Activiteit

Brouw je eigen toverdrankje

Vooraf

Leg een verhaal klaar waarin toverdrankjes gemaakt worden. Bijvoorbeeld de boze heks van Hanna Kraan. Leg papier en potloden of stiften klaar. Leg ook een kookboek klaar en mogelijk de ingredienten. Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat er in heel veel verhalen gekookt wordt. Bijvoorbeeld toverdrankjes….! (praten en uitleggen). Lees eventueel een verhaal voor. Vraag de kinderen of zij een recept willen maken voor een toverdrankje. Wat kunnen ze toveren met dat drankje? De kinderen mogen het zelf bedenken, maar ze mogen elkaar natuurlijk ook helpen (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen). Daarna mogen ze het recept van dat toverdrankje opschrijven op een etiket sticker. Als laatste moeten ze hun eigen recept volgen en zelf hun eigen toverdrank maken.

Vertel dat ze het beste het recept eerst in het klad kunnen maken; daarna mogen ze het op een echt etiket schrijven (structureren en grenzen stellen). Laat zien hoe een recept is opgebouwd: eerst staat er een lijst van ingrediënten, en daarna staat er wat je met die ingrediënten moet doen (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelf bedenken waar hun toverdrankje voor is. Wat kan een heks ermee toveren? Welke ingrediënten moeten er in het drankje? (respect voor autonomie). Help de kinderen als dat nodig is. De kinderen kunnen elkaar ook op ideeën brengen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Daarna schrijven ze het recept op. Ook met het schrijven kunnen de kinderen elkaar helpen of met een groepje samen 1 recept maken (begeleiden van interacties tussen kinderen). Zijn de recepten klaar? Dan mogen ze het recept eventueel illustreren met tekeningetjes. Complimenteer de kinderen met hun recepten: ‘Dat is een spannend recept! Ik zie dat er kikkertongetjes ingaan, en spinnenpootjes… Gatsie, dat klinkt vies! En wat heb je er een mooie tekening bij gemaakt!’ (sensitieve responsiviteit).

Willen de kinderen nu het toverdrankje dat op hun recept staat ook in het echt maken?  Dit kun je zowel buiten als binnen doen en zo uitgebreidt als je zelf wil. De kinderen kunnen kiezen uit de ingredienten die jij hebt meegebracht (zie aanwijzingen voor materiaalgebruik), maar je kunt ze ook stimuleren om buiten allerlei ingrediënten te zoeken die ‘volgens het recept’ in het toverdrankje horen.

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met hun toverdrankje? Dan kunnen de kinderen als zij willen het etiket met het recept van het drankje op het potje met toverdrank plakken. Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om zelf een recept te bedenken? En hebben ze het recept geïllustreerd? Zijn de kinderen tevreden met het resultaat (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen of buiten aan een tafel gedaan worden. Het daadwerkelijk maken van het toverdrankje kan het beste buiten gebeuren.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Boeken met verhalen waarin gekookt wordt. Bijvoorbeeld een boek van Hanna Kraan over de boze heks
  • Kladpapier
  • Etiket stickers
  • Potloden, stiften
  • Kookboeken als voorbeeld
  • Lege (jam)potjes voor alle kinderen
  • Ingredienten voor de toverdrank: bijvoorbeeld water, (fris)drank, sap, suiker, verschillende kruiden, toepasselijk snoepgoed zoals bijvoorbeeld snoepslierten.
  • Flesje kleurstof om de toverdrankjes een echt magisch kleurtje te geven

Omgang met risico's

-

Ontwikkeling

De kinderen denken na over verhalen waarin gekookt wordt (cognitieve ontwikkeling). Ze bedenken zelf een recept, en schrijven deze op. Eerst op kladpapier, daarna in het net. Ze schrijven hun idee voor een heksendrankje in de vorm van een recept (eerst de ingrediënten, dan wat je met die ingrediënten moet doen) (taalontwikkeling). Ook illustreren ze hun recept met tekeningetjes (creatieve ontwikkeling). Tot slot mogen de kinderen hun zelfbedachte recept uitproberen en daadwerkelijk een toverdrankje maken door ingrediënten te zoeken en deze toe te voegen aan een potje met water (creatieve ontwikkeling, motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een grotere groep doen.

De kinderen kunnen ook samen (in kleine groepjes) één recept maken. Dan wordt er meer nadruk gelegd op samen werken met elkaar.

Materiaalgebruik:

De kinderen kunnen de recepten bundelen in een receptenboek.

Spelvariatie:

De kinderen kunnen elkaars recepten vergelijken. Wie hebben dezelfde (soort) ingredienten bedacht? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de recepten en drankjes?

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere kinderen doen:

  • 4-6 jaar: Ook kinderen van 4-6 jaar kunnen zelf een recept bedenken voor een heksendrankje. Je kunt hen iets meer begeleiden; je kunt er ook voor kiezen om hen te laten helpen door oudere kinderen (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen). De nadruk zal bij de jongere kinderen iets meer liggen op het daadwerkelijk maken van het drankje.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 12 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO