Activiteit

Ninja

Vooraf

Ninja is een actief contact spel, waar bij op beheersde wijze een gevecht in slow motion wordt nagebootst.

Speluitleg

Leg eerst het spel uit aan de kinderen. Het doel van het spel is om alle anderen als een Ninja uit te schakel door ze aan te raken. Als je een ander raakt is hij af. Iedereen gaat in een cirkel staan en doet dan een stap naar achter. Een van de deelnemers begint en mag een beweging maken. Dit kan dan een aanvallende of verdedigende beweging zijn. Bij een aanval probeert hij een andere deelnemer uit te schakelen door hem/haar aan te raken. Bij verdedigen probeert hij genoeg afstand te nemen om een aanval te voorkomen. Belangrijk is dat je maar een beweging mag maken per beurt (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Als de deelnemer zijn move heeft gemaakt is de deelnemer naast hem aan de beurt (met de klok mee). Als je aangevallen wordt, dan mag je een beweging maken als verdediging (ook als je niet aan beurt bent). Wordt je toch geraakt dan ben je af en dan stap je uit de kring. Als de kring te groot wordt voor de overgebeleven deelnemers dan springt iedereen op een afgesproken teken naar binnen en gaat het spel verder. De deelnemer die als enige overblijft heeft gewonnen en is de Ninja.

Spelbegeleiding

Het is belangrijk om op te letten dat alle deelnemers maar 1 beweging maken (structureren en grenzen stellen). Het spel wordt sneller als het aantal deelnemers af neemt. Bij de laatste twee deelnemers kan het erg snel gaan. Deelnemers leren om te gaan met hun energie en mogen alleen op hun beurt bewegen en dan alleen 1 move.

De kinderen mogen zelf kiezen voor een aanvallende of een verdedigende beweging en zelf verzinnen hoe die eruit moet zien (respect voor autonomie). Stimuleer de kinderen om mooie bewegingen te verzinnen en ze mooi en beheerst uit te voeren en help ze een eindje op weg wanneer dat nodig is (ontwikkelingsstimulering, sensitieve responsiviteit). Daarnaast kun je kinderen stimuleren om samen te spelen en elkaar te helpen met het verzinnen van nieuwe moves (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

De deelnemer die overblijft heeft gewonen. Bespreek de activiteit na met de kinderen: Vonden ze het een leuk spel? Wat vonden ze er leuk aan? Vonden ze het moeilijk om de bewegingen te verzinnen en te maken? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je hebt vrije ruimte nodig. Je moet een ruime cirkel kunnen maken met alle deelnemers. Ze moeten zich veilig kunnen bewegen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Geen materiaal nodig.

Omgang met risico's

De risico`s kunnen zich bevinden in de omgeving. Zorg daarom dat genoeg vrije ruimte hebt. Daarnaast is het risico`s dat deelnemers te hard slaan, ze kunnen met dit spel hun krachten leren kennen en behersen. Slaat een deeldemer te hard of verkeerd, bespreek dit dan.

Ontwikkeling

Dit spel is goed voor de motorische ontwikkeling door alle bewegingen doe de kinderen maken, maar ook de sociale ontwikkeling is hier belangrijk. Deelnemers moeten de reactie van andere inschatten, maar ook hun krachten naar andere leren beheersen. Creatieve ontwikkeling kan je stimuleren door aandacht te besteden aan mooie en speciale moves. 

Variatiemogelijkheden

Eern variatie is om het spel op muziek te doen, als een soort Capoeira. Dit daagt de creativiteit uit van de deelnemers en vraagt om soepele bewegingen.

Achtergrondinformatie

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 40 kinderen

Leeftijd: 8 - 12 jaar

Door: Jeroen