Activiteit

Ontwerp en maak een versiering voor jezelf!

Vooraf

Verzamel plaatjes/foto's van mensen uit inheemse stammen die lichaamsversieringen zoals oorversieringen, armbanden, lipringen, nekschijven, hennatekeningen op handen/voeten, en dergelijke hebben.

Leg teken- en knutselspullen klaar. Deze activiteit duurt ongeveer 30 tot 40 minuten.

Speluitleg

Vertel het kind dat mensen overal in de wereld zichzelf versieren om zichzelf mooier te maken of om te laten zien dat zij bij een bepaalde groep of stam horen. Zij versieren zichzelf bijvoorbeeld met nekringen (in Birma), met lipschijven, oorversieringen of armbanden (in Afrika) of met hennatekeningen (in Marokko) (praten en uitleggen). Vraag wat het kind van dit soort versieringen vindt. Mooi, eng of niet mooi? Stel dat het kind zijn lichaam wil versieren, wat zou hij dan voor versiering nemen? Een oorversiering, een mooie ketting of een armband? Vertel dat het kind eerst samen met jou een aantal plaatjes mag bekijken zodat het kind weet wat voor soort versieringen er zijn en hoe ze eruit zien. Daarna mag hij een versiering voor zichzelf ontwerpen en/of maken (structureren en grenzen stellen). Sommige versieringen kan het kind echt maken, zoals een oorversiering of een armband. Het kind kan zelf een mooi kunstwerk maken van de knutselspullen. Van andere versieringen kan het kind alleen een ontwerp maken. Bijvoorbeeld een ontwerp voor een hennaschildering op zijn hand of voet. Het kind mag flink zijn fantasie te gebruiken; hij hoeft het sieraad niet echt te dragen! Zorg ervoor dat het kind je uitleg goed kan verstaan. Begrijpt hij wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Bekijk samen met het kind een aantal plaatjes of foto's van lichaamsversieringen. Genoeg ideeën opgedaan? Dan kan het kind zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Geef het kind papier of knutselspullen. Loop af en toe langs om te kijken of het goed gaat. Help het kind als dat nodig is. Bedenk bijvoorbeeld samen met een kind welke kleuren de versiering moet hebben, of welk materiaal hij kan gebruiken voor een oorhanger. Je kunt ook vragen of een ander kind wil helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer het kind als hij aan het werk is: ‘Dat wordt een mooie oorhanger!’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is het kind klaar met de activiteit? Ruim samen met het kind de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen).Bespreek de activiteit na met het kind. Vond hij het leuk om een lichaamsversiering te ontwerpen en te maken (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen aan een tafel gedaan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Plaatjes of foto's van inheemse mensen met lichaamsversieringen. Je vindt ze door de term ‘lichaamsversiering’ in google te typen als zoekvraag, maar je kunt ook op bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Henna kijken.
  • Tekenmateriaal: wasco, stiften, potloden
  • Papier
  • Knutselspullen: ijzerdraad, kurken, kralen, karton, et cetera

Omgang met risico's

Bedenk goed welke plaatjes je wel en welke je niet wilt laten zien aan de kinderen. Sommige plaatjes kunnen eng (of ongeschikt) zijn, bijvoorbeeld over piercings of tatoeages.

Ontwikkeling

Het kind bedenkt welke versiering hij leuk, mooi of grappig zou vinden of welke versiering bij hem zou (kunnen) passen. De versiering die hij kiest, hangt samen met zijn zelfbeeld (emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling). Tot slot werkt het kind met knutselmateriaal zijn idee uit. Hij kan er een echt kunstwerk van maken (creatieve ontwikkeling)!

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een kleine groep doen.

Materiaalgebruik:

  • De kinderen kunnen ook zelf materiaal verzamelen voor hun versiering.

Spelvariatie:

  • Je kunt de kunstwerken van de kinderen tentoonstellen.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere kinderen doen.

7-9 jaar: Ook kinderen van 7-9 jaar kunnen een lichaamsversiering bedenken en maken. Je kunt ervoor kiezen om hen geen plaatjes van lichaamsversieringen van inheemse stammen (zoals de lipschijven) te laten zien. Ze kunnen ook in tijdschriften kijken naar verschillende versieringen van mensen (kleding, oorbellen, handschilderingen) (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 10 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO