Activiteit

Stamboom maken

Vooraf

Vraag de kinderen pasfoto’s mee te nemen van hun gezins- of familieleden. Leg de spullen klaar: voorbeeld van een stamboom (van internet of uit een boek), A3-papier, wasco, stiften, potloden, pasfoto’s, lijm.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 à 45 minuten.

Speluitleg

Vertel dat de kinderen een stamboom gaan maken van hun eigen familie. Weten de kinderen wat een stamboom is? Laat een voorbeeld zien. Licht toe hoe de stamboom werkt: bovenaan staan de oudste mensen uit de familie: opa’s, oma’s of overgrootouders. Daaronder komen de ouders, en daarna volgen de kinderen, de kleinkinderen, et cetera. De stamboom laat zien hoe een familie is opgebouwd (praten en uitleggen).Vertel dat de kinderen eerst een grote boom mogen tekenen op papier. Daarna bedenken ze waar hun familieleden in de boom moeten komen. Waar moeten hun opa’s en oma’s, hun vaders en moeders, broertjes en zusjes (en eventueel ooms en tantes, nichtjes en neefjes) komen? Ze moeten erop letten dat alle kinderen op dezelfde rij komen, net als je ouders (en eventueel hun broers en zussen: de ooms en tantes). Op elke rij komt de oudste persoon steeds het meest rechts te staan, de jongste het meest links. Weten de kinderen wie waar komt in de boom? Dan mogen ze de pasfoto’s van die familieleden erin plakken, of de gezichten van hen tekenen. Onder elke persoon schrijven ze de naam, geboortedatum en eventueel sterftedatum (structureren en grenzen stellen). Zo zie je wanneer iedereen geboren is, maar ook wie met wie getrouwd is, en wie welke kinderen heeft gekregen! Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Geef elk kind een groot vel papier. Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Help de kinderen als dat nodig is. Bedenk bijvoorbeeld samen met een kind waar een bepaald familielid moet komen in de boom. Je kunt ook vragen of een ander kind wil helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Je kunt als de kinderen aan het werk zijn met elkaar over familie praten. Vinden de kinderen dat ze een leuke familie hebben? Hebben ze een lievelingsoom, –tante, -nichtje of -neefje? (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Complimenteer de kinderen met hun stambomen: ‘Wat maken jullie een prachtige stambomen!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met de activiteit? Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen). Je kunt alle stambomen ophangen, dan kunnen de kinderen zien dat elke familie weer anders opgebouwd is! Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om hun stamboom te maken? Vonden ze het moeilijk om te bedenken waar iedereen in de boom hoort? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen of buiten aan een tafel gedaan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Grote vellen papier
  • Tekenmateriaal: wasco, stiften, potloden
  • Pasfoto’s (nemen de kinderen zelf mee)
  • Lijm
  • Voorbeelden van stambomen (van internet, of uit boeken)

Omgang met risico's

-

Ontwikkeling

De kinderen brengen hun eigen familie in kaart door een stamboom te maken. Hiervoor moeten ze goed bedenken hoe hun familie is opgebouwd en leren ze wat een stamboom is (cognitieve ontwikkeling). De kinderen kunnen elkaar hierbij helpen (sociale ontwikkeling). Ze werken hun stamboom uit met krijt, kleurpotloden en/of fotomateriaal. Ze kunnen er echte kunstwerken van maken (creatieve ontwikkeling)!

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een kleine groep of individueel doen.

Materiaal:

  • De kinderen kunnen ook een stamboom op de computer maken. Op internet zijn er programma’s te vinden waarmee je digitale stambomen kunt maken.
  • De kinderen kunnen ook (op de computer) kleine kaartjes maken met daarop de naam, geboortedatum (en eventueel sterftedatum) van de verschillende familieleden. Deze kaartjes kunnen ze weer in de stamboom plakken.

Spel:

  • In plaats van alleen gezichten, kunnen de kinderen natuurlijk ook hele personen in de stamboom tekenen of plakken.
  • De kinderen kunnen een stamboom maken van hun eigen gezin, eventueel met opa’s en oma’s erbij. Maar ze kunnen de stamboom ook uitbreiden door ook de broers en zussen van hun ouders en opa’s en oma’s erbij te tekenen/plakken. Ze bepalen zelf bepalen hoe groot hun stamboom wordt (respect voor autonomie).
  • De kinderen kunnen de stamboom verder aankleden door de verschillende takken en namen van mensen te versieren. Ze kunnen met sierletters schrijven, appeltjes in de bomen tekenen, en vogels erbij tekenen. Kortom: ze kunnen er echte kunstwerken van maken!

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere kinderen doen:

  • 7-9 jaar: Ook kinderen van 7-9 jaar kunnen een stamboom maken. Wellicht hebben zij iets meer begeleiding nodig, zeker om te bepalen waar de familieleden moeten komen in de boom. Begeleid de kinderen hierbij en/of stimuleer de kinderen elkaar te helpen (ontwikkelingsstimulering, begeleiden interacties tussen kinderen).

Achtergrondinformatie

De activiteit is gebaseerd op een idee van www.schooltv.nl.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO