Activiteit

Zelf gel maken

Vooraf

Zet alle benodigde spullen klaar; de kinderen mogen zelf pakken wat ze nodig hebben. Het maken van de gel en het praten erover duurt ongeveer 30 minuten en daarna is er nog 3 uur wachttijd. Trek na deze 3 uur nog ongeveer 15 minuten uit om de gel te bekijken, eraan te voelen en de gel uit te proberen.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen wie er wel eens gel in zijn haar doet. Wat gebeurt er dan met je haar? Hoe zou dat komen (praten en uitleggen)? Vertel de kinderen dat ze zelf haargel mogen maken van gelatine. Ze mogen zelf bepalen welke kleur gel ze maken, en of ze er nog glitters in willen doen (respect voor autonomie). Laat zien welke spullen de kinderen daarvoor nodig hebben. Leg kort uit wat de kinderen moeten doen. Eerst doen ze water in een bakje. In het bakje doen ze twee velletjes gelatine. Daarna doen ze twee kopjes water in een pan. Ze gieten er wat limonadesiroop bij, en eventueel wat glitters. Ze mogen het pannetje water opwarmen op het fornuis. Vóórdat het water aan de kook komt halen ze de pan van het vuur. Ze halen de gelatinevelletjes uit het bakje water en knijpen ze uit. Het bakje gieten ze leeg. Ze doen de gelatinevelletjes bij de warme limonade in de pan. Dan moeten ze roeren, tot de velletjes opgelost zijn. Daarna gieten ze de inhoud van de pan in het bakje. Tot slot moet het bakje de koelkast in. Na drie uur is de gel klaar (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Help de kinderen als dat nodig is. Zorg dat er in ieder geval iemand in de keuken bij de pannen aanwezig is; die kan in de gaten houden dat het daar goed verloopt. De kinderen kunnen elkaar ook helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen tijdens hun werk: ‘Goed zo, Tim, goed roeren, tot de velletjes opgelost zijn’ (sensitieve responsiviteit).

Praat met de kinderen over de functie van haargel. Stimuleer de kinderen zoveel mogelijk zelf te bedenken en te verwoorden wat gel is en hoe het werkt. Stel daarom veel vragen. Ze hebben nu zelf een soort gel gemaakt. Wat zal er gebeuren als de opgeloste gelatine een paar uur in de koelkast wordt gezet?  Leg uit wat er gebeurt als de gel opdroogt op je haar: de gel bestaat uit gelatinemoleculen (deeltjes). Het water gaat tussen de gelatinemoleculen uit. De gelatinemoleculen haken dan vast aan elkaar en aan je haar. De gelatine wordt weer hard. Het werkt dus net zo als gewone gel. Gelatine wordt ook gebruikt in snoepjes zoals winegums en in pudding. Je kunt in theorie dus ook pudding als gel gebruiken! Als je je haar rechtop wilt zetten kun je ook groene zeep gebruiken. Vet zoals wax zorgt ervoor dat je haar niet te veel gaat pluizen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met de activiteit? Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om zelf gel te maken? Hoe zien de bakjes gel eruit (sensitieve responsiviteit, praten en uitleggen)?  

Haal na drie uur de gel uit de koelkast. Bespreek met de kinderen hoe de gel er nu uitziet. Stimuleer de kinderen te ontdekken wat er gebeurd is. Stel vragen als ‘weten jullie nog wat jullie dachten dat er zou gebeuren als we de vloeibare (dunne) gel in de koelkast zouden zetten?’ ‘Kloppen jullie verwachtingen?’ Laat de kinderen verwoorden wat ze denken en wat ze zien. Stimuleer de kinderen ook hun zintuigen te gebruiken: hoe voelt de gel? Voelt het hetzelfde als gewone gel? Hoe ruikt de gel?

Wie van de kinderen wil er een beetje van deze zelfgemaakte gel in zijn/haar haar proberen? Bespreek met de kinderen wat er met de gel in het haar gebeurt.

Hoe vonden de kinderen de activiteit? Zijn ze tevreden (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen aan een tafel gedaan worden, en in de keuken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

 

Benodigd materiaal per kind (per bakje gel):

  • 2 velletjes gelatine
  • Water
  • Een pan en een bakje
  • Fornuis en koelkast
  • Verschillende kleuren limonadesiroop en glitters
  •  Kopje, lepel

Omgang met risico's

Werken aan een fornuis is altijd een risico. Zorg dat je in de buurt bent tijdens deze activiteit. Maak daarnaast van tevoren afspraken over het gebruik van het fornuis.

Ontwikkeling

De kinderen maken zelf gel. Ze bepalen daarbij zelf welke kleur limonadesiroop en of ze glitters willen gebruiken (creatieve ontwikkeling)! Ze moeten goed naar je aanwijzingen luisteren, en rustig te werk gaan (taalontwikkeling, motorische ontwikkeling). De kinderen leren wat gelatine is, hoe het werkt, hoe je gel kunt maken, waarom gel plakt en hard wordt, etcetera (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

  • De kinderen kunnen de gel ook in een leeg potje met een deksel doen. Dan ziet het er nog echter uit.
  • De kinderen kunnen zelf een etiket maken voor op hun potje gel.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere kinderen doen:

7-9 jaar: Ook kinderen van 7-9 jaar kunnen zelf gel maken. Zorg voor voldoende begeleiding. Je kunt er ook voor kiezen om hen daarnaast te laten helpen door oudere kinderen (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen)

 

Achtergrondinformatie

Deze activiteit is een bewerking van een idee op http://www.proefjes.nl/proefje/114.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO