Activiteit

Het waterorgel

Vooraf

Zet een aantal flessen klaar, het liefst allemaal hetzelfde (bijvoorbeeld bierflesjes van hetzelfde merk), en een pollepel.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Vraag het kind of hij/zij van muziek houdt, en welke muziekinstrumenten het kent (praten en uitleggen). Vertel dat jullie samen een heel bijzonder instrument gaan maken: een waterorgel.

Laat het kind een flesje pakken en met een heel klein beetje water vullen. Laat hem/haar nu met de pollepel tegen de hals van het flesje tikken, en vraag wat voor geluid eruit komt (praten en uitleggen). Vraag het nu een tweede flesje te pakken en die te vullen met juist vrij veel water. Welk geluid komt er nu uit? Hoe verschilt dit geluid van het geluid dat uit het eerste flesje kwam? Vraag het kind hoe jullie ervoor hebben gezorgd dat er een ander geluid uit de flesjes komt. Wat is het verschil tussen de twee flesjes? Juist: de hoeveelheid water (ontwikkelingsstimulering).

Nu kan het kind gaan experimenteren met verschillende hoeveelheden water. Als alle flesjes gevuld zijn, en allemaal een ander geluid voortbrengen, is het waterorgel af.

Spelbelegeiding

Zorg dat het de eerste helft van de activiteit voor het kind duidelijk wordt dat de toonhoogte met water kan worden beïnvloed. Daarna heeft het kind minder begeleiding nodig, en kan het zelf gaan experimenteren (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Geef korte tijd van tevoren aan dat het tijd is om te stoppen, zodat het kind rustig kan afmaken wat het aan het proberen is (respect voor autonomie). Als de activiteit afgelopen is mag het kind zijn/haar waterorgel demonstreren. Vraag daarna wat hij/zij van de activiteit vond (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat het kind kwijt kan wat het kwijt wil (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Stel een tafel beschikbaar waar de flessen op kunnen staan, en waar water gemorst mag worden. Het waterorgel kan eventueel ook in een lage brede wasbak gemaakt worden, zodat de flesjes makkelijk kunnen worden gevuld. Voor de demonstratie is het wel leuk om de flesjes op een tafel te zetten.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Alle soorten flessen kunnen gebruikt worden. Het is wel het leukst als de flessen die gebruikt worden onderling hetzelfde zijn, zodat het verschil in toonhoogte alleen door het verschil in hoeveelheid water wordt veroorzaakt, en niet door verschil in vorm van de fles.

Omgang met risico’s

Maak het kind ervan bewust dat glas kan breken, en dat er voorzichtig tegenaan moet worden getikt.

Ontwikkeling

Het kind leert dat er een verband is tussen toonhoogte en waterinhoud van het flesje (cognitieve ontwikkeling), en het leert door hiermee te experimenteren zelf geluiden samen te stellen tot een echt muziekinstrument (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

De activiteit kan ook in een kleine groep worden uitgevoerd. De kinderen vullen dan ieder een fles met water, en vormen daar samen een waterorgel mee.

Spelvariatie:

- Probeer voor een mooi geluid de flesjes aan een touw op te hangen.

- In de flesjes blazen geeft het effect van een fluit. Ook hier geldt dat waterinhoud verschil in toonhoogte veroorzaakt.

Leeftijd:

Het spel is ook leuk voor kinderen 7-9 jaar. Zij kunnen proberen om de flesjes in toonhoogte op te laten lopen, om zo een toonladder te maken. Als dat lukt, kunnen ze proberen om bijvoorbeeld ‘Vader Jacob’ of ‘Hoedje van papier’ na te spelen.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Techniek en wetenschap

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO