Activiteit

Naar indianenland

Vooraf

Verzamel zoveel mogelijk materiaal dat met indianen te maken heeft (indianenkleding, veren, hoofdtooien, pijl en boog, schmink).

Maak als het kan een wigwam na van lange stokken en een laken.

Verzamel wat afbeeldingen van dingen die met indianen te maken hebben, zoals een indiaan in typische indianenkleding, een vredespijp, een bizon en een wigwam.

Leg een boekje klaar met een kort verhaal over indianen.

Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Begin de activiteit met het voorlezen van een verhaal over indianen. Praat na afloop van het verhaal kort met de kinderen na over indianen (praten en uitleggen): in wat voor huizen wonen ze? Hoe zien ze eruit? Wat voor kleding dragen ze? Het is leuk om hier verzamelde afbeeldingen bij te gebruiken. Nu kan het spel beginnen. Vertel de kinderen dat ze naar indianenland gaan. Ze mogen beginnen met indianenstrepen op hun gezicht schminken en indianenkleding aandoen, en lekker spelen, rondrennen en de wigwam verkennen.

Spelbegeleiding

De kinderen gaan vrij aan de slag, maar voor deze jonge leeftijd is het goed om niet al het speelgoed in één keer aan te bieden (structureren en grenzen stellen). Observeer het spel en kies een geschikt moment om iets nieuws te introduceren. Vraag de groep na een tijdje spelen bijvoorbeeld wat indianen doen als ze honger hebben: jagen! Haal hier de pijlen en bogen te voorschijn. Laat de kinderen weer een tijdje spelen en introduceer dan bijvoorbeeld de regendans. Door steeds een nieuwe spelvariatie in te brengen blijft de activiteit voor de kinderen overzichtelijk. Dit geeft ze de gelegenheid om helemaal op te gaan in het spel, en hun fantasie de vrije loop te laten (ontwikkelingsstimulering). Als kinderen zelf ideeën hebben, probeer die dan uitvoerbaar te maken (respect voor autonomie).

Afsluiting

Kondig het einde van de activiteit kort voor het einde aan. Herhaal dit eventueel een paar keer (structureren en grenzen stellen). Kinderen worden zo niet verrast dat het spel ineens afgelopen is (respect voor autonomie). Bespreek na afloop met de kinderen wat ze van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Zorg dat er voldoende ruimte is waarin de kinderen lekker kunnen rondrennen. Een echte wigwam zou leuk zijn, maar een geïmproviseerde ruimte die tot wigwam of grot wordt benoemd is ook leuk.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Probeer naast de wigwam verschillende materialen neer te leggen die met indianen te maken hebben. Met schmink kunnen kinderen zichzelf als indianen schminken; met een paar vegen op de wangen lijkt het al echt. Zorg ook voor leuke verkleedkleren. Een haarband met wat veren kan al een hoofdtooi zijn. Plaatjes van indianen en hun omgeving is leuk ter inspiratie en voor het prikkelen van de fantasie.

Omgang met risico’s

Vertel de kinderen dat ze vrij mogen spelen, maar dat ze rekening met elkaar moeten houden bij het rondrennen.

Ontwikkeling

In hun fantasie creëren de kinderen hun eigen indianenwereld. Ze bedenken hoe Indianen er uitzien, waar ze wonen en welke activiteiten ze uitvoeren en ze proberen dat te imiteren (creatieve ontwikkeling). Door zich te verdiepen in de indianenwereld maken de kinderen kennis met een andere cultuur (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Het spel kan zowel in een kleine groep als in een grote groep gespeeld worden.

Spelvariatie:

Het spel kan uitgebreid worden door de kinderen eerst indianentooien te laten maken of hoofdbandjes met één veer.

Het spel kan ook met andere thema’s worden gespeeld. Enkele voorbeelden:

  1. Cowboyland
  2. Prinsessenland
  3. Het Zeemeerminnenrijk
  4. Het Oerwoud
  5. De Piratenboot
  6. Het Circus

Leeftijd:

Het spel is ook geschikt voor de leeftijdsgroep 7-9 jaar.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Cultuur en maatschappij

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO