Activiteit

Papieren brug

Vooraf

Leg alle benodigde materialen klaar. Maak zelf een hoekprofielkubus om als voorbeeld te laten zien.Vooral driehoeksprofielen zijn een stevige basis voor een brug. 

Klik hier voor een voorbeeld van enkele te gebruiken technieken.

Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Geef alle kinderen één vel papier en twee bekers. Geef ze daarna de opdracht om met dat vel papier een stevige brug tussen de twee bekers te maken. Er moet een gummetje (of een klein autootje) over kunnen rijden. Laat ze vervolgens zelf eventjes experimenteren (respect voor autonomie). Laat dit niet te lang duren; kom weer langs en geef complimenten bij positieve resultaten (sensitieve responsiviteit). Als je merkt dat het niet zo goed lukt bij het experimenteren kun je ze verder op weg helpen met aanwijzingen als ‘Wat kun je met het papier allemaal doen?’ ‘Wat is het effect als je het papier vouwt?’ ‘Op welke manieren kun je het papier allemaal vouwen?’ (ontwikkelingsstimulering). 

Nadat de kinderen wat geëxperimenteerd hebben bespreek je samen welke brug tot nog toe het meest stevig is (praten en uitleggen). Hoe komt dit? Leg uit dat papier op zich niet zo stevig is maar als je er profielen van maakt kan het papier erg sterk worden. Maar wat zijn profielen? Leg de kinderen dit uit door een aantal voorbeelden te noemen. Zo hebben conservenblikken vaak ribbeltjes. Door de ribbeltjes wordt het blik steviger dan een blik zonder ribbels (laat hierbij het blikje zien). Hetzelfde geldt voor een kartonnen doos. De doos is gemaakt van twee lagen papier met ribbeltjes ertussen waardoor deze sterker wordt. Maar profielen hoeven niet alleen geribbeld te zijn. Door papier rond een stok te rollen wordt het een stevig buisprofiel. Vraag of de kinderen een voorbeeld weten van een constructie met buisprofielen. Bouwsteigers worden van metalen buisprofielen gebouwd. Zo worden de steigers stevig maar niet te zwaar om op en af te breken.Daarna laat je ze de andere mogelijke technieken zien. Voor de hoekprofielen moeten ze de strook papier (4 cm breed) in de lengte te vouwen. Het makkelijkste is om de strokenpapier langs de tafelrand in de lengte richting te vouwen. Door de hoekprofielen in de vorm van een kubus te plakken heb je een hele stevige kubus. Ga in gesprek met de kinderen over wat er volgens hen belangrijk is bij het werken aan de brug. Hierbij gaat het om dingen als: netjes werken, rechte hoeken maken (90 graden), gelijke lengtes maar ook om belastbaarheid van de brug over een langere lengte (praten en uitleggen). 

De kinderen hebben net geëxperimenteerd om een brug te bouwen van één vel papier. Laat ze nu samen een grotere, mooie brug bouwen tussen 2 stoelen, tafels of kasten. Hierbij moet de brug ook belast kunnen worden door een paar autootjes die er overheen rijden. Hoe kunnen de kinderen een grote stevige brug maken? Wijs hen indien nodig nogmaals op het maken van hoekprofielen. Op de website www.techniekinjeklas.nl/home/ontdekdozen/ staan werkbladen. Na uitleg over de opdracht kunnen de kinderen ook zelfstandig aan het werk, zeker voor een tweede keer (ontwikkelingsstimulering, respect voor autonomie).

Spelbegeleiding

Let er bij deze activiteit op dat ze goed samenwerken. Is iedereen bezig of zonderen enkelen zich af? Wordt iedereen gehoord als ze een idee willen uiten? Zo nee, stimuleer de andere kinderen ook naar dat kind luisteren: ‘O, dat is een goed idee Milan, luister allemaal eens even naar Milan, is dit een goed idee om te doen of niet?’. Laat ze daarbij argumenten geven als ze het niet met Milan eens zijn (begeleiden van interacties tussen kinderen). Zorg dat er voor deze groep leerlingen een uitdaging is. Dat kan door ze uit te dagen zo’n grote brug te maken dat deze een behoorlijke afstand overbrugt. Een beetje competitie tussen de leerlingen vinden de meeste kinderen van deze leeftijd erg leuk. Je kunt bijvoorbeeld de brug belasten met steeds meer auto’s of steeds zwaardere dingen. Let wel op dat je voor die tijd een foto gemaakt hebt dat, mocht de brug instorten, ze al het werk niet voor niets hebben gedaan.

