Activiteit

Grote vlinder

Vooraf

Zoek een leuk patroon van een vlinder, je hebt alleen de omtrek nodig. Teken deze op een groot vel papier (je kunt hem eventueel ook uitvergroten met het kopieerapparaat). Knip de vlinder uit. De kinderen gaan aan een grote tafel zitten en doen een schort aan.

Speluitleg

Vouw de vlinder in het midden dubbel en sla hem weer open. Elk kind krijgt een eigen vlinder. Leg uit dat de kinderen de vlinder nu aan 1 kant gaan verven, hierbij mogen ze kwasten gebruiken maar ook kurken om te stempelen. Het is de bedoeling dat ze veel verf gebruiken (praten en uitleggen, respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen). Als die kant mooi versierd is mogen de kinderen de vlinder samen met een leidster dubbel vouwen. Ook nu vouwen we de vlinder weer open. Resultaat: een prachtige vlinder met 2 gelijke kanten. Je kunt nu nog glitters over de vlinder strooien en als de vlinder droog is en voelsprieten maken van rietjes. Deze kun je met een klein plakbandje bevestigen aan de achterkant. Vergeet niet de namen van de kinderen erop te zetten.

Spelbegeleiding

Wij zijn uitgegaan van een kleutergroep, deze kinderen hebben natuurlijk meer begeleiding nodig als de oudere kinderen. Wij helpen ze door de vlinder alvast te tekenen en uit te knippen, kinderen van oudere BS0-groepen kunnen dit natuuurlijk zelf doen.

De kinderen zoeken zelf de kleuren verf uit, help de kinderen alleen als dat nodig is (ontwikkelingsstimulering, respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). De kinderen helpen elkaar hierbij waar mogelijk (begeleiden van interacties tussen kinderen). Zijn de kinderen klaar met hun vlinder. Dan mogen ze op een aangewezen plek drogen. Complimenteer de kinderen met hun mooi/leuke vlinder, complimenteren is belangrijk (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen of komen er ouders? Vertel de kinderen dan hoeveel tijd ze nog hebben om hun vlinder af te maken. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen). Bespreek kort de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk enz? Houd de nabespreking kort. Zorg wel dat de kinderen in de nabespreken kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Kinderen wassen na de activiteit hun handen en ruimen hun schort en kwasten op. We vertellen de kinderen waar de vlinders komen te hangen zodat ze deze aan hun ouders kunnen laten zien.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Het is handig om een grote tafel te gebruiken omdat de vlinders vrij groot zijn.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

  • sjabloon van een vlinder
  • grote vellen gekleurd papier
  • verf
  • kwasten
  • kurken
  • rietjes glitters
  • plakband
  • scharen
  • potlood

Omgang met risico's

Kinderen kunnen vies worden, dit proberen we te voorkomen door de kinderen schorten aan te laten doen.

Ontwikkeling

Met deze activiteit leren de kinderen hun creativiteit te ontwikkelen (creatieve ontwikkeling). Ze hebben hun motoriek nodig om de vlinder te verven (motorische ontwikkeling). De kinderen werken zelfstandig aan deze activiteit, zodat de trots kunnen zijn op hun eind resultaat dat ze het helemaal zelf hebben gemaakt (emotionele ontwikkeling). De kinderen leren een spiegelbeeld te maken, dit heeft een toverend effect wat de kleuters erg leuk vinden (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Je kunt ook andere "gelijke" sjablonen gebruiken. Je kunt natuurlijk ook het formaat veranderen en de kleuren enz.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 8 jaar

Door: Florijn