Activiteit

Olifantentikkertje

Vooraf

Voor deze activiteit is geen voorbereiding nodig.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.

Speluitleg

Vertel de kinderen dat ze olifantentikkertje gaan spelen. Leg uit hoe het spel werkt: een kind is de olifant; hij moet een ander kind tikken. Laat zien hoe de olifant eruit ziet: pak met je linkerduim en -wijsvinger je neus vast. Steek vervolgens je andere arm door de boog van je linkerarm (praten en uitleggen). Zien de kinderen dat je nu een olifant bent? Vraag de kinderen je na te doen. Help ze hierbij zonodig. Complimenteer de kinderen: ‘Heel goed, ik zie alleen nog maar olifanten!’ (sensitieve responsiviteit). Wijs vervolgens een olifant aan. Hij mag een ander kind proberen te tikken met zijn slurf. Is het gelukt? Dan wordt het kind dat getikt is de volgende olifant! Dit kind mag nu proberen een ander kind te tikken. Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

Laat de kinderen het spel spelen. Verwoord wat er gebeurt. ‘Goed zo, olifantje Hadassah! Je hebt Miriam getikt! Nu mag jij olifant zijn, Miriam!’ (sensitieve responsiviteit). Laat de kinderen zo lang spelen als ze willen. De kinderen kunnen het spel meerdere keren spelen. Hoe meer kinderen meedoen, hoe leuker het is!

Afsluiting

Wil je stoppen met deze activiteit? Geef op tijd aan dat de kinderen het spel voor de laatste keer spelen (structureren en grenzen stellen). Is het spel afgelopen? Bespreek het spel kort na. Vonden de kinderen het een leuk spel? Net zo  leuk als ‘gewoon’ tikkertje spelen? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Je kunt deze activiteit zowel binnen als buiten doen.

Omgang met risico’s

Het is natuurlijk wat moeilijker om een ander kind te tikken met je armen in een slurf. Zie erop toe dat de kinderen niet gefrustreerd raken als het niet lukt; laat de kinderen niet te lang de tikker zijn. Lukt het een kind niet om een ander kind te tikken? Laat je zelf eens makkelijk tikken en tik daarna een ander kind. Zo is weer een andere ‘olifant’ aan de beurt.

Ontwikkeling

De kinderen doen een variant op tikkertje: de tikker is een olifant (creatieve ontwikkeling)! Rennen met je arm in een slurf is best lastig. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om je evenwicht goed te bewaren als je rent (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in een wat kleinere groep doen.

Materiaalgebruik:

Je kunt dit spel aankleden door de tikker nog meer op een olifant te laten lijken. Bijvoorbeeld met een olifantenstaart (een touw om het middel van het kind) of een grijze lap omgeknoopt.

Spelvariatie:

- Moet de olifantentikker nog meer op een olifant lijken? Hij kan heel zwaar lopen. Of af en toe tetteren als een olifant!

- De tikker kan ook een ander dier zijn. Bijvoorbeeld een aapje, of een slang! Laat het kind springen als een aap, of glijden als een slang. En vraag het kind apengeluiden of sisgeluiden te maken!

- Wil je het spel nog moeilijker maken? Spreek af dat de tikker alleen mag huppelen, springen, of op een been mag huppen…

Leeftijd:

Je kunt deze activiteit ook met oudere kinderen van 7-9 jaar doen. De kinderen kunnen zelf bepalen welk dier de tikker is en hoe hij moet lopen of doen.

Achtergrondinformatie

Bron: Gebaseerd op de activiteit ‘Gekken-krijgertje, pagina 76 van Prisma Spelenboek – Kinderspelen buitenshuis door Laurens A. Daane. (1967). Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum NV.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Motorische ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Buiten

Groepsgrootte: 10 - 30 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO