Activiteit

Land verovertje

Vooraf

Zorg dat je een aantal verschillende kleuren stoepkrijt heb en een buitenruimte met voldoende steen.

Speluitleg

Vertel dat de kinderen een spel gaan spelen. Het spel heet Land verovertje. Vertel dat je eerst een groot rondje buiten tekent. Dit rondje wordt verdeeld in vakjes, d.m.v. kleur in het aantal kinderen dat meedoet.

Ieder kind kiest een eigen kleur en gaat hier op staan. Een van de kinderen mag beginnen. Deze zegt: Ik verklaar de oorlog aan b.v rood. Alle kinderen die geen rood zijn rennen snel weg. (motorische ontwikkeling) Degene die wel op rood staat roept snel: "STOP". Bij "stop" moet iedereen direct stil staan.

Rood gaat proberen beide voeten van de andere kinderen met zijn/haar handen aan te raken. Lukt dit dan mag ze met rood een landje om de voeten van de ander tekenen. Als je niet meer bij iemands voeten kan komen, zeg je: "lopen". Iedereen gaat zich verplaatsen en rood roept stop wanneer ze denkt toch nog iemand zijn voeten te kunnen raken.

De 1ste ronde is afgelopen als ze alle voeten heeft kunnen raken of dat de andere spelers terug zijn op hun eigen land. Hoe meer landjes je hebt, hoe makkelijker het wordt om iemand aan te raken. Voeten aanraken mag ook liggend, als beide voeten maar in je eigen landje blijven.

Vervolgens is rood aan de beurt om iemand de oorlog te verklaren.

Als iemand 10 landen heeft dan heeft hij gewonnen.

Na het eerste spel kunnen de kinderen het spel alleen spelen (respect voor autonomie, begeleiden interacties tussen kinderen).

Spelbegeleiding

Kijken of ze niet smokkelen met het lopen nadat er stop is gezegd (structuren en grenzen stellen).

Zie er op toe dat de kinderen goed samen spelen. Goed luisteren aan wie de oorlog wordt verklaard (begeleiden interacties tussen kinderen).

Complimenteren: Knap dat je zo snel op je eigen landje staat (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is het spel bijna afgelopen? Wanneer iemand al 9 landjes heeft vertel je dat het spel zo is afgelopen, maar dat ze het daarna nog wel een keertje mogen spelen als ze dit willen (respect voor autonomie).

Daarna het spel nog even na bespreken. Wat vonden de kinderen van het spel? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitelggen).

Maak de nabespreking niet te lang (structuren en grenzen stellen), maar laat de kinderen wel vertellen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Buiten.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Verschillende kleuren stoepkrijt

Omgang met risico's

Het kan zijn dat de kinderen ruzie krijgen tijdens dit spel. Probeer ze dit eerst zelf te laten oplossen (respect voor autonomie). Grijp zelf alleen in als het uit de hand dreigt te lopen (praten en uitleggen, begeleiden van interacties tussen kinderen, structuren en grenzen stellen).

Ontwikkeling

De kinderen moeten nadat de oorlog is verklaard weglopen/rennen (motoriche ontwikkeling). Ze moeten op allerlei manieren (liggen, uitrekken enz.) proberen om beide voeten van de tegenstander aan te raken (motorische ontwikkeling). Ze spelen dit spel samen zonder begeleiding (sociale ontwikkeling)

Variatiemogelijkheden

Misschien is "ik verover het land van" beter om te zeggen dan "ik verklaar de oorlog aan"!?

Achtergrondinformatie

...

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 3 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 12 jaar

Door: Chantal