Activiteit

Spinnenweb maken

Vooraf

Leg een (of meerdere) bol(len) wol en een strandbal klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 20 minuten.

Speluitleg

Laat de kinderen dichtbij elkaar in een kring gaan staan. Vraag de kinderen wie er wel eens een spinnenweb heeft gezien. Wie weet waar een spinnenweb van gemaakt is? (praten en uitleggen). Vertel de kinderen dat ze met zijn allen een groot spinnenweb gaan maken. Wat zouden zij daarvoor nodig hebben? Leg uit dat de kinderen de bol wol naar elkaar gaan gooien en er zo een spinnenweb tussen de kinderen ontstaat.

Maak het uiteinde van een bolletje wol losjes vast om het middel van één kind. Geef dit kind het bolletje wol en vraag het kind naar wie hij of zij het bolletje wol wil gooien. Laat het kind die naam hardop zeggen en daarna de wol naar dat kind gooien (respect voor autonomie). Dit kind maakt de draad ook losjes om het middel vast en gooit de bol wol weer naar een ander kind, terwijl hij de naam van dat kind noemt. Zo gooit elk kind de bol wol weer naar een ander kind.Leg uit dat er straks een bal op het web heen en weer moet rollen, dus er mogen geen gaten in het web zitten.Als het spinnenweb klaar is, leg je een bal op het web. Vertel dat dit de spin is. Kunnen de kinderen de spin in het midden van het web laten zitten? De bal mag de grond niet raken. Stimuleer de kinderen met elkaar te overleggen hoe ze dit voor elkaar kunnen krijgen (begeleiden van interactie tussen kinderen). Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Help de kinderen waar nodig. Vooral het vastmaken van de draad om hun middel zal lastig zijn voor de kinderen. Zorg ervoor dat elk kind tenminste één keer aan de beurt komt. Verwoord wat er gebeurt. ‘Goed zo Tim, je hebt een draad tussen jou en Janine gesponnen’ (sensitieve responsiviteit). Complimenteer de kinderen: ‘Goed gegooid Michelle, zo kon Brian de bol wol heel goed opvangen’. Stimuleer de kinderen goed te kijken naar wie ze de wol zullen gooien. Waar is nog een draad nodig voor het spinnenweb? Zien de kinderen nog gaten in het web? (praten en uitleggen)

Afsluiting

Wil je stoppen met de activiteit? Geef op tijd aan dat de kinderen voor de laatste keer mogen proberen de spin naar de afgesproken plek in het spinnenweb te laten rollen (structureren en grenzen stellen). De kinderen zitten vast aan het spinnenweb. Hoe kunnen ze zich weer bevrijden uit het spinnenweb? Vertel dat de kinderen op jouw teken mogen proberen los te komen uit het web. Stimuleer de kinderen elkaar te helpen bij het zich bevrijden.Na afloop ruimen de kinderen de restanten van het spinnenweb en de bal op (structureren en grenzen stellen). Vraag de kinderen wat ze van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg dat ieder kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je kunt deze activiteit zowel binnen als buiten doen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Een grote bol wol/meerdere bollen wol.
  • Een lichte bal, bijvoorbeeld een strandbal.

Omgang met risico’s

Probeer de kinderen rustig in de kring te laten (blijven) staan. Als er een kind weg wil rennen, kan diegene de andere kinderen omtrekken. Spreek af dat jij de bol wol of de bal gaat halen als deze uit de kring rolt. Let er verder op dat niemand de draad om zijn/haar nek krijgt.

Ontwikkeling

De kinderen maken samen een spinnenweb van wol. Ze moeten er samen voor zorgen dat er naar alle kanten toe draden gaan lopen. Hier moeten ze over nadenken (cognitieve ontwikkeling), maar ze kunnen hierin ook samenwerken (sociale ontwikkeling): ‘Als je de wol naar Eric gooit, dan is daar geen gat meer’. De kinderen gooien, vangen en binden de bol wol om hun middel (motorische ontwikkeling). Als het web klaar is, moeten de kinderen samen overleggen en samenwerken in hun bewegingen om de spin (de bal) op de juiste plek te krijgen (sociale ontwikkeling, motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook door een kleinere groep gedaan worden, maar maak de groep niet klein.

Materiaalgebruik:

Je kunt ook meerdere bollen wol uitdelen van andere kleuren. Deze kunnen tegelijkertijd, of na elkaar gebruikt worden voor een kleuriger spinnenweb.

Spelvariatie:

- Je kunt het spel iets moeilijker maken voor de kinderen door ze de wol ook om hun armen of benen te laten doen.

- Je kunt de groep ook in twee groepjes verdelen die elk een eigen spinnenweb maken. Kunnen de kinderen de bal van het ene web naar het andere web brengen zonder de bal op de grond te laten vallen?

Leeftijd:

Deze activiteit kan ook door oudere kinderen worden gedaan.

Achtergrondinformatie

Bron: www.halloweenkids.nl en http://www.jeugdwerker.be/

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Lukt het jullie om een net zo mooi spinnenweb te maken als deze echte?

Lukt het jullie om een net zo mooi spinnenweb te maken als deze echte?