Activiteit

Regenmeter

Vooraf

Zorg voor een weerbericht uit een krant of tijdschrift. Leg de benodigde spullen klaar voor de kinderen. Knip of snijd eventueel de flesjes al doormidden voor de kinderen. Je kunt zelf van te voren al een regenmeter maken. Deze kan als voorbeeld dienen voor de kinderen.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen wat voor weer het is. Kijken de kinderen wel eens naar het weerbericht op televisie? Of in de krant? Wie kan daar iets over vertellen? Laat een weerbericht uit de krant zien en lees dit samen met de kinderen. Bespreek met de kinderen de verschillende weertypen die kunnen voorkomen. Ga in op wat de kinderen weten en vul hun informatie aan. Vraag aan de kinderen hoe zij denken dat weermannen of weervrouwen eigenlijk weten hoeveel het op een dag geregend heeft. Leg uit dat zij met regenmeters kunnen meten hoeveel millimeter neerslag er precies gevallen is (praten en uitleggen). Wat zouden de kinderen kunnen doen om zelf te meten hoeveel regen er valt? Vertel de kinderen dat zij nu zelf een regenmeter mogen gaan maken. Leg de kinderen stap voor stap uit hoe zij de regenmeter maken (respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen, ontwikkelingsstimulering).

Je maakt hem als volgt:

Knip (of snijd) de bovenkant van een klein plastic spa rood flesje af. Giet 50 ml. water uit de maatbeker in de fles en zet met de watervaste stift een streepje tot waar het water komt. Giet nogmaals 50 ml in de fles en zet weer een streepje. Herhaal dit een paar keer. Draai de afgeknipte bovenkant van het flesje om en zet hem (met de flessenhals naar beneden) op de andere helft van de fles. Maak beide helften aan elkaar vast met plakband. Als de regenmeter af is, kunnen ze in een schrift de dag en het tijdstip opschrijven waarop zij hun regenmeter buiten zetten. Leg uit dat zij de komende tijd geregeld mogen gaan kijken hoeveel regen er in de regenmeter zit en dat zij de meetstanden kunnen bijhouden in het schrift. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan en dat zij begrijpen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen mogen hun regenmeter gaan maken. Help de kinderen waar nodig op gang door bijvoorbeeld de stappen nog eens te herhalen of door iets voor te doen. Stimuleer de kinderen na te denken over wat ze aan het doen zijn en waarom. Stel daarbij zoveel mogelijk open vragen. Vraag bijvoorbeeld of zij een idee hebben hoe zij de maatstreepjes op de fles kunnen afmeten. Laat de kinderen experimenteren en praat over wat wel en wat niet handig is en waarom (praten en uitleggen). Geef de kinderen complimenten voor hun goede ideeën en mooie regenmeter (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Als de regenmeters klaar zijn ruimen de kinderen eerst de rommel op. Hierna kunnen de regenmeters buiten worden geplaatst. Zoek hiervoor een rustige plek, waar ze niet direct omvergelopen worden door spelende kinderen. Weten de kinderen wat de datum is? En hoe laat is het nu? Dit mogen de kinderen opschrijven in het schrift. Maak duidelijk dat de komende weken in het teken van het weer en het meten van de hoeveelheid gevallen regen staan (structureren en grenzen stellen, respect voor autonomie). Bespreek met de kinderen wat zij van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen kwijt kunnen wat zij kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan zowel binnen als buiten gedaan worden. De regenmeter zelf moet uiteindelijk buiten geplaatst worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Kleine doorzichtige drinkflesjes (spa rood flesjes zijn het beste voor deze activiteit)
  • Scharen
  • Maatbeker(s)
  • Plakband
  • Watervaste stiften
  • Schriften en pennen

Omgang met risico’s

De kinderen gebruiken een schaar bij deze activiteit. Maak de kinderen er van bewust dat de rand van het afgeknipte flesje scherp kan zijn. Je kunt er veiligheidshalve voor kiezen om de flesjes vooraf al door te knippen of te snijden voor de kinderen.

Ontwikkeling

De kinderen leren hoe zij kunnen meten hoeveel regen er in een bepaalde periode gevallen is. Zij leren hoe je kunt afmeten waar de maatstreepjes moeten komen op de regenmeter. Zij leren ook hoe je een eenvoudig plastic flesje kunt ombouwen zodat het een heel andere functie krijgt (creatieve ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling). Daarnaast zullen zij bewuster naar het weer en weerberichten gaan kijken en gaan zij zelf bijhouden hoeveel regen er gevallen is (cognitieve ontwikkeling). Knutselen met verschillende materialen is ook goed voor de fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook in een kleine groep worden gedaan. De kinderen kunnen dan gezamenlijk één regenmeter maken en moeten daarin samenwerken. Er wordt dan meer een beroep gedaan op de sociale vaardigheden van en interacties tussen de kinderen.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen hun regenstanden laten vergelijken. Geven de verschillende regenmeters dezelfde hoeveelheid neerslag aan? Zo niet, hoe zou dat kunnen komen? (bv. de ene meter staat half onder een boom, of vlakbij een schutting, waardoor er daar minder regen valt).

- Je kunt de kinderen vragen om gedurende een bepaalde tijd het weerbericht bij te houden. De kinderen kunnen de weersverwachting en het daadwerkelijke weer opschrijven in het schrift.

- Je kunt de kinderen verschillende weersymbolen (bv. zon, zon met een wolk, wolken, wolken met lichte regen, donkere wolken met veel regen, onweer, wolken met sneeuw, ijskristal) laten tekenen op karton. Elke keer dat zij op de bso zijn kunnen zij dan het juiste weerbericht ophangen in de ruimte.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook met oudere kinderen worden gedaan.

Achtergrondinformatie

Bron: http://www.e-nemo.nl/

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO