Activiteit

Wall of fame

Vooraf

Zorg voor een (of meerdere) digitale fotocamera(‘s) en leg verkleedkleren, hoeden, petjes, sieraden, lippenstift, en dergelijke klaar. Zorg ook voor een of meerdere spiegel(s).

Deze activiteit duurt ongeveer 1,5 – 2 uur.

Speluitleg

Laat de kinderen een paar foto’s uit een modetijdschrift zien. Vraag of de kinderen de modellen mooi vinden. Wat vinden ze dan mooi, en wat niet? Hoe kijken de modellen? Boos, blij, stoer, …? Vertel dat er voor zo’n tijdschrift altijd een heleboel mensen in touw zijn; fotografen, mensen voor de kleding, mensen voor de make-up (praten en uitleggen). Vraag of de kinderen het leuk vinden om nu zelf model te gaan staan en op de foto te komen. Laat zien dat je allerlei verkleedspullen hebt neergelegd. Leg uit dat iedereen zich mooi mag maken en dat iedereen daarna op de foto komt. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

De kinderen mogen zelf weten wat ze aan willen trekken en op welke manier ze zich mooi maken (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering). Stimuleer kinderen die bijvoorbeeld verlegen zijn of duidelijk niet goed weten wat ze moeten kiezen, toch iets moois uit te kiezen. Betrek hier als het even kan ook een ander kind bij. ‘Kijk Marieke, Meriem wil de roze hoed of de de haarspeld met de grote bloem op haar hoofd doen, maar ze vind het moeilijk om te kiezen. Wil jij haar helpen?’ (begeleiden van interacties tussen de kinderen). Stel de kinderen zoveel mogelijk open vragen. Wat vinden ze mooi? Help kinderen zo nodig op gang en geef veel complimentjes (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). Als alle kinderen zich hebben verkleed is het tijd om te gaan poseren. Wie weet er wat poseren is? Laat de kinderen vertellen hoe je dat kunt doen (praten en uitleggen). Leg uit dat je een fotocamera hebt en dat iedereen nu echt mag gaan poseren. Van elk kind wordt een foto gemaakt. Zorg bij het poseren voor enige afwisseling. Willen de kinderen liggend, zittend, of staand op de foto? Willen de kinderen er van top tot teen op staan, of willen ze een close-up? Weten ze al hoe ze gaan kijken (respect voor autonomie)? Stimuleer de kinderen zich expressief te uiten. ‘Zo, jij kijkt inderdaad stoer zeg. Doe dat nog eens’. Stimuleer de kinderen ook elkaar complimenten te geven en te benoemen wat zij mooi vinden aan elkaar (ontwikkelingsstimulering). Als alle foto’s gemaakt zijn, laat je ze zien op de computer. Laat de kinderen gezamenlijk van elk kind de beste foto uitzoeken. Stimuleer de kinderen daarbij met elkaar te overleggen (begeleiden van interacties tussen kinderen). Print de uitgezochte foto’s uit en hang deze samen met de kinderen aan de muur. Nu hebben ze een echte ‘wall of fame’!

Afsluiting

Als de ‘wall of fame’ gemaakt is, doet iedereen de verkleedkleren uit en legt de spullen weer terug waar ze het vandaan hadden. Is iedereen weer zich zelf?Bespreek de portretten van de kinderen in de ‘wall of fame’. Wat vonden de kinderen ervan om zich te verkleden? En wat vonden zij van het poseren? (praten en uitleggen)Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg voor een of meerdere spiegels in de ruimte, zodat de kinderen zichzelf kunnen bekijken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Verkleedkleren (hoeden, petjes, brillen, kettingen, stropdassen, jurken, blouses, etc.)
  • Lippenstiften (evt. labello)
  • Digitale fotocamera
  • Snoertje om camera aan de computer te verbinden
  • Kleurenprinter
  • Printpapier
  • Evt. (zelfgemaakte) fotolijsten

Omgang met risico’s

Zorg dat iedereen tot zijn recht komt. Als een kind zich echt niet wil verkleden, of niet wil poseren, hoeft dit natuurlijk niet.

Ontwikkeling

De kinderen mogen hun creativiteit de vrije loop laten om zich zo mooi te maken als zij zelf willen (creatieve ontwikkeling). Zij proberen zo expressief mogelijk te poseren en denken na over welke ‘look’ zij willen uitstralen (emotionele ontwikkeling). De kinderen vertellen elkaar wat zij mooi aan elkaar vinden en zoeken samen de foto’s voor de ‘wall of fame’ uit (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook in een kleine groep worden gedaan.

Materiaalgebruik:

- Je kunt ook elk kind een collage van zijn eigen foto’s laten maken door de foto’s uit te knippen en binnen een kader op een vel papier te plakken.

- Je kunt de kinderen ook de fotolijsten laten versieren.

Spelvariatie:

- Je kunt ook de kinderen van elkaar foto’s laten nemen. Stimuleer hierbij de verbale interacties tussen de kinderen.

- Je kunt kinderen ook een plaatje uit een tijdschrift uit laten zoeken en zich zelf net zo laten verkleden en optutten als de persoon op dit plaatje. Door het originele model en de foto van het kind bij elkaar de hangen (of samen in een lijst te plaatsen), krijg je een dubbele ‘wall of fame’.

- De kinderen kunnen ook elkaar aankleden. Zo krijgen de modellen een metamorfose. Herkennen zij zichzelf nog als ze in de spiegel kijken?

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook met jongere of oudere kinderen worden gedaan.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Expressie

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 40 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO