Activiteit

Een voedertafel maken

Vooraf

Verzamel het benodigde materiaal. Eventueel kun je een werktekening maken, zodat de kinderen zien hoe de voedertafel eruit moet komen te zien.Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze een voedertafel gaan maken. Dat is een tafel waar je voer voor vogels op kunt strooien. En waar je vetbollen en pindasnoeren aan kunt hangen. Vooral in de winter vinden vogels het fijn om gevoerd te worden; dan is er namelijk minder eten te vinden in de natuur! Laat eventueel je werktekening zien, plus het materiaal dat je hebt klaargelegd. Leg de latjes langs de randen van het plankje. Wijs aan waar de kinderen de latjes op het plankje gaan spijkeren. Laat zien dat er nog een opening moet zitten tussen de latjes op de hoeken van het plankje. Daar kan het regenwater wegstromen! Vertel dat als de latjes op de plank zitten, de plank daarna op de paal gespijkerd moet worden. Verder mogen de kinderen nog pindasnoeren maken (praten en uitleggen, structureren en grenzen stellen). Bespreek met de kinderen wie wat gaat doen. Ze mogen zoveel mogelijk zelf timmeren. Waarschuw de kinderen wel kort: ze gaan met echte spijkers werken, en een echte hamer; ze moeten dus wel goed opletten wat ze doen, goed samenwerken en elkaar helpen als dat nodig is! (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen aan de slag gaan. Laat hen zoveel mogelijk zelfstandig werken; stuur een beetje bij als dat nodig is. Stimuleer de kinderen om de beurt de latjes op het plankje te slaan. Een kind houdt het plankje goed vast; de ander kan de spijker in het hout slaan. Laat een ander kind het volgende latje vastspijkeren (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen).Als alle latjes op het plankje zitten, kan een kind de plank op de paal spijkeren. De andere kinderen helpen om de plank goed vast te houden. Eventueel kun je helpen door zelf het plankje vast te zetten met een eerste spijker. Dan kunnen de kinderen daarna de plank met nog een paar spijkers steviger vastmaken aan de paal. Daarna mogen de kinderen nog vier spijkers aan de zijkanten van het plankje timmeren. Aan die spijkers kunnen de kinderen straks de pindasnoeren hangen.Is de voedertafel klaar? Dan kunnen de kinderen het gaas nog vastspijkeren aan de paal. Stimuleer de kinderen het gaas om de paal te vouwen en vast te zetten met spijkers. Zo kunnen de poezen niet op de voedertafel klimmen! (ontwikkelingsstimulering).Zoek samen met de kinderen een mooi plekje uit voor de voedertafel. Het is leuk om hem voor een raam neer te zetten, dan kunnen de kinderen kijken hoe de vogels eten. Duw (of sla) de paal in de grond.Laat de kinderen tot slot eten voor de vogeltjes maken. Laat hen de pinda’s aan een stevige draad rijgen, met een grote naald. Ze kunnen er ook stukken appel tussen rijgen. Complimenteer de kinderen tijdens de activiteit: ‘Goed zo Winay, die spijker zit er goed in! En wat hield jij de plank goed vast, Eric!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is de voedertafel klaar? Hang met de kinderen het pindasnoer aan de voedertafel. Laat de kinderen wat broodkruimels of vogelzaad op de tafel strooien. Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen). Daarna kunnen jullie op een afstandje gaan kijken of er vogeltjes afkomen op de voedertafel!Bespreek de activiteit na met de kinderen. Bekijk samen de voedertafel. Is hij mooi geworden? Vonden de kinderen het leuk om zelf te timmeren? Was het eng om de plank vast te houden als een ander kind een spijker ging slaan? Hoe ging het samenwerken? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen of buiten aan een (werk)tafel. Het is leuk om deze activiteit in de herfst of winter te doen; dan hebben de vogels het meest behoefte aan extra voer.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een plankje van ongeveer 30 x 40 cm
  • Twee latjes van ongeveer 28 cm lang en 2 cm breed
  • Twee latjes van ongeveer 38 cm lang en 2 cm breed
  • Een paal van ongeveer 2 meter lengte
  • Spijkers
  • Een of meer hamers
  • Een stukje kippengaas
  • Doppinda’s
  • Stevig draad en grote naalden
  • Eventueel een paar appels
  • Broodkruimels of vogelzaad

Omgang met risico’s

De kinderen timmeren zelf een voedertafel. Daarbij gebruiken ze spijkers en een hamer. Controleer van tevoren of de steel en de kop van de hamer goed vastzitten. Benadruk dat de kinderen voorzichtig met de spijkers en de hamer om moeten gaan. Ze moeten goed opletten wat ze doen en niet te wild slaan met de hamer. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze op hun eigen vinger, of op die van een ander kind slaan! Je kunt eventueel zelf de plank op de paal timmeren; dat zal namelijk het lastigste zijn.

Ontwikkeling

De kinderen mogen zelf timmeren. Daarvoor moeten ze goed bepalen waar ze gaan slaan, ze moeten met hun ene hand de spijker vasthouden en met de andere hand met de hamer slaan. Daarnaast rijgen ze pinda’s aan het pindasnoer (motorische ontwikkeling). De kinderen helpen elkaar door de latjes en de plank vast te houden. Hiervoor moeten ze goed met elkaar samenwerken (sociale ontwikkeling). Tot slot moeten de kinderen goed bedenken wat ze doen. Hoe moet de voedertafel eruit komen te zien? Welk latje hoort waar? Liggen de latjes goed? (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een grotere groep doen; de kinderen kunnen dan meerdere voedertafels maken. Zorg in dat geval wel voor voldoende begeleiding.

Materiaal:

  • Je kunt in plaats van spijkers ook schroeven gebruiken. In dat geval kun je de kinderen een schroefboor laten gebruiken.

Spel:

De kinderen kunnen ook vetbollen maken voor de voedertafel (zie de activiteit ‘Vetbollen maken voor vogels’ op www.samenspelopdebso.nl).

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere of oudere kinderen doen:

  • 4-6 jaar: laat kinderen van deze leeftijd alleen pindasnoeren rijgen en/of vetbollen maken. Zelf timmeren is nog te gevaarlijk, bovendien hebben kinderen van deze leeftijd waarschijnlijk nog niet genoeg kracht om de spijkers in het hout te slaan.
  • 10-12 jaar: oudere kinderen kun je vrijwel zelfstandig aan de slag laten gaan; blijf wel op de achtergrond aanwezig. De kinderen kunnen je zelf om hulp vragen als ze die nodig hebben (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

De activiteit is gebaseerd op een idee van www.schooltv.nl. 

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Natuur

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO