Activiteit

Raad de plaat

Vooraf

Geef een week of enkele dagen van te voren de kinderen een briefje mee waarop ze hun top 3 van leukste liedjes mogen zetten. Dit briefje leveren ze weer in, zodat jij het verder kan voor bereiden.

Zet van te voren alle stoelen in een kring. Zorg dat er in de ruimte een muziek installatie is waar je cd's of je mp3 speler op af kunt spelen.

Alle kinderen gaan in de kring zitten, jij speelt één voor één een begin van een nummer af. Als een kind weet welk nummer het is kan deze zijn hand op steken of gaan staan.

De voorbereiding van deze activiteit duurt ongeveer 10 minuten. En 1 tot 2 uur aan muziek uitzoeken.

De uitvoering van deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten. Of zolang de kinderen het leuk vinden.

Speluitleg

Leg de activiteit kort uit. Vertel dat jullie vandaag een muziek quiz gaan houden. Houden de kinderen van muziek? Wat voor muziek vinden de kinderen leuk? Wat is hun favoriete artiest. (praten en uitleggen).

Laat zien hoe de quiz in elkaar zit. Maak een voorbeeld met een liedje.

Zet het liedje aan, je kan zelf inschatten hoelang genoeg is, dit heeft ook te maken met hoeveel respons je krijg van de groep. Als iemand weet welk liedje of artiest het is kan deze gaan staan of zijn hand opsteken. Maak hier afspraken over. Bijvoorbeeld: iedereen blijft zitten, maar als je het antwoord weet mag je gaan staan.

Verder spreek je af dat de kinderen stil zijn tijdens de liedjes en we niet gaan roepen als we het antwoord weten (structureren en grenzen stellen).

Zorg ervoor dat alle kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen hebben als het goed een week of enkele dagen van te voren op een briefje geschreven wat hun “top 3”van muziek is. Hier hebben ze ongetwijfeld hulp van een ouder of verzorger gekregen, dit is niet erg (respect voor autonomie).

Als het liedje afgelopen is of te tijd om is kunnen de kinderen die het goede antwoord denken te weten hun antwoord vertellen. Is een antwoord niet goed? Vraag een ander kind wat hij dacht wat het betreffende liedje was (begeleiden interacties tussen kinderen).

Complimenteer de kinderen af en toe met een antwoord dat ze geven: “Zo Bob jij kent alle nummers goed, je weet het steeds weer! (sensitieve responsiviteit)!

Afsluiting

Is de activiteit bijna afgelopen? Vertel de kinderen hoeveel rondes (of liedjes) jullie nog gaan spelen voor dat jullie stoppen, dit om teleurstelling te voorkomen als men opeens stopt (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit eventueel na met de kinderen: vonden de kinderen het leuk om zo met muziek en kennis bezig te zijn? Vonden de kinderen het moeilijk? Of juist helemaal niet moeilijk? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je doet deze activiteit bij voorkeur binnen in een kring. Zorg dat er in de ruimte een muziek installatie aanwezig is waarop cd's of mp3 speler afgespeeld kunnen worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Muziek installatie

  • Ingeleverd briefje met de “top 3”van elk kind.

Ontwikkeling

Door het luisteren naar muziek en het zien van herkenning ontwikkelen de kinderen hun cognitieve ontwikkeling.

Doordat de kinderen plezier in de activiteit hebben ontwikkelen ze hun spelontwikkeling.

Merk je aan het begin van de activiteit al dat sommige kinderen het toch een lastige activiteit vinden? Zorg dan dat je bijvoorbeeld het liedje langer laat horen, of maak groepjes met kinderen die veel nummers kennen en kinderen die bijna geen liedjes kennen. Zo kunnen ze per groepje aan geven welk liedje of artiest het is en beleven ze toch allemaal een succeservaring (begeleiden interacties tussen kinderen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering)! 

Omgang met risico’s

Aan de activiteit raad de plaat zitten geen risico's.

Variatiemogelijkheden 

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een wat kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

- Gebruik een microfoon die ook aan de versterker te koppelen is om een echt quiz/radio gevoel te geven. Maak ook een praatje via de microfoon met de kinderen. Dit vinden ze reuze interessant.

- Maak een antwoorden vel waarop de kinderen de antwoorden kunnen schrijven. Kijk ze na en maak de winnaar bekend.

Spelvariatie:

- Je kunt variatie aan het spel geven door bijvoorbeeld nu alleen het laatste stuk van een liedje te laten horen, of juist het midden stuk etc. etc.

- Maak er een radio gevoel van en stel de kinderen ook vragen met de microfoon (interview style). 

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere kinderen doen. Echter, hoe ouder de kinderen zijn hoe meer ze van muziek zullen weten. 

Achtergrondinformatie

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 20 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: Menno