Activiteit

Een toren bouwen

Vooraf

Leg de spullen klaar: (houten) blokken van verschillend formaat en in verschillende vormen. Deze activiteit duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.

Speluitleg

Ga met het kind aan een tafel zitten. Laat de blokken zien. Kan het kind met álle blokken een toren bouwen? Doe het een keertje voor. Stapel een voor een de blokken op elkaar. Vertel dat het kind verschillende vormen kan bouwen: hij kan een dunne toren maken, maar hij kan ook een bouwwerk in een piramidevorm bouwen (praten en uitleggen). Lukt het om alle stenen te verwerken in je bouwwerk? Of stort je bouwwerk in voordat je alle blokken gebruikt hebt? Vertel dat het kind nu aan de beurt is. En als de toren omvalt voordat alle blokken gebruikt zijn, mag hij gewoon overnieuw beginnen (praten en uitleggen)!Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat het kind een toren bouwen. Loop af en toe langs om te kijken of het lukt. Complimenteer het kind met zijn bouwwerk: ‘Dat is al een hoge toren, Geeske! Als dat maar goed gaat, er moeten nog drie blokken bij….! (sensitieve responsiviteit). Stort het bouwwerk in? Stimuleer het kind dan het bouwwerk in een andere vorm te bouwen. Misschien dat het dan wel lukt om alle blokken te verwerken in de toren!

Afsluiting

Is het kind klaar? Ruim samen de blokken op. Bespreek de activiteit na met het kind. Vond hij het leuk om een toren van blokken te bouwen? Stortte de toren af en toe in? Vond het kind dat erg? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen of buiten op een tafel of op de grond.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Blokken in verschillende formaten en met verschillende vormen; er zijn ook speciale sets blokken verkrijgbaar (met zowel ronde, rechthoekige als vierkante vormen) die hiervoor bedoeld zijn.

Omgang met risico’s

Niet alle kinderen kunnen er goed tegen als hun toren omvalt. Toch kan dat gebeuren in deze activiteit; doel is immers om álle blokken te gebruiken. Met deze activiteit leert het kind omgaan met teleurstellingen. Troost het kind zo nodig, en stimuleer hem daarna om het nog een keer te proberen.

Ontwikkeling

De kinderen bouwen een toren met zoveel mogelijk blokken van verschillend formaat en in verschillende vormen. De kans is groot dat de toren tijdens het bouwen een keer omvalt; het kind leert dan om te gaan met zijn teleurstelling (emotionele ontwikkeling). Het kind probeert een stevige constructie te bouwen, die niet omvalt. Hij bepaalt welke blokken het beste onder kunnen, en welke blokken het beste helemaal bovenop (cognitieve ontwikkeling). Het kind heeft een vaste hand nodig bij het bouwen (motorisch ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

  • Deze activiteit kun je ook in tweetallen doen. De kinderen kunnen dan om de beurt een blok toevoegen aan de toren. Is de toren helemaal compleet zonder dat hij omgevallen is? Dan kunnen de kinderen om de beurt een blok wegpakken, net zolang tot de toren weer afgebroken is. Degene die tussentijds de toren om laat vallen, heeft verloren!

Materiaalgebruik:

  • De kinderen kunnen ook een bouwwerk maken met andere materialen. Bijvoorbeeld houtjes, kaarten, potloden, wc rollen of dominostenen.

Spelvariatie:

  • Is de toren af? Je kunt het kind nu ook een bal geven en de toren op afstand om laten gooien.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met oudere kinderen doen. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe beter hun motorische ontwikkeling, en hoe hoger of moeilijker de bouwwerken kunnen worden. Je kunt de kinderen ook zelf eerst bouwmateriaal laten zoeken dat ze erbij willen gebruiken. Denk aan bakjes, wc-rollen, boeken, et cetera.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 3 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Je kunt ook een toren van potloden maken

Je kunt ook een toren van potloden maken

Of een toren van WC rollen

Of een toren van WC rollen