Activiteit

Monsterpakkertje

Vooraf

Roep alle kinderen bij elkaar! Je kan dit zingend doen. Je zingt dan: "hand in de pot voor monsterpakkertje!"

Het is de bedoeling dat de kinderen die mee willen doen hun hand op de jouwe komen leggen (er gewoon bij komen staan is natuurlijk ook goed (sensitieve responsiviteit)).

Speluitleg

We gaan monsterpakkertje doen! Kies het grootste kind uit of een kind wat het snel begrijpt zodat het spel de eerste keer goed verloopt (structureren en grenzen stellen).

Je zegt: "Dit kind is het monster" .

Dan vraag je aan dat kind: "Wat voor kleur monster ben jij?" (het kind zegt bijvoorbeeld "rood").

Dan vraag je: "Wat voor geluid maak je?" (laat het kind eerst zelf denken, weet het kind het niet geef dan voorbeelden van gekke grappige geluiden) 

Je legt uit: "Dit kind is nu een rood monster en maakt dit geluid "(je maakt het geluid)". Doe allemaal dit geluid eens na?" (Laat de kinderen het geluid na doen!).

"Als je getikt word door dit monster dan word je ook een rood monster en maak je dat geluid".

"Snappen jullie dit?" (praten en uitleggen)

Dan baken je nog een gebied af zodat het voor de tikker makkelijker is om de anderen te pakken! Als voorbeeld: "je mag niet op het gras komen alleen op te tegels! Bekijk dit van te voren! (structureren en grenzen stellen).

Dan zeg je: "jullie krijgen 10 tellen uit en dan komt het monster".

Als iedereen een monster is geworden dan roep je iedereen bij elkaar en vraag je wie het volgende monster wilt worden en kies je de volgende uit.

Spelbegeleiding

Let op dat als iemand getikt word, hij of zij ook daadwerkelijk het geluid van het monster maakt! Doe, om het goede voorbeeld te geven, een paar keer mee.

Als je speelt met een groot verschil aan leeftijd laat dan de kleinere kinderen met zijn tweeën tikken/pakken (begeleiden van interacties tussen kinderen). Laat een kind een assistent kiezen uit de kinderen die dat willen! (respect voor autonomie)

Afsluiting

Als iedereen het monster is geweest dan kan je stoppen met het spel. Of als iedereen moe is kan je bijvoorbeeld even iets gaan drinken en een half uurtje later weer verder gaan!

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Baken een gebied af dat groot genoeg is om te rennen met niet te veel obstakels, zodat je overzicht hebt en men elkaar makkelijker kan pakken! Dit is ook voor de veiligheid! (structureren en grenzen stellen)

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

N.v.t.

Ontwikkeling

Motorisch ontwikkeling: de grove motoriek word ontwikkeld tijdens het rennen.

Creatieve ontwikkeling: de kinderen mogen zelf het monster verzinnen.

Sociale ontwikkeling: de kinderen leren samenwerken door samen iemand te pakken.

Spelontwikkeling: de kinderen leren een nieuw spel.

Variatiemogelijkheden

In plaats van de kinderen alleen monsters te laten kiezen mag je ze alles laten verzinnen zoals bijvoorbeeld een prinses die zingt of een hond die blaft of een brandweerman die "Brand" schreeuwt.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Spel ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 3 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 12 jaar

Door: Kimsankim