Activiteit

Hangende bloempot maken

Vooraf

De bedoeling is dat het kind een eigen hangende bloempot gaan maken. De eerste keer gaat hij/zij de bloempot beschilderen, de tweede keer maakt hij/zij er een hangende bloempot van. Bedenk voor het ophangen van de potjes voor je zelf al wat manieren om de bloempot op te kunnen hangen. Twee voorbeelden: Voorbeeld 1: 4 touwtjes afknippen. Maak deze aan elkaar door onderin een knoop te leggen. Steek de touwtjes door het gat in de bloempot, zo dat de knoop aan de binnenkant van de bloempot zit. Haal de touwtjes naar boven toe en leg aan het andere uiteinde ook een knoop. De bloempot hangt nu in de touwtjes.  Voorbeeld 2: Dit werkt alleen bij bloempotten die van boven wijd uit lopen of een uitstekende rand hebben. Leg een ijzerdraad rond de pot (onder de uitstekende rand). Knoop er een andere ijzerdraad aan vast zodanig dat je een handvat krijgt. Zet beide keren het benodigde materiaal klaar op tafel. Laat het kind bij het schilderen een schort aantrekken. Ga met het kind aan de tafel zitten.

Deze activiteit moet in twee keer gedaan worden. De eerste keer duurt de activiteit ongeveer 60 minuten, de tweede keer duurt de activiteit ongeveer 30 tot 45 minuten.

Speluitleg

Leg de eerste keer uit dat je de bloempot gaat beschilderen, maar dat je het ook leuk vindt als de bloempot kan hangen. Daarvoor moet de verf eerst drogen, dus de eerste keer ga je schilderen en de tweede keer maak je de bloempot hangend (structureren en grenzen stellen).  Als de verf gedroogd is kan de bloempot hangend gemaakt worden. Leg uit dat je het leuk vindt als de bloempot kan hangen, maar dat je niet goed weet hoe dit moet. Vraag of het kind ideeën heeft.

Spelbegeleiding

Schilderen: Het kind gaat met de verf de pot beschilderen. Laat het kind zelf bepalen hoe het schildert. Loop wel zo nu en dan even langs en bewonder het schilderwerk of technieken die het kind gebruikt. Hiermee laat je het kind voelen dat je het vertrouwt om zelfstandig te werken, maar dat je wel weet dat het kind er is en goed werk doet (respect voor autonomie, sensitieve responsiviteit). De bloempot laten hangen: vraag het kind of het ideeën heeft om de bloempot te laten hangen (ontwikkelingsstimulering). Vragen om te stimuleren kunnen zijn: 'Kunnen we het gat in de bodem misschien ergens voor gebruiken?' 'Wat kunnen we met het touw doen?' 'Kunnen we het ijzerdraad misschien gebruiken?' 'Hoe meten we de lengte van het ijzerdraad?'. Luister goed naar de suggesties van het kind en laat het kind deze zelf uitproberen (respect voor autonomie). Help het kind daar waar het niet lukt. Leg bijvoorbeeld technieken uit, doe ze voor, maar laat het kind zoveel mogelijk zelf doen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering). Complimenteer het kind met de dingen die het zelf bedenkt of die het kind moeilijk vindt en die toch lukken (sensitieve responsiviteit).

Afsluiting

Je kunt de activiteit afronden door zaadjes te planten in de potten. Kijk hiervoor bij activiteitenbeschrijving 'Hoe groeit tuinkers'. Ruim samen de spullen op en praat ondertussen na over de activiteit: wat vond het kind leuk en wat minder leuk? Wat ging er goed en wat minder goed? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat hij kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Ga aan tafel zitten. Ondertussen kunnen andere kinderen wellicht met andere knutselactiviteiten bezig zijn. Zorg dat iedereen wel voldoende ruimte heeft.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd:Bloempot schilderen:

  • een bloempot van aardewerk
  • acrylverf
  • kwasten
  • potje water om de kwasten in uit te spoelen
  • Een krant of iets dergelijks ter bescherming van de tafel
  • Eventueel vernis

Bloempot hangend maken:

  • de  beschilderde bloempot
  • (sisal)touw
  • schaar
  • ijzerdraad met kniptang
  • eventueel ter afsluiting aarde en zaadjes/ of een plantje

Om de bloempot beter tegen water bestand te laten zijn kun je de bloempot na het verven nog van een laklaag voorzien nadat de verf droog is. Dit kan het kind zelf doen, maar de pedagogisch medewerker kan dit ook een keer tussendoor doen. Voor het kind is het goed om alles zelf te doen (respect voor autonomie), dan heeft het de bloempot echt helemaal zelf gemaakt. Gezien de droogtijd tussendoor kan het ook te lang duren voor het kind eer dat de bloempot eindelijk af is. Dan is het raadzamer om het zelf te doen (sensitieve responsiviteit).

Omgang met risico’s

Een kniptang kan gevaarlijk zijn als je die verkeerd gebruikt. Kijk per kind of je het kind wel of niet met de tang om kan laten gaan en blijf erbij. Leg van tevoren uit hoe je zo'n tang gebruikt: opletten met je vingers, en liefst onder de tafel knippen om te zorgen dat wegspringende dingen niet tegen iemand aan vliegen.

Ontwikkeling

Kinderen op deze leeftijd zijn de wereld om zich heen aan het ontdekken. Door ze zelf te laten ontdekken wat ze met het materiaal kunnen doen en hoe ze de bloempot kunnen laten hangen leren ze verschillende dingen en zullen ze erg trots op zichzelf zijn (cognitieve ontwikkeling). Daarna voert het kind de handelingen om de bloempot te laten hangen ook zelf uit (motorische ontwikkeling). Het is goed voor het zelfvertrouwen van een kind wanneer (eventueel met een klein beetje hulp) daadwerkelijk lukt wat het kind bedacht heeft (emotionele ontwikkeling). Het kind bedenkt zelf hoe hij de bloempot zal beschilderen en kan hier zijn fantasie voor gebruiken (creatieve ontwikkeling). Bij het beschilderen van de pot moet hij verschillende technieken gebruiken om te zorgen dat de verf goed dekt en dat de beschildering zo wordt als hij bedacht had (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit is ook met een kleine groep uit te voeren. Laat de kinderen ook van elkaar leren. Stimuleer het gesprek hierover, zie alle inbreng als even waardevol en probeer de verschillende ideeën uit. Wat lukt wel en wat lukt niet? (begeleiden van interacties tussen kinderen).

Materiaalgebruik:

Bij het verven/ versieren van de bloempot kun je allerlei materialen en technieken gebruiken, zoals materialen om er op te plakken of stempeltechnieken.

Spelvariatie:

Deze activiteit is voor diverse thema's te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan lente, huisinrichting of moederdag.

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook in de oudere leeftijdsgroepen gedaan worden. De nadruk zal dan minder liggen op het zelf ontdekken hoe je de bloempot kunt laten hangen, maar meer op de verftechnieken, of gewoon leuk om te doen!

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Natuur

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO