Activiteit

Broodletters bakken

Vooraf

Maak vooraf het brooddeeg klaar: het kost enkele uren om het deeg te laten gisten. Hieronder vind je een recept voor broodbakken. Met de ingrediënten kunnen zo’n 4 hele broden gebakken worden. Afhankelijk van de grootte van de groep moet de hoeveelheid eventueel aangepast worden.

Ingredienten:

  • 2400 gram volkoren meel
  • 1400 milliliter lauw water
  • 4 blokjes gist
  • zout
  • zonnebloempitten, rozijnen of sesamzaadjes (optioneel)

Doe het meel in een grote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet daar ongeveer 300 milliliter water in. Kneed dit tot een stevig deeg. Je kunt er nu eventueel wat zonnebloempitten, gewelde rozijnen of sesamzaadjes aan toevoegen. Laat het deeg nu staan. Meng de gist in een kleine kom met 50 milliliter water en een snufje zout, en voeg dit mengsel bij het deeg. Kneed alles nog eens flink door. Leg dan een schone theedoek over de kom en laat het deeg een paar uur rusten. Leg voorafgaand aan de activiteit het deeg op tafel, samen met wat potloden en vellen A4papier.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Laat de kinderen plaatsnemen om een grote, schone tafel en leg de activiteit uit. Vandaag gaan de kinderen heel bijzonder brood bakken: brood in de vorm van letters! Vraag de kinderen welke letters ze kennen en laat ze woorden bedenken die met hun letter begint. Noem zelf eventueel wat leuke, prikkelende voorbeelden: “Pim, weet je welk woord nog meer met een ‘p’ begint? Pannenkoek!” (praten en uitleggen). Kinderen die nog geen letter kennen, mogen kiezen welke letter ze willen maken: de eerste letter van hun eigen naam, van hun vader of moeder, van een vriendje, van hun huisdier… Laat de kinderen die dat zelf kunnen hun letter op een vel papier schrijven en doe voor de andere kinderen voor hoe hun letter geschreven wordt (ontwikkelingsstimulering). Laat ze het papiertje bij zich houden. Nu kunnen de broodletters gekneed worden. Kneed het deeg eerst zelf nog eens goed door, en verdeel dan bonken deeg onder de kinderen. De kinderen gaan nu de letter kneden die zij op papier hebben staan (ontwikkelingsstimulering). Dit doen ze gezamenlijk onder begeleiding. Door zelf brood te bakken leren ze hoe brood, dat ze zelf elke dag eten, gemaakt wordt. Daarbij mogen ze het deeg lekker met hun handen kneden en rollen (ontwikkelingsstimulering).

Spelbegeleiding

Kijk goed of iedereen vooruit komt en er plezier in heeft (sensitieve responsiviteit). Kinderen die liever een andere letter, of iets anders dan een letter willen maken, mogen dat natuurlijk doen (respect voor autonomie). De kinderen gaan in principe zelfstandig aan de slag, maar zullen wel hier en daar hulp nodig hebben. Houd dus in de gaten of iedereen vooruitkomt, en help de kinderen waar nodig (sensitieve responsiviteit).  

Als een aantal kinderen klaar is, is het tijd om af te ronden. Laat de kinderen die nog bezig zijn ruim van tevoren weten dat de tijd bijna om is, zodat ze allemaal hun letter kunnen afmaken (respect voor autonomie).

Afsluiting

Als de letters gekneed zijn, laat ze dan in een met bloem bestrooide keukendoek nog eens 30 minuten rusten. Verwarm de oven voor op 250 ºC. Plaats de letters op een rooster in het midden van de oven. Het duurt ongeveer een half uurtje voor het brood klaar is. Tik even op de onderkant van de broodletters. Klinkt het hol? Dan zijn ze klaar. In de tussentijd kunnen de kinderen samen de rommel opruimen (structureren en grenzen stellen). Als de letters klaar zijn (en afgekoeld) kunnen de kinderen hun eigen letter zoeken. Help de kinderen die hun eigen letter niet herkennen (sensitieve responsiviteit).Na afloop mogen de kinderen hun letter helemaal opeten! Het kan natuurlijk zijn, dat sommige kinderen hun letter liever bewaren om aan hun ouders te laten zien. Maak eventueel een foto van de kinderen met hun broodletter ter herinnering (en eventueel voor de website). Bespreek tot slot met de kinderen wat ze van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De broodletters kunnen het beste aan de ruime eettafel gemaakt worden. De eettafel is makkelijk schoon te maken, zowel van te voren als na afloop.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • volkoren meel
  • lauw water
  • blokjes gist
  • zout
  • zonnebloempitten, rozijnen of sesamzaadjes (optioneel)
  • een kom
  • een theedoek
  • potloden
  • vellen A4-papier
  • keukendoeken
  • een oven

Omgang met risico’s

Vertel de kinderen dat ze het deeg niet rauw kunnen eten. Maak ze er verder bewust van dat de oven heet is als hij aanstaat, en dat de broodletters gloeiend heet uit de oven komen. Maak duidelijk op welke afstand ze van de oven vandaan moeten blijven (bijvoorbeeld door iets op de grond te plaatsen waar ze niet voorbij mogen komen).

Ontwikkeling

Door na te denken over letters en door ze zelf te kneden, maken kinderen op een leuke, creatieve manier kennis met geschreven taal (taalontwikkeling). De kinderen kneden en rollen het deeg, rekken het uit en drukken het plat. Hiermee trainen ze de spieren in handen (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

De activiteit kan in grote groepen, kleine groepen en individueel uitgevoerd worden.

Materiaalgebruik:

Er kunnen ook letters gemaakt worden van bijvoorbeeld koekjesdeeg. Deze koekjes kunnen ook nog versierd worden en zijn des te lekkerder om na afloop op te eten!

Spelvariatie:

Probeer ook eens woorden, of de namen van kinderen te vormen met de letters. Gebruik daarbij zonodig letters op papier, zodat de kinderen zien hoe hun broodletter in een woord past.

Betrek de kinderen ook  bij het maken van het brooddeeg.

Leeftijd:

Brood(letters) kunnen ook door oudere kinderen gemaakt worden. Kinderen in de leeftijd 7-9 kunnen zelf hele woorden maken. Kinderen in de leeftijd 10-12 kunnen bijvoorbeeld de lunch verzorgen. Laat ze de voorletters van alle kinderen bakken, zelf broodbeleg en drinken kopen, en de tafel mooi aankleden met servetten en servies en eventueel gezellige versiersels, zoals bij een kerstdiner of een paasbrunch.

Achtergrondinformatie

Het recept komt van de volgende website: http://www.pinkelotje.nl/recepten.html#Brood%20bakken

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 5 - 20 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO