Activiteit

Keith Haring maken

Vooraf

Verdiep je kort in de kunstenaar Keith Haring. Op Wikipedia kan je hier meer over vinden maar uiteraard ook op andere plaatsen. Verzamel een aantal afbeeldingen van de kunstwerken van Haring om te laten zien en leg de benodigde materialen klaar.

Speluitleg

Vraag of iemand Keith Haring al kent. Zo ja, laat diegene dan vertellen wat hij/ zij weet en vul het vervolgens met je eigen verhaal aan. In het kort: hij leefde van 1958-1990 en behoorde tot het postmodernisme. Harings werk is ontstaan vanuit de graffitikunst. Vooral de strakke lijnen en de felle kleuren zijn opvallend aan zijn werk. Laat wat werk van Haring zien en bespreek het werk door te vragen wat de kinderen opvalt aan het werk, wat ze van het kleurgebruik vinden, wat ze zien in het werk en wat ze er van vinden. Haring heeft eigen symbolen gemaakt die op pictogrammen lijken. Zijn werk is stripachtig, weinig details, met vaak dikke zwarte strepen die net als in strips de beweging aangeven. Het werk is eenvoudig maar roept wel bepaalde emoties op (praten en uitleggen). Leg uit dat de kinderen straks zelf een tekening gaan maken in de stijl van Keith Haring. Hierbij moeten ze details weglaten en toch proberen om zo veel mogelijk gevoel op te roepen. Laat wat werk staan ter inspiratie terwijl de kinderen bezig zijn. Wijs de kinderen erop dat ze rondom hun kunstwerk een halve cm wit papier vrij laten net als bij Haring zelf.

Spelbegeleiding

Loop zo nu en dan eens langs om te kijken of het nog goed gaat (sensitieve responsiviteit). Als je ziet dat kinderen het moeilijk vinden help ze dan door te vragen of ze al weten wat ze willen tekenen, 'Hoe kunnen ze dat zo simpel mogelijk maken?', 'Welke emotie of beweging moet het werk straks oproepen?'. Indien ze moeite hebben om het in één keer op papier te zetten kun je ze een paar kladblaadjes geven om wat uit te proberen of eventueel kunnen ze beginnen door het eerst met potlood te tekenen en daarna met stiften over te trekken. Stimuleer ze wel om zo min mogelijk met potlood te tekenen en risico te nemen waarbij een lijntje wel eens niet helemaal zo uitvalt als je zou willen. Hoe kun je dit nog meer oplossen? Laat ze er creatief mee omgaan. Probeer met ze mee te denken, maar geef ze ook zoveel mogelijk de ruimte om het zelf op te lossen door stimulerende vragen te stellen (respect voor autonomie).

Afsluiting

Als de tekeningen af zijn kunnen de kinderen de tekening op een zwarte ondergrond plakken. Laat de kinderen zelf opruimen en geef de kunstwerken een mooie plek in de BSO. Geef de kinderen een compliment voor hun gemaakte kunstwerken.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De activiteit kan het beste aan tafels worden uitgevoerd waarbij er voldoende ruimte is en de kinderen niet gestoord worden door andere kinderen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigde materialen:

  • Afbeeldingen van het werk van Keith Haring
  • Tekenpapier in vierkant gesneden
  • Zwarte vellen papier liefst karton
  • Viltstiften inclusief dikke zwarte stiften
  • Lijm
  • Eventueel kladpapier en potloden/ gum

Tip: Door de afbeeldingen te plastificeren kunnen ze vaker gebruikt worden.

Omgang met risico’s

Er zijn bij deze activiteit geen specifieke risico's om rekening mee te houden.

Ontwikkeling

Met deze opdracht wordt de creativiteit binnen kaders gestimuleerd. De stijl van Keith Haring vormen de kaders waarbinnen de kinderen zelf een werkje kunnen maken. Ze moeten zelf het onderwerp bepalen en uitwerken. Zo leren ze verschillende stijlen ontdekken en kunnen ze zelf een stijl ontdekken die bij hen past (creatieve ontwikkeling). Een belangrijk onderwerp van de werken van Keith Haring zijn emoties. Middels deze werkvorm kun je vormgeven aan emoties (emotionele ontwikkeling). De leeftijdsgroep van 9-12 is nieuwsgierig en gaat graag wat dieper op onderwerpen in. Op deze wijze maken ze op een speelse wijze kennis met de kunstgeschiedenis (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook in kleinere groepen of eventueel zelfs individueel uitgevoerd worden.

Materiaal:

De opdracht kan ook erg goed met waskrijt of verf worden uitgevoerd

Spel:

Je zou ook in plaats van Keith Haring een andere kunstenaar op deze manier kunnen behandelen zoals Andy Warhol, Kadinski, enzovoort. Na verschillende kunstenaars behandeld te hebben of dit te combineren met andere gemaakte kunstwerken kan eventueel een tentoonstelling ingericht worden.

Leeftijd:

De activiteit kan ook uitgevoerd worden met jongere kinderen. Richt het inleidende theoretische verhaal dan minder op de feiten en wat meer op wat je ziet en wat de kinderen er van vinden. Voor de jongste kinderen zou je een opdracht kunnen verzinnen met pictogrammen in de stijl van Keith Haring. ‘Wat zijn pictogrammen? Kunnen jullie pictogrammen tekenen voor bijvoorbeeld naar de wc gaan, op school zitten of een boek lezen?’

Achtergrondinformatie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keith_Haring www.haringkids.com www.het-kofschip.nl

Bron: www.het-kofschip.nl/kunstlessen/ (23 april 2010)

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 40 kinderen

Leeftijd: 9 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO