Activiteit

Moederdag, maar dan anders.

Vooraf

We hebben gemerkt dat er bij de meeste kinderen geen animo is om iets te maken voor Vaderdag en Moederdag. Er wordt op school al veel aandacht besteed. Om er op de BSO toch aandacht aan te besteden hadden we het volgende bedacht. Om de moeders eens op een andere manier wilde verrassen kwam bij ons op: Met mama naar de Gamma! De bedoeling was om samen (emotionele ontwikkeling, sociale ontwikkeling) een vogelhuisje te maken.

Speluitleg

We hebben de moeders en kinderen ontvangen met koffie en thee. Voor de kinderen was er limonade. Er was ook iets lekkers bij. We hebben verteld wat de bedoeling was (praten en uitleggen). De plankjes waren op maat gezaagd (handige vader) en moeten met gebruik van spijkers en hamer in elkaar worden gezet. De onderdelen waren in pakketjes bij elkaar gebonden. We hadden de plankjes zilver geverfd en behandeld met vernis (structureren en grenzenstellen). Als het huisje in elkaar was gezet mochten ze ook versierd worden (respect voor autonomie). Er was allerlei materiaal klaar gelegd bv. stickers, mooi papier, lint, glitterverf etc (creatieve ontwikkeling). We hadden een voorbeeld gemaakt zodat moeder en de kinderen een idee kregen hoe het er uit moest komen te zien (ontwikkelingsstimulering).

Spelbegeleiding

We hebben rond gelopen en hier en daar geholpen en de materialen bijgevuld. Soms hadden moeder en haar kind wat moeite met de volgorde van de plankjes, wat tot grote hilariteit leidde (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling). De kinderen mochten zelf weten hoe hun vogelhuisje eruit kwam te zien/hoe ze hem wilden versieren. Er werd op veel huisjes : “I love you” geschreven (respect voor autonomie).

Afsluiting

De vogelhuisjes waren erg leuk geworden. We hebben van het geheel een foto gemaakt en die later mee gegeven. Dit werd erg op prijs gesteld als aandenken aan deze middag. We vonden het een geslaagde middag en hebben veel leuke reacties gehad.

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan buiten en binnen worden gedaan, het is afhankelijk van het weer. Buiten is het leukste, binnen is het vaak erg krap.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigde materialen:

  • uitnodigingen met antwoordstrook
  • hout op maat gezaagd
  • zilver verf
  • vernis
  • hamers
  • spijkers (niet te dik)
  • knijptangen
  • diverse materialen om de huisjes te versieren
  • koffie
  • thee
  • suiker en melk
  • roerstaafjes
  • limonade
  • bekertjes
  • fototoestel
  • pleisters

Omgang met risico's

Deze activiteit is niet geheel ongevaarlijk. Er wordt gewerkt met materialen die je niet dagelijks gebruikt (ontwikkelingsstimulering).

Als je met een hamer werkt is er een risico om je vingers te bezeren als je er op timmert. Blijf dan ook geconcentreerd en let goed op als een kind met een hamer werkt (motorische ontwikkeling). We hebben laten zien hoe het beste een hamer vast houdt (ontwikkelingsstimulering, structureren en grenzen stellen). Ook hebben we voor gedaan hoe je een knijptang moet worden gebruikt.

Kijk goed rond of de kinderen niet alleen bezig zijn met timmeren (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen moeder en kind). Het versieren brengt geen risico’s met zich mee.

Ontwikkeling

Er wordt gewerkt met materialen die je niet dagelijks gebruikt (cognitieve ontwikkeling, ontwikkelingsstimulering). Ook is de activiteit, door het timmeren en versieren, goed voor de motoriek en de creativiteit van de kinderen (motorische ontwikkeling, creatieve ontwikkeling). Daarnaast maken de kinderen iets speciaals voor hun moeder, samen met hun moeder (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Nvt

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn