Activiteit

Banden plakken

Vooraf

Zorg voor een fiets met een lekke band, een fietspomp, een steeksleutel, een schaar, een bak met water en een bandenplaksetje (3 bandenlichters, schuurpapier, bandenplak(kers), lijm). Maak een stappenplan banden plakken voor de kinderen. Print dit uit op een A4 en plastificeer dit papier zodat het (buiten) tegen een stootje kan. Achteraan deze activiteit  vind je een voorbeeld van een dergelijk stappenplan.

Deze activiteit duurt ongeveer 45 minuten.

Speluitleg

Laat de kinderen de fiets met de lekke band zien. Vraag aan de kinderen of zij weten wat er nu moet gebeuren. Hebben de kinderen zelf wel eens een lekke band gehad? Wie heeft de band toen geplakt? Is het handig om afhankelijk te zijn van iemand anders? (praten en uitleggen) Vertel de kinderen dat zij nu zelf de band gaan leren plakken. Laat het stappenplan zien en leg stap voor stap uit hoe je een band plakt. Vertel dat de kinderen nu zelf aan de hand van het stappenplan de band mogen gaan plakken en dat zij hiervoor moeten samenwerken (respect voor autonomie, structureren en grenzen stellen, ontwikkelingsstimulering). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan en dat zij begrijpen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

De kinderen mogen aan de slag gaan. Help de kinderen waar nodig op gang door bijvoorbeeld moeilijke woorden (zoals ‘velgen’) toe te lichten en door bepaalde handelingen (zoals een bandenlichter plaatsen) voor te doen. Stimuleer de kinderen samen te werken en elkaar om hulp te vragen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Geef de kinderen complimenten als het goed gaat. ‘Goed zo Mick en Eva, jullie hebben het gaatje gevonden’ (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Is de band geplakt en zit het wiel weer goed aan de fiets? Controleer of dit inderdaad zo is. Complimenteer de kinderen met hun inzet en goede werk. Benadruk ook hoe fijn het is dat de kinderen straks zelf hun band kunnen plakken als die een keer lek raakt en zodoende niet meer afhankelijk zijn van anderen (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). Bespreek met de kinderen wat zij van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Zorg ervoor dat de kinderen kwijt kunnen wat zij kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Deze activiteit kan zowel buiten als binnen gedaan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een fiets met een lekke band
  • Een fietspomp
  • Een steeksleutel
  • Een bakje met water
  • Een schaar
  • Een setje bandenplak (3 bandenlichters, schuurpapier, bandenplak(kers), lijm)
  • Een uitgeprint stappenplan banden plakken

Omgang met risico’s

Maak de kinderen zich ervan bewust dat zij hun vinders zouden kunnen openhalen aan iets scherps (glas, spijker) dat in de band kan zitten. De kinderen kunnen zich vies maken door bijvoorbeeld aan de fietsketting te zitten. Een schort of iets dergelijks kan hiervoor uitkomst bieden.

Ontwikkeling

De kinderen moeten logisch nadenken en goed het stappenplan volgen en uitvoeren (cognitieve ontwikkeling, motorische ontwikkeling). Tijdens de activiteit kunnen ze elkaar helpen (sociale ontwikkeling). Tot slot moeten de kinderen er mee om kunnen gaan dat andere kinderen soms in de weg kunnen lopen. De andere kinderen willen namelijk ook aan de fiets werken en daarom is het belangrijk om goed samen te werken en onderling afspraken te maken (sociale ontwikkeling, emotionele ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook individueel gedaan worden, maar dan valt het sociale aspect weg en ligt de nadruk enkel op zelfredzaamheid.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook door kinderen van 7 – 9 jaar gedaan worden. Dit vergt dan wel een intensievere begeleiding.

Achtergrondinformatie

Bron stappenplan: http://www.hema.nl/nl-NL/winkel/fiets/lekke-band.aspx

Voorbeeld stappenplan banden plakken:

Haal de buitenband van het wiel

  1. Zet de fiets ondersteboven, zodat hij met het stuur en het zadel op de grond staat.
  2. Draai het ventiel los en laat de lekke band helemaal leeglopen. Bewaar het ventiel goed!
  3. Steek de eerste bandenlichter naast het ventiel tussen de buitenband en de velg en haak deze achter een spaak. Doe hetzelfde met de tweede bandenlichter, ongeveer twee spaken verderop.
  4. Wip met de derde bandenlichter de band voorzichtig los.
  5. Haal de buitenband van de velg af.
  6. Voel of er aan de binnenkant van de buitenband niks scherps (glas, spijker etc.) zit. Dit zou namelijk bij de gemaakte band weer opnieuw een gaatje kunnen veroorzaken.

Plak de binnenband

  1. Haal de binnenband van het wiel af.
  2. Pomp de band op en zoek het lek door de band onder water te houden. Waar luchtbelletjes verschijnen zit het lek.
  3. Laat de band leeglopen en schuur de plek van het lek licht op met schuurpapier.
  4. Smeer wat lijm op de band en laat dit twee minuten intrekken.
  5. Knip een rondje uit het stukje bandenplak (of neem een kant-en-klaar plakkertje), plak dit op het lek en druk het stevig aan.
  6. Laat het vijf minuten drogen.

Leg de banden weer om het wiel

  1. Plaats het ventiel terug in de velg en zet het in elkaar (wacht met  het vastdraaien van het dunne moertje, tot de banden weer op de fiets zitten). 
  2. Pomp de binnenband een klein beetje op en leg hem in de buitenband.
  3. Druk de buitenband rondom in de velg. Begin bij het ventiel en werk langzaam rond.
  4. Wip het laatste stukje band met een bandenlichter terug in de velg.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 4 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO