Activiteit

De Mega Quiz !

Vooraf

Bedenk vooraf aan deze activiteiten een lijst met vragen. Zorg dat de vragen aansluiten bij de leeftijd van de groep. Zorg dus dat de vragen niet te moeilijk zijn bij een groep met jonge kinderen.

Het leuke aan de De Mega Quiz is dat de kinderen hier heel veel van leren. Alle weetjes onthouden ze namelijk omdat ze het leuk, interessant of grappig vinden.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen of ze weten wat een quiz is. Misschien kennen ze het wel van tv of internet. Heeft er iemand al eens een quiz gespeeld? Misschien kan die persoon dan aan ons vertellen hoe dat allemaal in zijn werk gaat (praten en uitleggen). Vertel dat jullie vandaag een Quiz gaan doen. Jij bent vandaag de Quizmaster en zal de vragen stellen, de kinderen gaan het goede antwoord proberen te raden (ontwikkelingsstimulering)(respect voor autonomie).

Vertel dat de kinderen om de beurt een vraag krijgen en deze goed moeten beantwoorden. Denk eerst goed na hoe je de vraag stelt. Je kan vragen verzinnen die met nee of ja moeten beantwoord worden maar ook met A, B of C. Ook benaderings vragen kan je stellen.

Leg uit dat als een kind een vraag niet weet hij of zij bij deze ronde van de Quiz af is. Maar voordat dit kind af is kan misschien iemand uit de groep die het antwoord wel weet helpen. Spreek ook duidelijk af dat een kind alleen antwoord mag geven als hij of zij aan de beurt is en ze dus stil moeten zijn wanneer iemand anders aan de beurt is (structureren en grenzen stellen).

  

Spelbegeleiding

Begeleid de kinderen met het antwoorden van de Quiz vragen. Weet een kind het niet dan is hij of zij af, en mag bijvoorbeeld gaan zitten ( Structureren en grenzen stellen).Houd in de gaten dat alle kinderen zelf het antwoord zeggen en dat dus niet anderen het eerder zeggen of voorfluisteren. Wanneer een kind het antwoord niet weet kan deze vast geholpen worden door een groepsgenoot die het wel weet (respect voor autonomie). Geef de kinderen complimenten als zij het goed hebben en leef mee met de kinderen die af zijn. ‘He, wat jammer Tom, het juiste antwoord was A en niet B. Ga maar op de grond zitten’ (sensitieve responsiviteit). Ga ook even in op het goede antwoord. ‘Waarom had je antwoord C gegeven Paul?’ ‘Kun jij de kinderen die het verkeerde antwoord gaven iets meer vertellen over het goede antwoord Dirk?’ (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Afsluiting

Geef de winnaar van het spel een compliment of een prijsje. Bespreek de activiteit kort na. Wat vonden de kinderen van het spel? Welke vragen vonden zij moeilijk en welke makkelijk? Complimenteer de kinderen voor hun inzet. Vergeet daarbij ook de (snelle) afvallers niet. ‘Wat jammer dat je al zo snel moest gaan zitten Franklin, maar ik vind dat je het heel goed gedaan hebt hoor. Je hebt goed opgelet bij de rest van het spel’ (respect voor autonomie, praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Houd de nabespreking kort (Structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (Sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

 Dit spel kan zowel binnen als buiten gedaan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Quizvragen. Dit kunnen Ja of Nee vragen zijn, ABC of benaderingsvragen etc.
  • Eventueel een klein prijsje voor de winnaar.

Omgang met risico's

Dit is een ongevaarlijk spel. Als kinderen snel ‘af’ zijn kunnen ze teleurgesteld zijn. Zie erop toe dat de kinderen goed omgaan met hun teleurstelling en de rest van het spel niet verstoren.

Ontwikkeling

De kinderen doen een quiz, waarbij zij na moeten denken wat het juiste antwoord is. Dit doet een beroep op hun cognitieve competenties. Ook logisch nadenken wordt hiermee bevorderd/gestimuleerd (cognitieve ontwikkeling). De kinderen moeten proberen zich niet te laten leiden door de antwoorden die andere kinderen geven, maar op zichzelf vertrouwen. Ook moeten zij omgaan met teleurstelling als zij niet het goede antwoord hebben gegeven en dus uit het spel liggen (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Het spel komt het meest tot zijn recht in een grote groep.

Materiaalgebruik:

- De kinderen kunnen ook de antwoorden opschrijven op een papiertje. De Quizmaster kijkt aan het einde van de Quiz de antwoorden na en de winnar of finalist is bekend! 

- Kijk ook eens naar Petje op Petje af

Spelvariatie:

Je kunt ook een klein groepje kinderen zelf vragen met steeds twee antwoordmogelijkheden laten bedenken. De kinderen kunnen dan om de beurt een petje op petje af vraag stellen aan de rest van de groep.

Leeftijd:

De activiteit is ook geschikt voor kinderen van 10 – 12 jaar.

Achtergrondinformatie

Samenspel op de BSO heeft alvast wat Quizvragen verzonnen en online gezet! Klik op de naam van de Quizvragen om  deze te openen.

Quizvragen: Archeologie - algemeen

Quizvragen: Natuur - planten.

Quizvragen: Natuur - Dieren.

Quizvragen: Werelddelen - de Wereld rond.

Quizvragen: Sport - Algemeen.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Reacties (3)

MoisesFauth

6 maanden, 3 weken geleden

<a href=http://fastdelivery10v.com/>discount viagra fast delivery</a>

AnthonyEmido

3 maanden geleden

how to write an assignment sheet
<a href=http://writingservicestop.com/>help writing assignments
</a> term paper writer
<a href="http://writingservicestop.com/">help literature essays
</a> speech help

AnthonyEmido

3 maanden geleden

help on a statistics paper
<a href=http://writingservicestop.com/>essaywriter biz
</a> please help me with my homework
<a href="http://writingservicestop.com/">help writing a research paper thesis
</a> thesis writing help malaysia

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 4 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: Menno