Activiteit

Op afstand een kaars uitblazen

Vooraf

Zet de spullen klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat zij vandaag een kaars gaan uitblazen. Wie heeft er al wel eens een kaars uitgeblazen? Laat de kinderen uitleggen (en voordoen) hoe zij dat doen. Laat de lege frisdrankfles zien. Denken de kinderen dat je met een lege fles ook een kaars kunt uitblazen? Hoe dan? (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering). Vertel dat de kinderen een proefje gaan doen, namelijk met deze lege frisdrankfles een kaars uitblazen. Laat zien welke spullen de kinderen daarbij nodig hebben. Leg uit hoe de proef werkt: doe een stevige kaars aan. Houd een Petfles horizontaal tegen je borst, met de opening van de fles naar de kaars toe. Geef een tik op de bovenkant van de fles, en blaas zo de kaarsvlam uit. Het lukt ook als je wel twee meter van de kaars afstaat (praten en uitleggen)! Snappen de kinderen wat ze moeten doen? Dan mogen ze het zelf eens proberen (respect voor autonomie). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat om de beurt een kind proberen de kaars te doven. Laat het kind beginnen op korte afstand van de kaars. Ze moeten even oefenen; het lukt alleen als de kinderen goed mikken. Als ze het doorhebben, kunnen ze op steeds grotere afstand van de kaars staan en de kaars doven. Stimuleer de kinderen elkaar aan te moedigen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen: ‘Wat knap van je, Bram, jij kunt van wel heel veraf de vlam doven!’ (sensitieve responsiviteit). Stimuleer de kinderen te verwoorden wat er gebeurt. Leg de kinderen uit wat er gebeurt: als je op de fles tikt, komt er een ‘kring van lucht’ uit de fles. Die kring dooft de vlam. Ook vliegtuigen die stijgen of landen maken van die ‘kringen van lucht’ in de lucht; dat kan gevaarlijk zijn voor andere vliegtuigen (ontwikkelingsstimulering, praten en uitleggen).

Afsluiting

Geef op tijd aan wanneer de kinderen moeten stoppen met de activiteit (structureren en grenzen stellen). Ruim tot slot samen met de kinderen de kaars en de fles op.Bespreek samen met de kinderen de activiteit na. Vonden ze het een leuke proef? Wat hebben ze ervan geleerd? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Benadruk wel dat de kinderen alleen onder toezicht van een volwassene deze proef uit mogen voeren! Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je kunt deze activiteit zowel binnen als buiten doen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een stevige (brede) kaars
  • Een Petfles

Omgang met risico's

Proefjes met vuur zijn altijd gevaarlijk. Maak van tevoren dan ook duidelijk afspraken over de proef. Benadruk tot slot dat de kinderen dit proefje alleen onder begeleiding van een volwassene uit mogen voeren! (structureren en grenzen stellen).

Ontwikkeling

De kinderen doen een gevaarlijk proefje. Zij blazen een kaars uit met behulp van een lege Petfles. De kinderen leren dat je lucht kunt verplaatsen door op de lege fles te tikken. De kring van lucht die dan uit de fles komt dooft de vlam, ook als je wat verder weg staat van de vlam. De kinderen leren ook de vergelijking te trekken met vliegtuigen (cognitieve ontwikkeling). Tijdens de activiteit moeten de kinderen goed mikken, anders gaat de vlam niet uit (motorische ontwikkeling). Tot slot kunnen ze elkaar aanmoedigen, en moeten ze op hun beurt wachten (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een grotere groep doen. Je hebt dan wel meerdere begeleiders nodig.

Materiaalgebruik:

  • Je kunt het proefje filmen.

Spelvariatie:

  • Je kunt de activiteit uitbreiden door met de kinderen te bespreken dat een vlam zuurstof nodig heeft om te kunnen branden. Wat zou er gebeuren als je een beker/glas over de kaars heen plaatst? Hoe lang zou het duren voor dat de kaars uit gaat?
  • De kinderen kunnen het proefje laten zien aan hun ouders.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen.

Achtergrondinformatie

Deze activiteit is een bewerking van een idee op http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=47&s=355&exp=111.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO