Activiteit

Water zuiveren

Vooraf

Zorg voor een lege, schone petfles (plastic frisdrankfles). Snijd deze met een stanleymesje op ongeveer 1/3 van de onderkant van de fles doormidden (het is veiliger dit zelf al te doen). Zet de drinkbekers, de bakjes met watten, zand, grind en aarde op tafel, evenals de kan met kraanwater en een pollepel.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Ga met de kinderen bij elkaar zitten en geef iedereen een glaasje kraanwater. Weten de kinderen eigenlijk waar water vandaan komt? Praat met de kinderen over water en waterzuivering (praten en uitleggen). Laat de kinderen de kan met schoon water en het bakje met aarde zien. Wie wil dit schone water vies maken? Geef één kind de taak om de aarde in de waterkan te gooien. Alle kinderen kunnen hierna met de pollepel even in de kan roeren, zodat het ‘riool’ water goed troebel wordt. Willen de kinderen nu zelf een mini ‘waterzuiveringsinstallatie’ maken en proberen het vieze (‘riool’)water te zuiveren? Leg uit hoe de kinderen de waterzuivering moeten maken. Het bovenste gedeelte van de fles wordt met de flessenhals naar beneden in het afgeknipte onderste gedeelte van de fles gezet. Hierna mogen de kinderen achtereenvolgens de watten, het zand en de steentjes aan de bovenkant in de fles stoppen. Zorg ervoor dat de watten netjes aansluiten aan de rand (flessenhals), en dat de watten, het zand en de steentjes ook goed op elkaar aansluiten. Laat de kinderen hierna voorzichtig een beetje van het vieze water in de fles gieten (indien nodig het water weer even roeren). Hoe ziet het water dat er aan de onderkant uit komt eruit (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering, structureren en grenzen stellen)? Bespreek de werking van de waterzuivering met de kinderen (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan en dat ze begrijpen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelf aan de slag gaan. Geef aanwijzingen hoe de mini waterzuiveringsinstallatie te maken, maar laat de kinderen onderling bepalen wie wat doet en hoe. Stimuleer ze hierbij wel goed samen te werken en met elkaar te overleggen en te praten (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen). Complimenteer de kinderen met hun werk. ‘Dat wordt een hele mooie waterzuiveringsinstallatie’ (sensitieve responsiviteit). Moedig de kinderen aan te onderzoeken wat er met het vieze water gebeurt als het door de waterzuivering loopt (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Als alle kinderen water hebben gezuiverd en de essentie van het zuiveren van water begrijpen is het tijd om de activiteit af te sluiten. Laat de kinderen de gebruikte spullen opruimen en eventueel de gemaakte waterzuiveringsinstallatie een plek in de ruimte geven (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen. Vonden ze het leuk om een waterzuiveringsinstallatie te maken en te onderzoeken of het werkt? Was het moeilijk, of juist gemakkelijk (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan zowel binnen als buiten worden gedaan, aan een tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal (per kleine groep):

  • Petfles (in tweeën gesneden)
  • Scherp (stanley)mesje
  • Een flinke pluk watten
  • Een bakje met fijn zand
  • Een bakje met grind/steentjes
  • Een bakje met aarde
  • Een kan met kraanwater
  • Drinkbekers
  • Pollepel

Omgang met risico’s

Door zelf de petfles in tweeën te snijden neem je het risico van het zich snijden weg. Verder is het geen gevaarlijke activiteit. Houd in de gaten dat de kinderen goed samenwerken en iedereen aan bod komt tijdens de activiteit.

Ontwikkeling

De kinderen leren hoe zij met behulp van een petfles, watten, zand en grind een mini waterzuiveringsinstallatie kunnen bouwen (creatieve ontwikkeling). Zij leren hoe vies water gezuiverd kan worden, door het vieze water door de verschillende lagen te laten lopen (cognitieve ontwikkeling). Knutselen met verschillende materialen is ook goed voor de fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook individueel worden gedaan.

Materiaalgebruik:

Je kunt het water ook ‘vervuilen’ met melk of inkt, in plaats van met aarde.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook door kinderen van 7 – 9 jaar worden gedaan.

Achtergrondinformatie

Bron: www.allesomjeheen.nl.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO