Activiteit

Zeepketting maken

Vooraf

Voordat de kinderen aan tafel gaan zitten, moet je de materialen al gereed hebben. Zet voor elk kind krijgt 1 bakje met 75 gram zeep en eeb bakje met wat water klaar. Op tafel leg je de verschillende vormpjes klaar. Belangrijk voor de vormpjes is dat de kantjes van de vormpjes niet te dicht op elkaar zitten, anders krijg je de zeepjes er niet goed uit.

Er kan een zeepketting als voorbeeld gemaakt worden, zodat de kinderen precies kunnen zien wat de bedoeling en het eindresultaat van de activiteit is.

De voorbereiding duurt ongeveer een uur, doordat je geraspte zeep nodig hebt en je dus zelf alle zeepjes moet raspen. De activiteit zelf duurt in totaal ongeveer een uur. Het maken van de zeepjes ongeveer een half uur tot drie kwartier, het rijgen van de zeepjes, kralen en lint ongeveer een kwartier. Wanneer de zeepketting klaar is, moet het nog 3 dagen drogen voor je het kan ophangen, anders zakken de zeepjes over de kralen heen.

Speluitleg

De kinderen gaan aan tafel zitten waar alle benodigdheden klaar staan. Aan de kinderen wordt gevraagd of zij weten wat er in de bakjes zit en wat daar meegemaakt kan worden. Vertel vervolgens dat wij een zeepketting gaan maken, dat het een unieke ketting is, omdat de kinderen zelf de vormpjes gaan maken en de ketting gaan versieren (praten en uitleggen).

Aan de kinderen wordt vertelt dat zij het bakje met de geraspte zeep voor zich moet pakken en gaan voelen wat er in zit. Nu wordt er wat water, een klein beetje, bij gedaan en de kinderen moeten de zeep met het water gaan kneden. Vertel dat het glibberig kan aanvoelen (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit, ontwikkelingsstimulering). 

Wanneer de kinderen de zeep tot een bal hebben gekneed, mogen zij zelf een vormpje uitkiezen. Vertel dat zij 3 verschillende zeepjes mogen maken en dat zij zelf mogen kiezen welke vormen zij willen gebruiken (respect voor autonomie).

Smeer de tafel een beetje in met water. De kinderen moeten nu stukje zeep in de vormpjes doen, tot de zeep aan de bovenkant van het vormpje komt. Flink aandrukken en dan moeten de kinderen hun vlakke hand op het vormpje leggen en het vormpje op de tafel ronddraaien. Het vormpje met de zeep omdraaien en de handeling opnieuw uitvoeren. Wanneer de zeepjes nog niet glad zijn, moeten de kinderen er steeds stukjes zeep indoen, net zolang tot het glad is. De pedagogisch medewerkster drukt de zeepjes voorzichtig uit de vormpjes.

Wanneer de zeepjes allemaal gemaakt zijn, dan prikt de pedagogisch medewerkers er met een natte sateprikker een gat in de zeepjes (door de lengte van de zeepjes). De kinderen gaan hun handen wassen en de tafels worden schoongemaakt.

Alle kinderen gaan vervolgens weer aan tafel zitten en het touw, kralen en lint worden op tafel gezet. Leg uit dat ze nu de ketting mogen gaan rijgen en hoe ze dit moeten doen. Ondersteun je uitleg door het even voor te doen (structureren en grenzen stellen, ontwikkelingsstimulering, praten en utileggen). De kinderen mogen zelf kiezen welke kralen en lint zij willen gebruiken en mogen naar eigen inzicht de ketting versieren en rijgen (respect voor autonomie, creatieve ontwikkeling).

Spelbegeleiding

De kinderen mogen zelf een kleur zeep kiezen. De pedagogisch medewerker kan zelf ook meedoen, tegelijk met de kinderen, zo kunnen de kinderen zien wat zij moeten doen. Laat de kinderen zoveel mogelijk zelf doen, helpen eventueel waar dat nodig is. De oudere kinderen kunnen gestimuleerd worden zelf de zeep uit de vormpjes halen en de gaatjes in de zeepjes prikken (ontwikkelingsstimulering, respect voor autonomie). Wanneer kinderen aangeven het moeilijk te vinden, kan je er voor kiezen de kinderen te koppelen aan kinderen die het wel makkelijk vinden, zo kunnen zij elkaar helpen en krijgen de kinderen een succeservaring dat zij het toch zelf hebben gedaan (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

Wanneer de zeepketting klaar is, leg je deze op een papier en schrijf je erbij dat het nog 3 dagen moet drogen. De kinderen kunnen zelf een plekje zoeken waar de zeepketting kan drogen.

Belangrijk is om de kinderen zowel tijdens als aan het eind van de activiteit te complimenteren hoe zij de zeepjes aan het maken zijn. "Dat heb je goed gedaan zeg", "Wat heb je mooie kleurtjes gebruikt". etc.. (sensitieve responsiviteit)

Bespreek eventueel na wat zij van de activiteit vonden en hoe zij het vonden om de zeep te kneden (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). Houd de nabespreking kort, maar geef elk kind wel de gelegenheid om te vertellen wat ze kwijt willen (structureren en grenzen stellen, sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zet de kinderen aan een tafel. Maak gebruik van een glad tafellaken, anders kan je de zeepjes niet glad wrijven op de tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Materialen die je nodig hebt zijn:

  • geraspte zeep (voor 3 zeepjes heb je 75gr. geraspte zeep nodig, geen zeep op creme basis. Leuk is om zeep in verschillende kleuren en geuren te gebruiken)
  • dun touw
  • kralen
  • lint
  • vormpjes voor de zeep (die je ook voor klei kan gebruiken)
  • bakjes water
  • grote sateprikker

Omgang met risico's

Bij het  maken van zeepkettingen zit vrijwel geen risico's. Vertel de kinderen dat zij hun zeephanden niet in hun mond moeten doen en spreek af dat de bekers water moeten blijven staan op tafel en niet mag omvallen.

Ontwikkeling

Door met zeep bezig te zijn ontwikkelen de kinderen hun motoriek, het kneden van de zeepjes, het in de vormpjes doen en proberen zelf de zeepjes uit de vormpjes te halen (motorische ontwikkeling). De kinderen mogen zelf verzinnen hoe hun ketting eruit komt te zien (creatieve ontwikkeling). Wanneer kinderen aangeven het moeilijk te vinden, kunnen kinderen elkaar helpen (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

De kinderen kunnen zelf voor een kleur kiezen, maar zij kunnen ook een vormpje ruilen met een ander kind. Zo hebben zij verschillende kleuren aan de ketting.

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 8 kinderen

Leeftijd: 5 - 12 jaar

Door: WillyBarten