Activiteit

Waar houd jij (niet) van?!

Vooraf

Verzamel oude (kook)tijdschriften: Allerhande, Boodschappen, Libelle, Margriet, et cetera. Leg de tijdschriften klaar. Leg ook lijm en scharen en kartonnen bordjes klaar.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Vertel dat de kinderen allemaal twee kartonnen bordjes krijgen. Op het ene bordje mogen ze plaatjes plakken van eten dat ze lekker vinden; op het andere bordje plaatjes van eten dat ze niet lekker vinden. Ze kunnen de plaatjes knippen uit de oude tijdschriften. Vertel dat je alles hebt klaargezet, en dat de kinderen zelfstandig aan de slag mogen gaan (praten en uitleggen, respect voor autonomie).  Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen zelf aan de slag gaan (respect voor autonomie). Loop af en toe even rond om te kijken of het goed gaat. Complimenteer de kinderen met hun plakwerkjes: ‘Ha, ik zie dat jij helemaal niet van spinazie houdt, Elin!’ (sensitieve responsiviteit). Terwijl de kinderen aan het knutselen zijn, kun je met ze in gesprek gaan over wat ze wel en wat ze niet lekker vinden en waarom dat zo is.

Afsluiting

Geef op tijd aan wanneer de kinderen moeten stoppen met de activiteit (structureren en grenzen stellen). Bespreek de activiteit met de kinderen na. Vonden ze het leuk om eten uit te knippen en op te plakken? Bekijk de resultaten. Wat vinden de meeste kinderen niet lekker om te eten? En wat vinden ze juist lekker? Ga in op hun meningen en laat de kinderen op elkaar reageren. ‘Dus jij vindt broccoli niet zo lekker, Erwin? En wie vindt broccoli juist wel lekker?’ (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit). Ruim tot slot samen met de kinderen de spullen op.

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Doe deze activiteit binnen aan een tafel.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Oude (kook)tijdschriften waar de kinderen uit mogen knippen, zoals Allerhande, Boodschappen, Libelle, Margriet.
  • Voor elk kind een schaar.
  • Lijm.
  • Twee kartonnen borden per kind.

Ontwikkeling

De kinderen bedenken wat ze lekker én niet lekker vinden om te eten en knippen die plaatjes uit. Daarvoor denken ze na over hun eigen voorkeuren (emotionele ontwikkeling). Ze categoriseren de plaatjes die ze uitgeknipt hebben (lekker/niet lekker) (cognitieve ontwikkeling) en plakken ze vervolgens op (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een kleinere groep of individueel laten doen.

Materiaalgebruik:

- De kinderen kunnen ook een collage maken door de plaatjes op A4-vellen te plakken. Bijvoorbeeld een collage met niet lekker eten en een collage met lekker eten.

- De kinderen kunnen ook opmerkingen schrijven of teksten plakken bij de plaatjes die ze opplakken. Bijvoorbeeld ‘Mijn lievelingseten’, ‘Dit vind ik echt heel erg vies’ of ‘Rauw zijn ze wel lekker’.

- De kinderen kunnen eventueel de bordjes eerst verven. Ze kunnen de bordjes, als ze klaar zijn, ook nog versieren met verf, krijt of tekeningen.

- Je kunt de kinderen ook ‘echte’ etenswaren laten opplakken. Bijvoorbeeld macaroni, gedroogde (split)erwten, rozijnen of spaghetti.

Spelvariatie:

- De kinderen kunnen ook borden vullen met verschillende soorten eten. Bijvoorbeeld een bord met groente, met fruit, met zuivel of met brood. Of je kunt de kinderen een onderscheid laten maken in voorgerechten, hoofdgerechten en toetjes.

- In plaats van niet lekker/lekker kun je de kinderen ook etenswaren laten sorteren op kleur. Zo kunnen ze een bord maken met wit eten (bloemkool, witbrood, yoghurt), en een bord met groen eten (spinazie, pistachenootjes, groene lolly’s).

- De kinderen kunnen allemaal individueel een collage of plakwerk maken, maar ze kunnen ook gezamenlijk (in groepjes) een plakwerk maken. Ze moeten dan overleggen over wat alle kinderen van het groepje lekker of niet lekker vinden.

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met jongere of met oudere kinderen doen:

- 4-6 jaar: Je hoeft niets te veranderen aan de activiteit. Zorg wel voor wat meer begeleiding. Let ook op het gebruik van scharen en lijm bij deze leeftijdsgroep!

- 10-12 jaar: Oudere kinderen kun je ook eerst een toepasselijke ondergrond laten maken waarop ze de plaatjes kunnen plakken. De kinderen kunnen bijvoorbeeld een grote taart uit papier knippen waarop ze alle lekkere dingen plakken. Of een bord spruiten waarop ze alle vieze dingen plakken (ontwikkelingsstimulering).

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Emotionele ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

Verzamel veel kook tijdschriften!

Verzamel veel kook tijdschriften!