Activiteit

Een modeshow

Vooraf

Verzamel verschillende lappen stof en leg ze klaar. Zorg ook voor voldoende naalden, garen, knopen, kralen, scharen, et cetera. Je kunt eventueel een naaimachine klaarzetten.Leg tot slot een aantal modetijdschriften of tijdschriften met patronen klaar. Deze activiteit wordt in twee à drie keer gedaan. Iedere keer duurt de activiteit ongeveer 40 tot 60 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze zelf kleren mogen ontwerpen, en dat ze deze kleren mogen presenteren in een modeshow. Laat de lappen stof zien die klaarliggen. Vertel de kinderen dat ze met deze stoffen mogen werken. Ze mogen zelf bepalen wat voor soort kleren ze willen maken (broeken, jurken, jassen), en ook in welke stijl (respect voor autonomie). Ze mogen de stof knippen, stukken stof op elkaar lijmen, of met naald en draad stukken stof aan elkaar naaien. Je kunt eventueel helpen door zelf sommige stukken met de naaimachine aan elkaar te naaien (praten en uitleggen). De kinderen mogen eerst in de tijdschriften en naar de stoffen kijken. Wat willen ze maken? Daarna mogen ze aan de slag gaan. Als ze klaar zijn, kunnen ze de modeshow houden (structureren en grenzen stellen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag gaan (respect voor autonomie). Help de kinderen als dat nodig is. Help bijvoorbeeld een draad door een naald te doen, of laat zien hoe de kinderen twee stukken stof aan elkaar kunnen naaien. De kinderen kunnen elkaar ook helpen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met hun werk: ‘Dat wordt een mooie jurk, Ivet!’ (sensitieve responsiviteit). Moeten de kinderen stoppen met de activiteit? Vertel wanneer de kinderen weer verder kunnen werken aan hun kleren. Zijn de kleren klaar? Help hen dan met de (voorbereiding van de) modeshow. Laat de kinderen bepalen waar ze de show gaan houden, en laat ze de taken verdelen. Wie gaat de kleren showen? Wie zorgt voor de muziek en wie vertelt wat de modellen aan hebben? (begeleiden van interacties tussen kinderen). Stimuleer de kinderen hun plannen uit te voeren.

Afsluiting

Zijn de kinderen klaar met de modeshow? Ruim samen met de kinderen de gebruikte spullen op (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden ze het leuk om zelf kleren te ontwerpen en te maken? Vonden ze het moeilijk om te naaien? Hoe zijn ze precies te werk gegaan? Hoe ging de modeshow? Zijn de kinderen tevreden (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan binnen aan een tafel gedaan worden. De kinderen kunnen de modeshow in een gang houden. Zorg eventueel voor zitplaatsen (stoelen) voor de toeschouwers.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Verschillende lappen en stoffen, knopen, kralen
  • Naalden en garen
  • Scharen en eventueel lijm
  • (Mode)tijdschriften
  • Eventueel een naaimachine
  • Eventueel muziek voor de modeshow

Omgang met risico's

Met een naaimachine naaien is moeilijk; doe dat bij voorkeur zelf. Ook met naalden kunnen de kinderen zichzelf prikken. Zorg dan ook dat er steeds begeleiding is tijdens deze activiteit.

Ontwikkeling

De kinderen bedenken en maken zelf kleding. Ze bepalen daarbij zelf welke stof ze gebruiken. Ze kunnen er ware kunstwerken van maken (creatieve ontwikkeling)! Ze bedenken zelf hoe ze van de stof een kledingstuk gaan maken: door stof aan elkaar te naaien, vast te lijmen, of te knippen (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kun je ook met een grotere groep doen.

Materiaalgebruik:

  • De kinderen kunnen ook ander materiaal gebruiken, zoals vuilniszakken, filterzakjes, zilverfolie, veren of gaas.
  • De kinderen kunnen ook een nietmachine gebruiken als ze kleren maken.
  • De kinderen kunnen eventueel aankondigingen maken voor de modeshow.

Spelvariatie:

  • De kinderen kunnen de modeshow voor de ouders opvoeren, of voor een andere groep.
  • De kinderen kunnen de modellen eerst nog opmaken.
  • Je kunt de kinderen muziek uit laten zoeken om te draaien tijdens de modeshow. Een kind kan de ‘spreekstalmeester’ zijn: hij kan aankondigen wat de kijkers zien, en wie het kledingstuk gemaakt heeft: ‘Hier ziet u ons model Michel. Michel heeft een prachtige broek aan van modeontwerper Angelique. Angelique heeft de broek gemaakt van vuilniszakken, met daarop een riem van veren’.

Leeftijd:

Deze activiteit kun je ook met jongere kinderen doen. Ook kinderen van 7-9 jaar kunnen zelf kleding ontwerpen en maken. Je kunt hen iets meer begeleiden; je kunt er ook voor kiezen om hen te laten helpen door oudere kinderen (ontwikkelingsstimulering, begeleiden van interacties tussen kinderen).

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 3 - 10 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO