Activiteit

Een bord vol eten

Vooraf

Leg de spullen klaar: een schort, een bord, klei, verf. Eventueel kun je een voorbeeld maken, zodat het kind weet wat je van hem verwacht. Leg eventueel ook voorbeelden van eten klaar, of tijdschriften waarin eten afgebeeld is, zoals de Allerhande of Boodschappen.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten per keer. De eerste keer wordt er gekleid, de tweede keer wordt de klei geverfd.

Speluitleg

Vraag het kind wat hij gisteren gegeten heeft. Vond hij dat eten lekker? Wat eet hij graag, en wat juist helemaal niet? Vertel het kind dat hij vandaag een bordje met eten gaat kleien. Hij mag zelf kiezen welk eten hij gaat kleien (respect voor autonomie). Bijvoorbeeld zijn lievelingseten, of juist iets dat hij heel vies vindt! Leg uit dat het de bedoeling is dat het eten net echt is. Leg uit hoe het kind precies te werk gaat (praten en uitleggen); laat eventueel het voorbeeld zien dat je hebt gemaakt. Het kind bedenkt welk eten hij wil kleien. Daarna maakt hij van klei de vormen op het bord. Laat de klei zien waarmee het kind gaat werken. Vertel dat het kind de klei natuurlijk niet in zijn mond mag stoppen! Klei is niet lekker (praten en uitleggen). Laat tot slot ook zien hoe het kind de spateltjes of kleimesjes kan gebruiken. Met de spateltjes of kleimesjes kan hij het eten de goede structuur geven. Bijvoorbeeld ribbeltjes in de pasta, of haartjes op een kiwi (praten en uitleggen). Is zijn bord met eten klaar? Dan mag hij de klei laten drogen. Als de klei droog is, kan het kind zijn eten eventueel nog verven.Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Doe het kind een schort om en geef hem klei. Laat het kind aan de slag gaan. Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Help het kind als dat nodig is. Laat bijvoorbeeld zien hoe het kind een bolletje kan maken, of een sliertje klei. Je kunt ook vragen of een ouder kind wil helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer het kind met zijn werk ‘Dat wordt een mooie gehaktbal! Ik zou er zo mijn tanden in willen zetten….’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is het bord met eten klaar? Dan is de activiteit afgelopen. Ruim samen met het kind de gebruikte spullen op.Bespreek de activiteit na met het kind. Bekijk samen het werkstuk. Vond het kind het leuk om eten te kleien? Vond hij het moeilijk om eten na te kleien, of niet? Is het kind tevreden met het resultaat? Waarom wel of waarom niet (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit aan een tafel. Leg een plastic zeil over de tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een plastic (wegwerp)bord
  • Voorbeelden van eten: brood, fruit, spaghetti, groente
  • Boetseerklei
  • Een schort
  • Een plastic zeil voor op de tafel
  • Eventueel spateltjes of kleimesjes
  • Eventueel verf
  • Eventueel tijdschriften om ideeën op te doen over eten (Allerhande, Boodschappen)
  • Eventueel een zelfgemaakt voorbeeld

Omgang met risico's

Niet alle kinderen hebben al een even ver ontwikkelde motoriek op deze leeftijd. Stimuleer elk kind iets moois te maken; complimenteer hem met zijn werkstuk (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Zorg er verder voor dat het kind geen klei in zijn mond steekt (zie ook speluitleg).

Ontwikkeling

Het kind maakt van klei een bord met eten. Hij kiest zelf welk eten hij wil kleien, eventueel op basis van een voorbeeld (voorwerpen of uit een tijdschrift). Hij probeert het eten dat hij wil maken vorm te geven in klei (creatieve ontwikkeling). Hij vormt de klei met zijn handen in de goede vorm. Daarbij kan hij eventueel spateltjes of kleimesjes gebruiken (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een kleine of een grotere groep doen.

Materiaalgebruik:

  • Je kunt verschillende soorten klei gebruiken voor deze activiteit. Je kunt boetseerklei gebruiken, maar je kunt ook kiezen voor kunststofklei (polymeerklei). Kijk op de gebruiksaanwijzing hoe lang de klei moet drogen, en of de klei wel of niet gebakken moet worden. Als je gekleurde klei gebruikt, hoeft het kind het eten op zijn bord niet meer te verven.

Spevariatie:

  • Je kunt het kind ook alleen fruit laten kleien, of alleen groente. Op die manier baken je het onderwerp wat meer af.
  • De kinderen kunnen ook andere voorwerpen maken van de klei, in plaats van eten. Bijvoorbeeld een dier, een gebruiksvoorwerp of een voertuig. Je kunt het onderwerp eventueel aanpassen aan een thema waaraan je BSO werkt, of aan de tijd van het jaar.
  • Is het bord eten af? Met meerder borden eten bij elkaar kun je er eventueel een (tentoonstelling van een) restaurant van maken.
  • Je kunt de kinderen ook (eerst) een tekening laten maken van het eten dat ze willen kleien.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met oudere kinderen doen. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe beter hun motoriek is. En hoe echter de borden eten die ze maken waarschijnlijk worden!

Achtergrondinformatie

De activiteit is een bewerking van een idee van de website www.jufnaomi.nl.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO