Activiteit

Samen proeven

Vooraf

Zet op een tafel schoteltjes met daarop allerlei etenswaren met uitgesproken smaken (zoals suiker, zout, ketjap, kleine stukjes fruit, ketshup, jam, olijven, kleine stukjes citroen, pindakaas, en dergelijke). Zorg voor voldoende theelepeltjes of kleine vorkjes en een blinddoek. Zet ook een kan water en een paar bekers klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 20 minuten.

Speluitleg

Praat met de kinderen over wat zij het lekkerste vinden om te eten en te drinken. Van welke smaak houden de kinderen het meest? Vertel dat iets zoet, zout, zuur of bitter kan zijn. Welke smaak zul je proeven als je een suikerklontje in je mond doet (praten en uitleggen)? Vertel dat de kinderen nu verschillende smaken gaan proeven waarvan zij van te voren niet weten wat het is. De kinderen mogen een blinddoek om als ze proeven. Leg uit dat dit soms best een gekke sensatie zal zijn. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)? Nu is het tijd om te gaan proeven! Doe een kind de blinddoek om en laat het kind een van de smaken proeven.

Spelbegeleiding

Begeleid het kind tijdens het proeven goed stap voor stap te vertellen wat er gaat gebeuren en wat het kind moet doen. ‘Ik heb nu een hapje op de lepel gedaan, dus doe je mond maar wijd open Annick. Hier komt de hap hoor!’ (structureren en grenzen stellen, praten en uitleggen). Verwoord de reacties van de kinderen. ‘Ik zie dat je deze smaak niet verwacht had Katja, wat trek je een vies gezicht! Vertel ons eens wat je proeft’ (sensitieve responsiviteit). Stimuleer de kinderen om goed uit te leggen wat zij proeven. Welke smaak heeft het? Vinden de kinderen het lekker of juist niet? Kunnen de kinderen ook raden wat zij precies in hun mond hebben? (ontwikkelingsstimulering, praten en uitleggen). Laat alle kinderen een paar keer aan de beurt komen. De kinderen kunnen desgewenst na een hapje wat water drinken.

Afsluiting

Geef op tijd aan wanneer het tijd is om te stoppen met de activiteit. ‘Iedereen mag nog een laatste hapje proeven’. (structureren en grenzen stellen). Ruim tot slot samen met de kinderen de spullen op. Bespreek de activiteit met de kinderen na. Vonden ze het leuk om al die verschillende smaken te proeven? Wat vinden de meeste kinderen geen lekkere smaak, en wat juist wel? Ga in op hun meningen en laat de kinderen op elkaar reageren. ‘Dus jij vindt ketchup niet zo lekker, Alma? En wie vindt ketchup juist wel lekker?’ (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen aan een tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Schoteltjes
  • Allerlei eten met een uitgesproken smaak, zoals suiker, zout, ketjap, kleine stukjes fruit, ketshup, jam, olijven, kleine stukjes citroen, pindakaas, …
  • Theelepeltjes of kleine vorkjes
  • Een blinddoek (theedoek)
  • Een kan water en drinkbekers

Omgang met risico’s

Houd rekening met eventuele allergieën van kinderen. Houd er ook rekening mee dat sommige kinderen het eng vinden om een blinddoek om te hebben.

Ontwikkeling

Door geblinddoekt eten te proeven en smaken proberen te herkennen oefenen de kinderen hun senso-motoriek. Door deze activiteit worden de kinderen gestimuleerd hun zintuigen te gebruiken (motorische ontwikkeling) en verschillende smaken te benoemen. Ook geven zij aan wat zij lekker vinden smaken, wat niet en waarom zij dat vinden (emotionele ontwikkeling). Voor sommige kinderen is het een eng om een blinddoek om te hebben en ‘blind’ te proeven. Wanneer zij dit toch doen, overwinnen zij hun angsten (emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook met individuele kinderen doen.

Materiaalgebruik:

Je kunt ook bosjes kruiden als tijm, basilicum, munt en dergelijke gebruiken om aan te ruiken.

Spelvariatie:

Je kunt de kinderen de schoteltjes met eten laten ordenen op smaak (zoet, zout, zuur, bitter) of op lekker/niet lekker.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen doen.

Achtergrondinformatie

Deze activiteit is gebaseerd op de activiteit ‘Is dit lekker?’ uit het programma Uk & Puk door de CED-Groep voor Uitgeverij Zwijsen Educatief B.V.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 8 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO