Activiteit

Giraf

Vooraf

  • Zorg voor grote dozen, Voor 1 giraf heb je 1 grote doos nodig en 1 kleine. deze moeten dichtgeplakt worden, doe dit met lijm want de verf pakt niet op plakband.
  • Spaar wc-rolletjes.
  • Het is handig om een oud laken op de vloer te leggen om de doos op te verven.
  • Verf en kwasten klaarzetten.
  • Het is leuk om, voordat je met deze activiteit begint, een boekje voor te lezen over giraffen.

Speluitleg

Verf  één grote doos en één kleintje en heel veel wc rolletjes geel. Als alles droog is kunnen de vlekken erop gemaakt worden en kan de kop versiert worden (ogen/oren/neus). De kinderen mogen dit naar eigen inzicht en fantasie doen (respect voor autonomie).

Als dat klaar is kan de giraf in elkaar gezet worden met ijzerdraad. Hang de grote doos op aan het plafon met ijzerdraad voor en achter. Aan het voorste ijzerdraad kan je zijn nek maken. Doe een paar wc rolletjes over het ijzerdraad en maak zijn kop vast aan het draad en de wc rolletjes. Aan de onderkant van de doos kun je paperclips met een lusje in het karton steken, aan het lusje maak je een lang ijzerdraad en daar omheen doe je heel veel wc rolletjes tot aan de grond en dat 4 keer. Dit worden de poten. Als je met het laatste rolletje bezig bent, maak je een lus in het ijzerdraad en prikt hem door het laatste rolletje zodat de rest blijft zitten. En klaar is de Giraf (praten en uitleggen).

Begeleiding

Wij zijn uitgegaan van een kleutergroep. Deze kinderen hebben natuurlijk veel meer begeleiding nodig dan oudere kinderen.Wij zijn met het verven er heel de tijd bij geweest. We helpen de kinderen als dat nodig is, of vragen een ander kind te helpen, en stimuleren de samenwerking tussen de kinderen (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen)

Afsluiting

Toen de Giraf helemaal klaar was hebben we hem een naam gegeven. Zo leeft het nog meer bij de kinderen. Ook vroegen we de kinderen of ze de activiteit leuk vonden. Ze vonden het zo leuk dat zij zelf met het idee kwamen er een kleine giraf bij te maken. De kinderen wassen hun handen en ruimen hun schorten op (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Voor de wc rolletjes een tafel met stoelen en voor de doos ruimte op de grond. Voor oudere kinderen kan de doos wel op tafel staan.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  •      een grote doos
  •      een kleine doos
  •      wc rolletjes
  •      ijzerdraad en schaar.
  •      paperclips
  •      kwasten
  •      verf
  •      schorten
  •      papier voor de kop te versieren
  •      laken om de vloer te beschermen.

Omgang met risico's

De kinderen kunnen onder de verf komen te zitten. We hebben de kinderen die aan de grote doos bezig waren schorten aan gedaan en de lange haren in een staart gedaan, schoenen en sokken uitgedaan en de broek om gevouwen. De andere kinderen, met de wc rolletjes aan een tafel, hebben we alleen een schort aangedaan.

Ontwikkeling

De kinderen leren zo ondekken wat verf is en wat je er allemaal mee kan doen ook leren ze van waardeloos afval iets waardevols kan maken zoals een eigengemaakte Giraf (creatieve ontwikkeling). Ook leren de kinderen om samen te werken(sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Voor de oudere kinderen: Deze doelgroep kan zelf de kop versieren en de Giraf in elkaar zetten. Je kan natuurlijk ook een ander dier maken bijvoorbeeld een zebra enz.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Jungle