Activiteit

Een dier van stof

Vooraf

Verzamel allerlei textiel, zoals lappen stof, bollen wol. Het textiel mag allerlei kleuren hebben. Verzamel ook verschillende knopen. Leg de spullen klaar: een groot vel papier, een potlood, stiften, (textiel)lijm, een goede schaar en het textiel. Eventueel kun je een voorbeeld maken, zodat de kinderen weten wat je van ze verwacht.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Vertel het kind dat hij een dier gaat maken van stof. Hij mag zelf kiezen welk dier (respect voor autonomie). Bijvoorbeeld zijn lievelingsdier! Eerst tekent het kind de omtrek van een dier op het grote vel papier. Daarna gaat het kind het dier volplakken met lapjes stof (structureren en grenzen stellen). Leg uit hoe het kind precies te werk kan gaan (praten en uitleggen); laat eventueel het voorbeeld zien dat je hebt gemaakt. Het kind knipt de stof in kleine stukjes en plakt die stukjes met lijm vast op het papier, binnen de lijnen van het dier dat hij heeft getekend. De lapjes stof mogen elkaar overlappen. Is het dier helemaal volgeplakt? Dan kan het kind het af maken door van wol een staart of manen te maken. Hij kan knopen gebruiken voor de ogen. Het kind kan zelf bepalen of hij het dier dezelfde kleur geeft als hij in het echt heeft, of dat hij fantasiekleuren gebruikt (respect voor autonomie). Laat als voorbeeld bijvoorbeeld (een plaatje van) de boeken van David McKee over Olifant Elmer zien. Olifant Elmer is duidelijk een olifant, maar hij bestaat uit allerlei gekleurde vierkantjes (praten en uitleggen)!

Spelbegeleiding

Laat het kind een dier tekenen op het vel papier. Hij kan eerst een schets maken met potlood, en de lijnen van het dier daarna overtrekken met een stift. Stimuleer het kind een duidelijke omtrek van het dier te tekenen, zonder te veel details. Het is namelijk lastig om kleine details te beplakken met stof! Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Kan het kind een goed dier verzinnen? Lukt het om het dier op papier te tekenen? Help het kind zo nodig; laat hem eventueel op internet of in boeken naar een geschikt voorbeeld van een dierenplaatje zoeken. Je kunt ook vragen of een ander kind wil helpen (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen). Als het dier op papier staat, mag het kind kleine lapjes stof gaan knippen. Stimuleer het kind om verschillende soorten stof te gebruiken (ontwikkelingsstimulering). Geef het kind complimenten als hij aan het werkstuk werkt. ‘Goed zo Pim, wat heb jij een prachtige leeuw getekend! Welke stofjes ga je gebruiken voor zijn kop?’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is het dier klaar? Dan is de activiteit afgelopen. Ruim samen met het kind de gebruikte spullen op. Gooi stukjes stof die te klein zijn om nog te gebruiken weg; doe de grotere lapjes terug bij de textiel. Die kan een ander kind nog gebruiken (structureren en grenzen stellen).Bespreek de activiteit na met het kind. Bekijk samen het werkstuk. Vond het kind het leuk om een dier te tekenen en met stof te beplakken? Vond hij het moeilijk om de stof te knippen of te plakken? Welke stof kon het kind goed knippen, en welke stof was moeilijker? Is het kind tevreden met het resultaat? Waarom wel of waarom niet (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit bij voorkeur aan een tafel. Dit kan binnen, maar eventueel ook buiten. Je kunt de materialen bewaren in een doos/mand.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een groot vel papier
  • Textiel en ander materiaal: lapjes stof, wol en knopen in verschillende kleuren
  • Potlood en stiften
  • Goede schaar
  • (Textiel)lijm
  • Eventueel internet of boeken om ideeën op te doen voor een dier
  • Eventueel een zelfgemaakt voorbeeld
  • Eventueel (een plaatje uit) de boeken van David McKee over Olifant Elmer

Omgang met risico's

Het kind gebruikt een (goede) schaar om stof uit te knippen. Benadruk dat het kind voorzichtig met de schaar om moet gaan. Geef een kind een minder scherpe schaar als je ongelukken verwacht. In dat geval moet je misschien helpen om bepaalde stof te knippen: voor sommige textielsoorten heb je echt een scherpe schaar nodig.

Ontwikkeling

De kinderen bedenken welk dier ze willen tekenen en hoe dat dier er precies uit ziet (cognitieve ontwikkeling). Ze tekenen het dier, en knippen lapjes stof waarmee ze het dier beplakken (motorische ontwikkeling). Ze bepalen zelf met welke (kleuren) stof ze het dier beplakken (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een kleine of een grotere groep doen.

Materiaal:

  • Je kunt de activiteit ook uit laten voeren met ander materiaal. Het kind kan zijn dier bijvoorbeeld ook beplakken met gekleurd papier, met kralen, macaroni, kurken, doppen, et cetera.

Spel:

  • Het kind kan in plaats van een dier ook een ander figuur tekenen. Een gebouw, een mens (zelfportret) of een landschap (de zee, of een weiland).

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere of oudere kinderen doen:

  • 4-6 jaar: voor de allerkleinsten kun je eventueel zelf al dieren tekenen op vellen papier. De kinderen kunnen ze dan beplakken met textiel. Je kunt eventueel ook de lapjes stof al ‘voorknippen’; dan hoeven de kinderen geen scharen te gebruiken.
  • 10-12 jaar: oudere kinderen kun je stimuleren echte kunstwerken te maken. Ze kunnen hun werkstuk (verder) beplakken met andere materialen, zoals kralen, touw, doppen, zilverfolie, schelpen, kurken, et cetera. Je kunt de kinderen stimuleren zelf materialen te verzamelen voor hun kunstwerk (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

De activiteit is een bewerking van een idee van de website www.jufnaomi.nl.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 6 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO