Activiteit

Blaasvoetbal

Vooraf

Materiaal verzamelen en het spel met de kinderen klaar zetten om te gaan beginnen.

Speluitleg

Aan iedere zijde van een tafel (groot/klein of op de grond) plaats je blokjes in een rechthoek. Dan maak je van blokjes aan iedere zijde aan de kortste kant één doeltje (zie tekening). Het blaasvoetbalspel kan je met twee spelen maar ook met twee of meerdere teams tegen elkaar. Je hebt een ping-pong balletje nodig en rietjes één voor iedere speler. Als je met een team speelt is het handig om elk team de zelfde kleur rietje te geven. 

Leg de kinderen uit dat we blaasvoetbal gaan spelen. Door door het rietje te blazen verplaats het balletje en het is de bedoeling dat je een doelpunt maakt bij het andere team. De andere spelers (tegenstanders) moeten dan proberen de bal tegen te houden d.m.v blazen door het rietje. De eerste die 5 doelpunten heeft, heeft het wedstrijdje gewonnen (praten en uitleggen). Laat de kinderen van te voren beslissen welk doel ze nemen (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen). Leg het balletje in het midden van de tafel en het spel kan beginnen.

Leg duidelijk de regels uit: Je mag de bal niet met je vingers aanraken tijdens het spel. Als de bal van de tafel rolt mag je tegenstander hem weer in het spel leggen op de plek waar hij uit het veld ging. Als een doelpunt is gemaakt gaat de bal weer in het midden van het speelveld (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen hebben in deze leeftijdsgroep behoefte aan duidelijke regels. Zorg dat de spelregels van tevoren duidelijk zijn en verander ze niet zomaar (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). We zijn uitgegaan van bso kinderen van 4 tot en met 7 jaar. Als een leidster het opzetten van het spel begeleid en het spel goed uitlegt kunnen de kinderen het zelf spelen. Je kunt er ook voor kiezen om een kind een scheidsrechter rol te geven. Je kan de kinderen begeleiden om samen te spelen en met elkaar af  te spreken hoe ze samen een doelpunt kunnen proberen te maken (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

Als een 5 doelpunten zijn gemaakt door een team is het spel afgelopen en is er een winnaar. Als dat te lang duurt kan je er ook voor kiezen om nog een aantal minuten te spelen. Spreek wel duidelijk af met de kinderen hoe het spel stopt (structureren en grenzen stellen). Laat de kinderen helpen met opruimen.

Bespreek de activiteit na met de kinderen: Vonden ze het een leuk spel? Wat vonden ze er leuk aan? Vonden ze het moeilijk? Houd de nabespreking kort maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitivieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Één eettafel met wat ruimte er om heen (bijvoorbeeld één stap rond te tafel is voldoende).

Aanwijzingen voor materiaalgebruikee

  • een tafel
  • rietjes
  • pingpong balletje
  • blokjes(duplo,hout)

Omgang met risico's

Opletten dat de kinderen de rietjes niet te ver in hun mond steken.

Ontwikkeling

De kinderen leren dat je door te blazen een balletje vooruit kunt bewegen, dat je kunt sturen door van een andere kant te blazen en wat het effect op het balletje is wanneer je harder of juist zachter blaast (spelontwikkeling, cognitieve ontwikkeling). De kinderen leren door dit spel goed te samenwerken, het is een sociaal spel (sociale ontwikkeling). De kinderen leren omgaan met winnen en verliezen. Als er een team verliest is het ook goed om de kinderen in te laten zien dat het niet alleen gaat om winnen maar ook om de gezelligheid en het samen-spel (emotionele ontwikkeling). De kinderen gebruiken voor dit spel hun fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Het spel kan ook op de grond worden gespeelt.De blokjes moeten dan op een denkbeeldige recht hoek woredn neer gezet.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Spel ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 4 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Florijn