Activiteit

Kunstrebus maken

Vooraf

Leg van tevoren A4-papier klaar, en potloden, stiften, verf, tijdschriften, scharen, lijm en plakband.

Zorg voor een voorbeeld van een rebus, maak hem zelf of gebruik een bestaande rebus.

Deze activiteit duurt ongeveer 30 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit aan de kinderen. Vandaag gaan ze rebussen maken. Bekijk eerst gezamenlijk een rebus, en probeer hem samen op te lossen. Laat kinderen die het moeilijk vinden zien hoe je het beste te werk kunt gaan: eerst het woord dat het plaatje afbeeldt helemaal opschrijven, en dan letters toevoegen, verwijderen of vervangen, zoals dat in de rebus wordt aangegeven. Ieder kind gaat nu een eigen rebus maken. De kinderen mogen de rebus tekenen of schilderen, maar ze mogen bijvoorbeeld ook plaatjes uit tijdschriften knippen, of een rebus op de computer maken door afbeeldingen van internet in word te kopiëren en te plakken. Ze mogen ook echte dingen gebruiken; voor het woord rood kan bijvoorbeeld met een plakbandje een potlood op papier worden geplakt, waar dan potl=r bij wordt geschreven. Laat de kinderen zelf bedenken hoe ze te werk willen gaan (respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering).

Spelbegeleiding

Een rebus maken is best ingewikkeld. Laat de kinderen weten dat ze om hulp kunnen vragen, bijvoorbeeld voor het spellen van een woord of gewoon voor een idee om een woord uit te beelden. Loop bij de kinderen langs, en breng ze hier en daar op een leuk idee (sensitieve responsiviteit). Laat kinderen goed om zich heen kijken of ze spullen kunnen gebruiken, maar maak duidelijk dat zij toestemming moeten vragen voor spullen die eigenlijk niet voor knutselen bedoeld zijn (structureren en grenzen stellen). Als er meerdere kinderen tegelijk aan het knutselen zijn, laat de kinderen dan ook met elkaar meedenken (begeleiden van interacties tussen kinderen). Laat de kinderen elkaars rebussen oplossen als ze klaar zijn.

Afsluiting

Laat de kinderen ruim van tevoren weten dat het tijd is om te stoppen. Dit is vooral belangrijk omdat sommige kinderen het leuk zullen vinden om hun rebus door iemand te laten oplossen (respect voor autonomie). Help kinderen die nog niet klaar zijn eventueel een handje. Als de kinderen klaar zijn, gaan ze de rommel gezamenlijk opruimen. Iedereen moet helpen (structureren en grenzen stellen). Vraag de kinderen wat ze van de activiteit vonden. Ging het goed? Vonden ze het makkelijk of moeilijk? (praten en uitleggen). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Stel een grote knutseltafel beschikbaar waar veel materiaal op kan liggen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Stel veel verschillende knutselspullen beschikbaar, zodat kinderen zich kunnen laten inspireren door de spullen die op tafel liggen.

Omgang met risico’s

Sommige materialen en instrumenten kunnen verwondingen veroorzaken. Maak kinderen bewust van de risico’s voor zichzelf en voor elkaar.

Ontwikkeling

Kinderen houden zich op een speelse manier bezig met taal en spelling (taalontwikkeling), en zij bedenken verschillende manieren om de woorden uit te beelden (creatieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Kinderen kunnen ook in kleine groepen een rebus maken, door bijvoorbeeld de woorden van een zin onder de kinderen te verdelen en ze later achter elkaar te zetten.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Taal ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

schaap - sch = AAP!

schaap - sch = AAP!