Activiteit

Het Grote Receptenboek

Vooraf

Leg A4 papier klaar en potloden en gummen.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit aan de kinderen. Vraag om te beginnen aan de kinderen wie een recept kent. Dat mag variëren van een taart tot een lekker belegde boterham (praten en uitleggen).Vertel de kinderen dat ze een eigen recept mogen schrijven. Het mag een recept zijn dat ze al kennen, maar het mag ook iets zijn wat ze gewoon heel lekker lijkt (respect voor autonomie). Geef van tevoren het kader van een recept: bovenaan komt de naam van het recept, dan worden de ingrediënten gegeven, en dan de manier waarop de ingrediënten bereid worden (ontwikkelingsstimulering). Ze mogen het zo gek maken als ze zelf willen. De ingrediënten hoeven niet in huis te zijn, want het recept wordt (voorlopig) alleen maar opgeschreven (respect voor autonomie). Naderhand worden de recepten verzameld en in het Grote Receptenboek van de bso gebundeld.

Spelbegeleiding

De kinderen gaan individueel aan de slag; ieder schrijft zelfstandig een eigen recept voor het Grote Receptenboek (ontwikkelingsstimulering). Kinderen mogen hun fantasie de vrije loop laten. Alle dingen die ze lekker vinden mogen worden gemengd, gebakken, gekookt, gesmolten in de oven, of ingevroren (respect voor autonomie).

Afsluiting

Geef ruim van tevoren aan dat het tijd is om te stoppen, en herhaal dit eventueel een aantal keer. Dit geeft iedereen de gelegenheid zijn/haar recept af te maken en aan het Grote Receptenboek toe te voegen (respect voor autonomie). Bespreek na afloop de recepten met de kinderen. Laat ze vertellen wat ze hebben bedacht. Wie dat wil mag zijn/haar recept voorlezen. Vraag tot slot wat de kinderen van de activiteit vonden (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit). Het is leuk om kopietjes van het Grote Receptenboek te maken, zodat de kinderen het mee naar huis kunnen nemen om de recepten thuis uit te proberen.

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

De kinderen kunnen deze activiteit binnen aan een tafel doen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • A4-papier
  • Potloden
  • Gummen

Ontwikkeling

Kinderen oefenen hun schrijfvaardigheid door de recepten op te schrijven, en leren meteen dat teksten een vaste structuur kunnen hebben (taalontwikkeling). Ze bedenken zelf wat voor ingrediënten ze willen gebruiken, en hoe ze de ingrediënten willen bewerken tot hun eigen gerecht (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Kinderen kunnen in een kleine groep gezamenlijk een gerecht bedenken. Dit is een goede manier om te leren samenwerken (begeleiden van interactie tussen kinderen).

Spelvariatie:

Schaf een of twee keer in de week de ingrediënten van een recept uit het Grote Receptenboek aan om samen met de kinderen te bereiden, tot alle recepten een keer aan de beurt zijn geweest. Een andere mogelijkheid is om zelf af en toe een gerecht uit het Grote Receptenboek te bereiden en aan de kinderen te geven. Zij zoeken dan in het Grote Receptenboek op welk gerecht het is.

Leeftijd:

De activiteit is ook zeer geschikt voor kinderen van 10-12 jaar.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Koken

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 7 - 9 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

hoeveel recepten kunnen jullie verzinnen voor het grote receptenboek?

hoeveel recepten kunnen jullie verzinnen voor het grote receptenboek?