Activiteit

Een snackkunstwerk maken

Vooraf

Stel het etenswaar beschikbaar dat in huis is voor de middagsnack (bijvoorbeeld verschillende soorten fruit en ontbijtkoek) en leg ook knutselspullen klaar, zoals cocktailprikkers en kindermessen.

Deze activiteit duurt ongeveer 60 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit aan de kinderen. Ze gaan een snackkunstwerk maken. Ze mogen zelf weten of ze iets kunstzinnigs willen maken of dat ze iets na willen maken, zoals een hond, een vliegtuig of een bloem (respect voor autonomie). (Een hond kun je bijvoorbeeld maken van banaan, appel en cocktailprikkers. Neem een stuk banaan als romp, en een kleiner stuk banaan als hoofd. Met een cocktailprikker maak je het hoofd aan de romp vast. Met appelpitjes maak je de ogen, neus en bek. De oren maak je door kleine stukjes appel in de kop te drukken. De poten maak je van grotere stukken appel. Als je het echt mooi doet, kun je een stuk appel zo uitsnijden, dat er ‘voeten’ aan de poten vastzitten. De stukjes appel maak je ook weer met cocktailprikkers vast aan de romp.) Vraag de kinderen of ze al een idee hebben, en hoe ze dat willen gaan uitvoeren (praten en uitleggen). Laat eventueel een voorbeeld zien, bijvoorbeeld die van de hond.

Spelbegeleiding

De kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Houd in de gaten of iedereen vooruitkomt, en help zonodig kinderen op gang met een leuk idee of met een goede oplossing voor hun eigen idee (sensitieve responsiviteit). Laat kinderen het fruit dat overblijft in bakjes doen, zodat dat naderhand ook kan worden opgegeten (structureren en grenzen stellen). Als het een kind niet lukt te maken wat het wilde maken wordt zijn/haar werk een kunstwerk en mag het iets nieuws proberen te maken, of het kunstwerk verder versieren (respect voor autonomie).

Afsluiting

Laat ruim voor het einde weten dat de activiteit afgelopen is, zodat iedereen het snackkunstwerk af kan maken (respect voor autonomie). Dit is vooral belangrijk omdat de kinderen hun werk achteraf mogen opeten. Bespreek na afloop de snackkunstwerken met de kinderen: wat is het? Waar is het van gemaakt? En geef een leuke reactie (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit). Maak eventueel een foto van de kinderen met hun snackkunstwerk ter herinnering (en eventueel voor de website). En dan is het tijd om je snackkunstwerk lekker op te eten!

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Stel de eettafel beschikbaar, die vooraf en achteraf schoongemaakt kan worden.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Het is belangrijk om iets te hebben waarmee verschillende stukken eten aan elkaar vast kunnen worden gemaakt, zoals cocktailprikkers. Het is leuk om details met iets eetbaars te kunnen maken, zoals glazuur. Glazuur kan heel simpel worden gemaakt door poedersuiker met water tot een papje te mengen.  

Omgang met risico’s

Maak kinderen bij het eten van het snackkunstwerk, ervan bewust dat bij sommige kunstwerken niet alles eetbaar is. Wie met cocktailprikkers werkt moet voorzichtig doen, want de puntjes zijn scherp.

Ontwikkeling

Kinderen maken een kunstwerk met heel apart materiaal. Zij moeten hun creativiteit de vrije loop laten om met dit nieuwe materiaal de mooiste snackkunstwerken te creëren (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Spelvariatie:

Laat de kinderen een lunchtafel opdekken met hun snackkunstwerken. Alle kinderen uit de groep krijgen een eigen snackkunstwerk op hun bord.

Leeftijd:

De activiteit is ook geschikt voor kinderen van 4-6 en 7-9 jaar.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Creatieve ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO