Activiteit

Restaurant spelen

Vooraf

Leg de spullen klaar: schorten, borden, bestek, (plastic) glazen, tafelkleden, servetten, limonade, eten, papier, stiften en potloden (voor de menukaart).

Deze activiteit duurt 30 à 45 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze restaurant gaan spelen. Vraag wie er wel eens in een restaurant gaat eten. Hoe gaat het eraan toe in een restaurant? Bespreek met de kinderen dat je vaak een menukaart krijgt en dat je eten en drinken bestelt. In de keuken maakt een kok je eten klaar. Daarna komt een ober het eten en drinken brengen. Als je klaar bent met eten, betaal je de rekening. Vraag na hoe in een restaurant de tafel eruit ziet. Is hij mooi gedekt? En hoe ziet de ober eruit (praten en uitleggen)? Laat de spullen zien die je hebt klaargelegd. De kinderen mogen ook zelf nog spullen zoeken die ze nodig hebben. Daarna kunnen ze zelf restaurant spelen. Ze kunnen de taken verdelen (kok, ober/serveerster, gasten); dan kan iedereen zich voor zijn rol verkleden. Ze kunnen eerst gezamenlijk een tafel mooi dekken, een menukaart maken, servetten vouwen, et cetera. Daarna kunnen ze allemaal hun rol aannemen (structureren en grenzen stellen). De kinderen kunnen het nog echter maken door eerst zelf eten te koken. Ze kunnen bijvoorbeeld activiteit ‘pizza maken’, ‘mooie broodjes maken’,  ‘bananenijsjes maken’  of ‘emo-koken’, ‘een snackkunstwerk maken’, ‘eierkoek versieren’, ‘het grote receptenboek’ uitvoeren. Of ze kunnen andere recepten maken. Daarna kunnen ze het eten aan hun gasten in het restaurant serveren (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen aan de slag gaan. Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Help de kinderen als dat nodig is. Laat bijvoorbeeld zien hoe een kind een servet kan vouwen, of help met de menukaart. Je kunt ook vragen of een ander kind wil helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met hun werk: ‘Wat een mooie menukaart hebben jullie gemaakt!’ (sensitieve responsiviteit).  

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met de activiteit? Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op. De menukaarten kun je eventueel bewaren voor een volgende keer (structureren en grenzen stellen).Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om restaurant te spelen? Hebben de kinderen zelf eten gekookt en dat geserveerd in hun restaurant? Of hebben ze net-alsof gedaan? Wat ging er goed, en wat kan nog beter (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen of buiten aan een tafel gedaan worden. De kinderen kunnen ook de keuken erbij gebruiken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Borden en bestek
  • Glazen
  • Servetten
  • Tafelkleden
  • Schorten
  • Papier, potloden en stiften
  • Limonade en eten

Omgang met risico’s

Het is het leukste als de kinderen het restaurant zo echt mogelijk aan mogen kleden. Met echte glazen dus, die kunnen breken. Vraag de kinderen goed op te letten als ze eten serveren. Complimenteer hen als dat goed gaat (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit).Gaan de kinderen zelf koken? Zorg dan voor voldoende toezicht, zodat de kinderen veilig kunnen kokkerellen.

Ontwikkeling

De kinderen spelen in een kleine groep restaurant. Ze verdelen daarvoor de taken; ze moeten goed samenwerken (sociale ontwikkeling). Tijdens het serveren of het koken oefenen de kinderen hun motoriek. Ze snijden bijvoorbeeld ingrediënten, of dragen de glazen (zonder te morsen!) naar de tafel (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een grotere groep doen.Materiaal:

  • Als de kinderen eerst zelf eten koken, kunnen ze avondeten serveren, maar ook een ontbijt (kerstontbijt) of een lunch. Of ze kunnen borrelhapjes of verjaardagstaart serveren.

Spel:

  • Je kunt de kinderen ook een theemaaltijd laten maken en serveren in het restaurant. Laat hen eerst wat lekkere hapjes maken, en vraag hun dan dit eten te serveren aan een (thee)tafel. De overige kinderen van deze of een andere groep kunnen de klanten zijn!
  • Je kunt het restaurant aan laten sluiten bij de tijd van het jaar. Zo kunnen de kinderen de tafel in kerstsfeer dekken, of juist in paassfeer.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere en oudere kinderen doen:

  • 4-6 jaar: Kinderen van deze leeftijd kun je ook met plastic speelgoed restaurantje laten spelen. Bijvoorbeeld met plastic borden en plastic eten en drinken. Ze kunnen er ook een theeservies bij gebruiken.
  • 10-12 jaar: Je kunt oudere kinderen stimuleren zelf (eenvoudige) dingen te koken (ontwikkelingsstimulering). Je kunt bijvoorbeeld ouders uitnodigen voor een maaltijd in het restaurant. Verdeel de taken onder de kinderen goed: maak een keukengroep (zij bereiden het eten), een ober-/serveerstersgroep (zij dienen het eten en drinken op) en een groep die zorgt voor de aankleding (tafeldekken, menukaart maken, servetten vouwen). Iedereen helpt daarna mee met opruimen en afwassen.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 12 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO