Activiteit

Bouw een straat in de zandbak

Vooraf

Verzamel plaatjes van wegen met bruggen en tunnels.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten of zolang de kinderen het leuk vinden om te doen.

Speluitleg

Vraag aan de kinderen of ze weten wat verkeer is. Vertel dat je verschillende soorten wegen hebt: snelwegen waar auto’s hard mogen rijden, gewone wegen in de stad of het dorp waar auto’s niet te hard mogen rijden, fietspaden voor fietsers en bijvoorbeeld bospaadjes waar je alleen kunt wandelen. Stel nou dat de weg eindigt bij een rivier, maar je moet naar de overkant. Wie weet welke oplossingen daarvoor te bedenken zijn (tunnel, brug, veerpont)? Praat hierover met de kinderen (praten en uitleggen) en laat de verschillende plaatjes van wegen, bruggen en tunnels zien. Leg uit dat de kinderen in de zandbak wegen mogen gaan maken, met bruggen en tunnels erbij. Vertel dat de kinderen hiervoor schepjes mogen gebuiken, maar natuurlijk ook hun handen. Vertel dat het de bedoeling is dat de kinderen samenwerken en dat zij ook samen in de gaten moeten houden dat de bruggen en tunnels niet instorten (respect voor autonomie, begeleiden van interacties tussen kinderen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen).

Spelbegeleiding

Laat de kinderen nu zelfstandig aan de slag gaan in de zandbak (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering). Help de kinderen zonodig op gang met een leuk idee of een oplossing voor hun eigen idee, of speel even mee (sensitieve responsiviteit). Geef de kinderen complimenten tijdens het graven van een tunnel en het maken van de wegen. ‘Goed zo Maurice, nog een klein stukje verder graven en dan ben je er. Ik zie het zand al een beetje bewegen. Anna, kun jij Maurice helpen met deze tunnel?’ (sensitieve responsiviteit, begeleiden van interacties tussen kinderen) Als de wegen klaar zijn, mogen de kinderen met een klein autootje uitproberen of de wegen echt goed berijdbaar zijn. Kunnen de auto’s onder de tunnels van de ene kant naar de andere kant rijden? Laat de kinderen ook hun hand in de tunnel steken. Kunnen ze tot de andere kant komen? Kunnen twee kinderen elkaar onder een tunnel voorzichtig met hun vingers tegen elkaar botsen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering)?

Afsluiting

Laat de kinderen nog even spelen, maar geef op tijd aan wanneer het tijd is om te stoppen (structureren en grenzen stellen). Vraag de kinderen samen de gebruikte materialen op te ruimen. Bespreek de activiteit na met de kinderen. Vonden de kinderen het leuk om te doen? Zijn de kinderen tevreden met het resultaat? Was het moeilijk, of juist gemakkelijk om te maken? Welke problemen zijn de kinderen tegen gekomen? Hebben ze een manier gevonden om deze problemen op te lossen (praten en uitleggen, respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit)? Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat zij kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit bij voorkeur buiten, in de zandbak. Binnen bij een zandtafel is ook een mogelijkheid.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Plaatjes van wegen, bruggen en tunnels
  • Zandbak met zand
  • Schepjes
  • Kleine autootjes

Omgang met risico’s

Deze activiteit is niet gevaarlijk. Let er wel op dat de jongere kinderen geen zand in hun mond stoppen. Echt gevaarlijk is dit niet, maar het is wel vies. Let  er ook op dat de kinderen geen zand in elkaars gezicht gooien.

Ontwikkeling

De kinderen bouwen een wegenstelsel van zand en graven tunnels en bouwen bruggen. Dit is vaak een precies werkje (motorische ontwikkeling). De kinderen bedenken hoe ze de wegen laten lopen en waar ze tunnels graven of bruggen bouwen en waarmee (creatieve ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling). Ze werken samen om de wegen op elkaar aan te laten sluiten en graven de tunnels samen (sociale ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook met individuele kinderen worden uitgevoerd.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen ook een ondergronds gangenstelsel laten graven in plaats van wegen.

- Door naast de wegen ook nog een rivierenstelsel te bouwen (met echt water erin), wordt het nog echter en leuker.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook met oudere kinderen worden gedaan.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO