Activiteit

Eierkoek versieren

Vooraf

Koop eierkoeken voor alle kinderen en allerlei snoepjes en dergelijke om de koeken mee te versieren. Zet de tafels klaar en doe de versiersels in verschillende bakjes. Verdeel de bakjes met versiersels over de tafels.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit aan de kinderen. Ze gaan een eierkoek versieren. Ze mogen zelf weten of ze iets kunstzinnigs gaan maken, of dat ze iets na willen maken, zoals een gezicht, of een tropisch eiland (respect voor autonomie). Een tropisch eiland kun je bijvoorbeeld maken door een zout matje (snoep) met een paraplu vast te prikken in de eierkoek. Het matje is dan een strandlaken. Door poedersuiker te vermengen met een beetje water kun je glazuur maken waarmee de eierkoek verder ingesmeerd kan worden. Met rozijntjes en snoepjes als gummiberen e.d. kan het eiland verder aangekleed worden. Een spekje met daarop een gummibeertje, vastgeprikt met een vlaggetje, is een surfplank. Vraag de kinderen of ze al een idee hebben wat ze willen maken, en hoe ze dat willen gaan uitvoeren (praten en uitleggen). Laat eventueel een voorbeeld zien, bijvoorbeeld die van een tropisch eiland. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

De kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Houd in de gaten of iedereen vooruitkomt, en help zo nodig kinderen op gang met een leuk idee of met een goede oplossing voor hun eigen idee (sensitieve responsiviteit). Laat kinderen de eierkoeken en het snoep dat overblijft in bakjes doen, zodat andere kinderen het later weer kunnen gebruiken (structureren en grenzen stellen). Als het een kind niet lukt te maken wat het wilde maken wordt zijn/haar werk een kunstwerk en mag het iets nieuws proberen te maken, of het kunstwerk verder versieren (respect voor autonomie).

Afsluiting

Laat ruim voor het einde weten dat de activiteit afgelopen is, zodat iedereen zijn eierkoek af kan maken (respect voor autonomie). Dit is vooral belangrijk omdat de kinderen hun eierkoek naderhand mogen opeten. Bespreek na afloop de versierde eierkoeken met de kinderen: wat is het? Waar is het van gemaakt? En geef een leuke reactie (praten en uitleggen, sensitieve responsiviteit). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit). Maak eventueel een foto van de kinderen met hun versierde eierkoek ter herinnering (en eventueel voor de website). En dan is het tijd om de eierkoeken lekker op te eten!

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Stel de eettafel beschikbaar, die vooraf en achteraf schoongemaakt kan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Het is belangrijk om iets te hebben waarmee de versiersels aan de eierkoek vast kunnen worden gemaakt, zoals cocktailprikkers, parapluutjes of vlaggetjes. Het is leuk om details met iets eetbaars te kunnen maken, zoals glazuur. Glazuur kan heel simpel worden gemaakt door poedersuiker met water tot een papje te mengen.  

Omgang met risico’s

Maak kinderen bij het eten van de eierkoek ervan bewust dat bij sommige ‘kunstwerken’ niet alles eetbaar is. Wie met cocktailprikkers werkt moet voorzichtig doen, want de puntjes zijn scherp.

Ontwikkeling

Kinderen versieren een eierkoek met allerlei eetbaar materiaal. Zij moeten hun creativiteit de vrije loop laten om met dit nieuwe materiaal de mooiste eierkoekkunstwerken te creëren (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook in de kleine groep of individueel worden gedaan.

Materiaalgebruik:

In plaats van eierkoeken en zoetigheid, kunnen ook rijstewafels en gezondere versiersels (kaas, kerstomaten, etc.) worden gebruikt.

Spelvariatie:

- Het is leuk om foto’s te maken tijdens deze activiteit. En van het eindresultaat natuurlijk!

- Laat de kinderen de tafel feestelijk dekken. Alle kinderen uit de groep krijgen hun eigen versierde eierkoek op een bordje.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook met kinderen van 4 – 6 jaar en van 10 – 12 jaar gedaan worden.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO