Activiteit

Een speelschilderij

Vooraf

Zorg voor voldoende verschillende materialen om mee te werken. Zorg dat alles van te voren klaarstaat.

Wanneer je de mogelijkheid hebt, gebruik dan schildersezels. Heb je deze niet op je groep, plak dan per kind een groot vel papier vast aan de werktafel zodat dit tijdens het werken niet steeds verschuift. Als het qua ruimte mogelijk is, zorg dan dat de kinderen niet te dicht op elkaar staan, het liefst zo dat ze niet te veel bij elkaar kunnen kijken.

De activiteit duurt ongeveer 40 tot 60 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit, vertel dat we vandaag een speelschilderij gaan maken. De kinderen mogen een schildrij maken door verf, plaatjes uit tijdschriften, takjes en blaadjes e.d. van buiten, wc papier, crepe papier enz te gebruiken. Laat zien welke materialen zij allemaal tot hun beschikking hebben. De kinderen mogen gebruiken wat ze willen en ze mogen zelf weten hoe het eruit komt te zien. Het schilderij hoeft niet zo mooi mogelijk te zijn, het mag er zo gek uit komen te zien als ze willen (praten en uitleggen).

Het gaat erom spelenderwijs een schilderij te maken door het combineren van verschillende materialen. Vertel ze niet wat en hoe ze het moeten aanpakken maar bevorder juist het uitproberen en experimenteren van verschillende materialen op het papier (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering). Benadruk het spelende en vrije aspect van de activiteit. Spreek duidelijk en helder en vraag na of er nog vragen zijn en of iedereen het begrepen heeft (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Voorkom dat zij te veel naar een ander kijken maar stimuleer juist het zelf uitproberen van verschillende technieken. Dit bevordert het maken van eigen keuzes (creatieve ontwikkeling). Het kan zijn dat een kind het moeilijk vindt om een begin te maken, help hem/haar een eindje op weg door bijvoorbeeld samen in een tijdschrift naar plaatjes te zoeken die het kind aanspreken en deze dan uit te knippen of juist te scheuren voor het schilderij (sensitieve responsiviteit, ontwikkelingsstimulering). Deze kunnen dan op het papier worden geplakt. Benadruk het spontane, experimentele aspect van de oefening, het spelenderwijs een schilderij maken door het combineren van verschillende materialen. Vertel hen dat ze goed bezig zijn in plaats van hoe mooi het wordt (sensitieve responsiviteit). Daar gaat het nou juist niet om bij deze activiteit. Hierdoor blijft het resultaat een verassing.

Afsluiting

Geef op tijd aan dat de activiteit afgerond moet gaan worden. Vraag na hoe de deelnemers de activiteit hebben ervaren, zorg dat iedereen aan het woord kan maar houd de nabespreking wel kort en gestructureerd (structureren en grenzen stellen, sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Voer de activiteit binnen uit. Zorg voor genoeg ruimte en weinig afleiding zodat de deelnemers in alle rust en stilte aan hun speelschilderij kunnen werken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Stevig wit papier, minimaal A3
  • Tijdschriften, kranten, papier in verschillende kleuren en structuren zoals keukenrol, wc-papier, crêpepapier.
  • Aluminiumfolie
  • Zand, takjes, blaadjes
  • Waterverf of acrylverf
  • Kwasten
  • Lijm
  • Verfschorten
  • Waterpotten

Kortom alles wat je leuk vindt om voor je schilderij te gebruik!!!

Omgang met risico's

Bescherm kleding door het dragen van verfschorten en zorg dat er geen voorwerpen in de buurt staan die niet vies mogen worden. Door het spelende aspect kan er nog weleens een klodder verf verdwalen.

Ontwikkeling

Het kind moet voor deze activiteit een beroep doen op zijn creativiteit en spontaniteit en niet te veel bezig zijn met het eindresultaat (creatieve ontwikkeling).

Wanneer we spelen staan we open voor mogelijkheden en de vonken van nieuwe inzichten en gedachten. Helaas wordt er al op vroege leeftijd een sterk beroep gedaan op het presteren terwijl we juist door de natuur zijn gebouwd om op te bloeien doormiddel van spel.

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt de deelnemers ook in tweetallen laten werken aan een schilderij. Zorg dan wel voor grote vellen papier( A1), zodat er genoeg bewegingsvrijheid is.

Materiaalgebruik:

Je kunt het helemaal zelf invullen met wat er op dat moment voorhanden is. Misschien bevordert het de creativiteit juist wel als je naar mogelijkheden moet zoeken, bijvoorbeeld buiten in de natuur.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit het best uitvoeren met de wat grotere kinderen, rond een jaar of tien. Er wordt een groot beroep gedaan op het maken eigen keuzes wat voor de jongere kinderen erg moeilijk en zelf eng kan zijn. Bekijk het wel altijd per kind, iedereen is anders (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 20 kinderen

Leeftijd: 8 - 12 jaar

Door: Kraaiennest