Activiteit

Verven met knikkers

Vooraf 

Zet van te voren een aantal grote tafels klaar die je vervolgens afdekt met kranten (of iets dergelijks), dit om te voorkomen dat de tafels vies worden.

Leg de benodigde spullen klaar: een doos (of oud dienblad of iets dergelijks), verf, papier en natuurlijk knikkers.

Het papier leg je op de bodem van de binnenkant van de doos. Vervolgens doe je hier wat klodders verf op en gooit een aantal knikkers in de doos. Als je nu gaat bewegen met de doos zal je zien dat er mooie verf sporen van de knikkers ontstaan.

Als de kinderen vinden dat hun schilderij af is dan kan je het papier uit de doos halen en op een veilige plek neer leggen om te drogen.

Laat de verf drogen. Dit duurt 1 tot 2 uur, ligt ook aan welke verf je gebruikt.

De voorbereiding van deze activiteit duurt ongeveer 10 minuten. Er is een wachttijd van ongeveer 1 tot 2 uur. De uitvoering van deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten. 

Als je meerdere dozen regelt kunnen er meerdere groepjes tegelijk de activiteit doen. Heb je maar een doos dan is het moeilijk voor de kinderen die niks te doen hebben om geconcentreerd te blijven.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Vertel dat jullie vandaag een schilderij gaan maken. Wat vinden de kinderen van schilderijen? Weten ze een mooi schilderij? Vandaag gaan we zelf een schilderij maken, maar niet zomaar één, een hele bijzondere. We gaan schilderen met knikkers (praten en uitleggen).

Laat een voorbeeld zien van wat je met de groep wilt maken.

Vertel dat de kinderen bij deze activiteit ook een schilderij gaan maken door met knikkers te verven.

Eerst word het papier in de doos gelegd. Hier kunnen de kinderen vervolgens wat klodders met verschillende kleuren verf op gooien. Wanneer ze dit hebben gedaan kunnen de knikkers in de doos erbij en kan het echte “verven” beginnen. Door met de doos te bewegen, bijvoorbeeld door hem schuin te houden zullen de knikkers gaan rollen en word het schilderij geschilderd (structureren en grenzen stellen).

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen zoeken zelf de kleuren verf uit en zorgen er ook zelf voor dat de verf klodders op het papier komen (respect voor autonomie). Help de kinderen alleen als dat nodig is.

Als de verf klodders op het papier in de doos zitten kunnen de knikkers erbij en kan het kind de doos optillen en gaan bewegen. De kinderen helpen elkaar hierbij waar mogelijk (begeleiden interacties tussen kinderen). Zijn de kinderen klaar met hun schilderij? Dan mogen ze een plekje zoeken waar deze goed kan drogen.

Complimenteer de kinderen met hun knikker schilderij: “Wauw Anne dat zier er prachtig uit!” (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel tijd ze nog hebben om hun schilderij af te maken. Zo kunnen ze deze activiteit goed afronden (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om kunst te maken (schilderij)? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit bij voorkeur binnen, aan de(afgedekte) tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik 

Benodigd materiaal:

  • papier

  • verschillende kleuren verf

  • een doos (bak), oud dienblad of iets dergelijks.

  • knikkers.

Ontwikkeling

Door het maken van een schilderij ontwikkelen de kinderen hun creatieve ontwikkeling.

De kinderen ontwikkelen hun motoriek door het aan brengen van de verf en het (beheerst) bewegen van de bak met knikkers (motorische ontwikkeling).

Merk je aan het begin van de activiteit al dat sommige kinderen het toch een lastige activiteit vinden? Zorg er dan voor dat je heterogene groepjes maakt. Meng daarvoor de kinderen die het moeilijk vinden met kinderen die geen moeite hebben met de activiteit. Zo kunnen de kinderen elkaar helpen, kunnen ze zoveel mogelijk zelfstandig werken en heeft elk groepje toch een succeservaring (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering)! 

Omgang met risico’s

Aan het verven met knikkers zitten vrijwel geen risico's.

Maak wel duidelijke afspraken met de kinderen over het gebruik van verf, spreek bijvoorbeeld af dat de bakjes met verf niet van tafel af mogen gehaald worden (structureren en grenzen stellen).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een wat kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

- Je kunt verschillende knikkers gebruiken, knikkers heb je in alle maten en grotes. Probeer eens grote knikkers, of juist hele kleine.

- Papier in andere kleuren, een andere kleur als ondergrond voor de verf geeft een heel ander resultaat.

Spelvariatie:

- Je kunt er variatie aan geven door bijvoorbeeld te proberen een bepaalde vorm te maken. Lukt het kind om een spiraal te maken met 1 knikker? (motorische ontwikkeling).

- Hang alle schilderijen op en maak een tentoonstelling. Nodig de ouders uit om alle schilderijen te komen bekijken.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere kinderen doen. Je begeleid ze meer en doet bijvoorbeeld de verf in de bak. Samen beweeg je vervolgens de bak waardoor de knikkers gaan bewegen en het schilderij ontstaat. 

Achtergrondinformatie

Kijk ook eens op de website:

http://www.knutselidee.nl/ideeen/verfdoos.htm

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 15 kinderen

Leeftijd: 8 - 12 jaar

Door: Menno

Knikkers in verschillende maten en grotes geven een ander effect.

Knikkers in verschillende maten en grotes geven een ander effect.

nu knikkers erbij en bewegen maar!

nu knikkers erbij en bewegen maar!