende politieke partijen. Is de animo groot en de interesse hoog dan kun je bij deze leeftijdsgroep zelfs voorstellen om in groepen eigen partijen te maken, compleet met een inhoudelijk programma, presentaties en programmamaterialen.

Achtergrondinformatie

N.V.T.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 6 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Kroonjuweel