Activiteit

De Pietenbakkerij

Vooraf

+/- 3 weken voor de activiteit plaats vindt:

  • Ruimte zoeken waar de activiteit kan plaats vinden
  • Ruimte aan kleden bv. grote tekeningen van zwarte pieten aan het werk, vlaggetjes ed.
  • Zwarte pieten koksmutsen maken
  • Wie begeleid de kinderen en wanneer (per toerbeurt)
  • Bakrooster maken (welke kinderen wanneer)
  • Ingrediënten en recepten verzamelen

 Per dag:

  • Borden klaar zetten
  • Deeg maken en klaar zetten in bakjes
  • Radio met Sinterklaas muziek
  • Oven (evt. meerdere)

Speluitleg

Het leukste is om bij de jongste kinderen te beginnen met een gedicht of brief van Sinterklaas waarin hij vraagt of de kinderen hem willen helpen in de Pietenbakkerij. Dat willen ze wel! Je kunt daarna vertellen dat ze allemaal aan de beurt komen maar dat ze niet allemaal tegelijk kunnen. Daarom komt de begeleider steeds een aantal kinderen halen om te komen bakken (praten en uitleggen). Het bakken begint 2 weken voor 5 december. In week 1 gaan de kinderen pepernoten bakken, in week 2 iets anders bv. stafjes van bladerdeeg.

Spelbegeleiding

Roep of haal de kinderen die mogen komen bakken. Ze zoeken een plaatsje bij een bordje. Vertel nog eens dat de sint heeft gevraagd hem te helpen met pepernoten bakken (praten en uitleggen). Vertel en laat zien hoe het moet en geef ieder kind een stukje deeg (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen).

Ze mogen nu zelf aan de slag gaan. Ze mogen zelf bepalen hoe groot/klein in welke vorm. Ze mogen bepalen of ze een koksmuts opwillen of niet. Laat ze zelf ontdekken en doen (respect autonomie). Het eind resultaat is niet belangrijk. Eten kun je het toch wel.

Vraag tijdens het bakken en kneden hoe het gaat: hoe voelt het? Vind je het moeilijk of makkelijk etc. (sensitieve responsiviteit, ontwikkelingsstimulering). Let goed op en help waar het nodig is (sensitieve responsiviteit). Stimuleer dat ze elkaar helpen (sociale ontwikkeling). Lekker zelf kneden, knijpen, rollen etc.(manipulerend spel en fijne motoriek).

Afsluiting

Afsluiting bakken:

De begeleiders zetten zelf de deegbolletjes in de oven en houden de baktijd in de gaten (respect voor autonomie). Leg de kinderen uit dat ze niet in de buurt van de oven mogen komen omdat die erg heet is (structureren en grenzen stellen). Als ze klaar zijn met rollen leggen we de bolletjes op bakpapier met hun naam erop en geeft ze complimentjes omdat de bolletjes er zo lekker uit zien (sensitieve responsiviteit). Ze gaan hun handen wassen en maken in de tussentijd iets leuks om de pepernoten in te doen bv. een koffiefilterzakje versieren. De volgende groep kan komen bakken.

Als de bakseltjes klaar zijn roep je ze bij je en laat ze zien, ruiken en proeven (zintuigen). Ze mogen de baksels mee naar huis nemen als ze zijn afgekoeld.

Afsluiting activiteit:

De sint laat weten dat hij erg blij is dat de kinderen hem zo goed hebben geholpen. Kijk met de kinderen nog geven terug op de activiteit/project. Vonden ze het leuk en lekker etc. (sensitieve responsiviteit)

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

  • Het mooiste is een ruimte te vinden die alleen voor het project gebruikt kan worden. Zo kun je alles laten staan en voorbereiden. Denk aan een blokhut, speelhuis, apart speellokaal etc. Het liefst een ruimte waarvan de deur op slot kan. Mocht zo’n ruimte niet beschikbaar zijn richt dan een hoek in als keuken.
  • Let op het brandalarm!
  • Spreek met je collega’s af wie wat klaar zet en voorbereid.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • Ruimte om als keuken/bakkerij in te richten.
  • Oven
  • Bordjes, bakpapier, recept.
  • Aankleedmateriaal, tekeningen etc.
  • Radio en CD
  • Materiaal om zakjes te maken
  • Tafels, stoelen en/of bankjes

 Ingrediënten (hangt van het gekozen recept af):

  • Bloem
  • Suiker
  • Speculaas kruiden
  • Boter
  • Eieren

Omgang met risico's

  • Kinderen uit de buurt van de oven houden.
  • Minimaal 1 begeleider altijd aanwezig.
  • Doe het bakken zelf!

Ontwikkeling

De kinderen zijn lekker bezig met andere materialen: kneden, rollen knijpen etc. (motorische ontwikkeling). Ze kijken naar en praten over wat er gebeurt in de oven, het proces van deegbal naar pepernoot is het leukst. Ook zoeken ze zelf naar oplossingen (cognitieve ontwikkeling). Je laat de kinderen zelf kiezen hoe ze het willen doen. De oudste kinderen kunnen alles zelfstandig, laat ze dat dan ook doen (ontwikkelingsstimulering, respect autonomie). Bij de jongste kinderen moet je hier en daar even helpen. De kinderen moeten ook samenwerken met anderen en elkaar helpen (sociale ontwikkeling, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Variatiemogelijkheden

  • Denk aan een paashazen fabriek een werkplaats van de Kerstman.
  • Zelf ook het deeg laten maken.
  • Je kunt ook andere locaties uitnodigen door middel van een brief, gedicht of telefoontje.

Achtergrondinformatie

x

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Bsotoermalijn