Activiteit

Foto's schilderen

Vooraf

Maak van alle kinderen die aanwezig zijn een foto en print deze zwart/wit uit. Probeer het gezicht van het kind er zo groot mogelijk op te krijgen. Zorg dat alle materialen klaar staan; waterverf, bekertjes water en kwasten voor elk kind. En zonodig verfschorten. En natuurlijk de foto's!

Deze activiteit duurt ongeveer een half uur. De voorbereiding duurt ivm het uitprinten van de foto's ongeveer 3 kwartier.

Als de foto's klaar zijn moeten ze nog even drogen en dan kunnen ze opgehangen worden.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Vertel dat jullie vandaag een foto gaan schilderen. Wat vinden de kinderen van foto's en schilderijen? Vandaag gaan we zelf een schilderij maken, maar niet zomaar één, een hele bijzondere. We gaan onze eigen foto inkleuren (praten en uitleggen). Laat een voorbeeld zien van wat je met de groep wilt maken.

Vertel dat de kinderen bij deze activiteit zelf hun foto mogen inkleuren. En dat ze daarbij hun eigen fantasie mogen gebruiken. Het hoeft niet waarheidsgetrouw nageschilderd te worden (respect voor authonomie). Eerst krijgen de kinderen hun eigen foto voor zich. Hier kunnen de kinderen vervolgens met waterverf mee aan de gang. Ze zullen er vanzelf achterkomen dat de kleuren lichter en donker op papier komen door de hoeveelheid water die ze gebruiken (ontwikkelingsstimulering, structureren en grenzen stellen).

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen zoeken zelf de kleuren verf uit en zorgen er ook zelf voor dat de verf op het papier komt (respect voor autonomie). Help de kinderen alleen als dat nodig is. De kinderen helpen elkaar hierbij waar mogelijk (begeleiden interacties tussen kinderen). Zijn de kinderen klaar met hun schilderij? Dan mogen ze een plekje zoeken waar deze goed kan drogen. Complimenteer de kinderen met hun gekleurde foto: “Wauw tessa dat zier er prachtig uit!” (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben om hun schilderij af te maken. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om kunst te maken (foto)? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zet  de kinderen aan een tafel, met een tafelkleed of placemats.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • Geprinte foto's van elk kind dat meedoet met de activiteit
  • Waterverf
  • Bekers water
  • Kwasten
  • Eventueel verfschorten

Omgang met risico's

Aan het verven met waterverf zitten vrijwel geen risico's. Maak wel duidelijke afspraken met de kinderen over het gebruik van verf, spreek bijvoorbeeld af dat het water moete blijven staan en niet mag omvallen (structureren en grenzen stellen).

Ontwikkeling

Door het maken van een schilderij ontwikkelen de kinderen hun creativiteit (creatieve ontwikkeling). De kinderen ontwikkelen hun motoriek door het werken met kwasten, het inkleuren van kleine en grote gebieden op de foto (motorische ontwikkeling). Merk je aan het begin van de activiteit al dat sommige kinderen het toch een lastige activiteit vinden? Zorg er dan voor dat je heterogene groepjes maakt. Meng daarvoor de kinderen die het moeilijk vinden met kinderen die geen moeite hebben met de activiteit. Zo kunnen de kinderen elkaar helpen, kunnen ze zoveel mogelijk zelfstandig werken en heeft elk groepje toch een succeservaring (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering)! 

Variatiemogelijkheden

Je kunt de kinderen hun eigen foto laten kleuren, maar je kunt ze ook hun overbuurman laten maken.

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 8 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Irmaatje01