Laat de kinderen eerst zelf proberen de brug te bouwen, maar help ze wel waar dit nodig is. Gebruik de werkbladen als richtlijn om stevige hoekprofielen te maken.

Afsluiting

Als de brug af is, test je de brug door de kinderen er een paar autootjes over heen te laten rijden. Misschien vind je het leuk om een foto te maken van het kunstwerk (doe dit voor je de brug te sterk belast!). De meeste bouwsels zullen erg breekbaar zijn en niet lang blijven staan. Complimenteer alle kinderen voor het werk wat ze hebben gedaan en zeg bijvoorbeeld: ‘Jij was lekker bezig met het maken van die profielen en jij was net een echte constructeur!’ (sensitieve responsiviteit). Houd met de kinderen een korte nabespreking. Bespreek welke dingen belangrijk zijn bij het bouwen van een brug. Blijf de kinderen complimenteren met wat ze hebben gedaan. Ruim vervolgens gezamenlijk de spullen op.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Bij deze activiteit is een tafel nodig omdat de tafel ook als vouwrand wordt gebruikt. Het experimenteren met de brug over de bekertjes kan goed aan tafel gedaan worden. Voor de brug tussen stoelen, tafels of kasten is wat meer ruimte nodig. Zorg daarbij dat de activiteit niet op een plek gedaan wordt waar veel gelopen wordt.Let op dat de kinderen de scharen en de lijm niet op de grond laten liggen om te voorkomen dat er op getrapt wordt. Deze horen of op tafel of goed aan de kant.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • 2 (bijvoorbeeld kartonnen) bekers per kind
  • Papier (80 en 120 gram) verschillende kleuren, schaar, papierlijm, meetlinten en/of linialen, schilderstape.
  • Blikje met ribbels, kartonnen doos.
  • Stok van ongeveer 30 cm lang.                      

Met een snijdapparaat kun je snel een voorraad stroken maken, maar zelf laten knippen kan ook.

Omgang met risico's

Papier lijkt onschuldig maar het is goed mogelijk om je vingers te snijden aan papier. Zeker wanneer je gaat vouwen met wat dikker papier. Wijs de kinderen daarop. Laat het snijdapparaat liever niet door de kinderen zelf gebruiken of blijf erbij en leg ze eerst goed uit hoe ze ermee om moeten gaan. Ze kunnen zich bij verkeerd gebruik flink in de vingers snijden! 

Ontwikkeling

De kinderen moeten precies te werk gaan om de beste resultaten te krijgen. Hoe groter de brug, hoe voorzichtiger ze te werk moeten gaan (motorische ontwikkeling).De kinderen leren hoe de constructie van een brug in elkaar zit en hoe je stevigheid in materiaal krijgt door het zelf te ervaren (cognitieve ontwikkeling).De verschillende technieken hebben gevolgen voor de vorm van de brug. Het vergt creatieve oplossingen om de brug niet alleen stevig maar ook mooi er uit te laten zien (creatieve ontwikkeling).Door gezamenlijk aan de brug te werken moeten ze rekening houden met elkaar. Wie neemt de leiding? Hoe zorg je dat je in de groep gehoord wordt? (sociale ontwikkeling).

 Variatiemogelijkheden

  • Maak in plaats van een brug een flat

  • Maak een heel dorp of stad met een paar hoogbouw gebouwen. Denk dan ook aan wegen, bomen en dergelijke, wat hoort er allemaal bij een dorp of stad? Maak er een heel project van! Je kunt het zo groot maken als je zelf wilt.

Leeftijd:

De activiteit is ook goed uitvoerbaar met jongere kinderen. Probeer dan een opdracht te verzinnen die aansluit bij het thema of de onderwerpen waar de kinderen mee bezig zijn. Kleuters kunnen bijvoorbeeld een stoel voor hun knuffel bouwen maar ook een hok voor hun konijn.

Achtergrondinformatie

Inspireer de kinderen met foto’s van stalen bruggen.

  Bron: www.techniekinjeklas.nl/home/ontdekdozen/

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 9 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO